With this research, we aim determining effectiveness of Health Professions High School students’ internship at hospitals to increase knowledge, skill and experience with the name of “Skill Training” and making recommendations for possible problems. In this context, in Sakarya Province, in 2013 – 2014 Education year, students at Anatolian Health Professions High School’s Nurse Department and nurses who take part at public hospitals form this research sampling. In this research, with the help of “Skills Training Effectiveness Survey” which is developed according to opinions of experts, students’ and nurse’s opinions have been taken. Students are generally of the opinion that “Skill Training” is more effective. Also, students think nurses aren’t willing to guidance. The internship students don’t have enough information especially at first aid and emergency response and when emergencies experienced, internship students may have important problems. At Health Professions High Schools, lack of practice and equipment is very important and so it can be suggested that increasing credits of the lessons on this field. Also, it is understood that students have negative opinions about they can’t see training teachers at training field.
Bu araştırma ile Sağlık Meslek Liseleri’nde eğitim öğretim gören öğrencilerin bilgi, beceri ve deneyimlerini arttırmak amacıyla gerçekleştirdikleri “Beceri Eğitimi” programı olan hastanelerdeki staj uygulamalarının etkililik düzeyini belirlemeyi ve olası sorunlara çözüm önerileri getirmeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda, Sakarya’da 2013-2014 eğitim öğretim yılında Anadolu Sağlık Meslek Liseleri’nin Hemşirelik bölümünde eğitim gören öğrenciler ve kamu hastanelerinde görev yapan hemşireler araştırma örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada, uzman görüşüne dayalı olarak geliştirilen “Staj Etkililiği Anketi” öğrenci ve hemşirelerin görüşleri alınmıştır. Öğrenciler, genel olarak uygulama eğitimi olan staj etkinliğinin yararlı olduğu görüşündedirler. Öğrenciler, hemşirelerin rehberlik konusunda yeteri düzeyde istekli olmadıkları düşünmektedirler. Staja gelen öğrencilerin özellikle ilkyardım ve acil müdahale hususlarında yeteri düzeyde bilgi sahibi olmadıkları, acil vakalarla karşılaşıldığında öğrencilerin önemli sorunlar ortaya yaşayabileceği sonucuna varılmıştır. Sağlık Meslek Liseleri’nde uygulama, araç-gereç eksikliklerinin önemli olduğu ve ders saatlerinin kredisinin arttırılması gerektiği öne sürülebilir. Ayrıca uygulama sahasında uygulama öğretmenlerini de yeterince görmeme hususunda olumsuz görüşleri olduğu anlaşılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Submission Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |