Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarında öz liderliğin yordayıcısı olarak öğrenilmiş güçlülük ve denetim odağının incelenmesidir. Bu amaçla Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği (RÖGÖ), Rotter İç-Dış Denetim Odağı Ölçeği (RİDDOÖ) ve Öz Liderlik Ölçeği (ÖLÖ) kullanılmıştır. Veriler Bahçeşehir ve Yeditepe Üniversitelerinin Eğitim Fakültelerinde lisans ve formasyon programlarında öğrenim gören 307 (208 Kadın, 99 Erkek) öğrenciden toplanmıştır. Araştırmada öz liderlik, öğrenilmiş güçlülük ve denetim odağı değişkenlerinin birbirleriyle ilişkisi Pearson momentler çarpımı tekniği ile, değişkenlerin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise t-test ve Tek Yönlü Anova ile sınanmıştır. Ayrıca, öz liderliğin hangi sıra ile yordandığını saptamak amacıyla çoklu aşamalı regresyon analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Bulgular öğretmenliği isteyerek seçen adayların, zorunluluklar dolayısıyla öğretmenliğe yönelen adaylara göre öz liderlik becerilerinin ve öğrenilmiş güçlülük düzeylerinin yüksek olduğuna ve iç denetimli olduklarına işaret etmektedir. Son olarak, öğrenilmiş güçlülük ve denetim odağının öz liderlik becerilerini yordadığı tespit edilmiştir.
The aim of this study is to examine the role of learned resourcefulness and locus of control on the selfleadership skills of teacher candidates. Self-Leadership Questtionnaire, Rosenbaum SelfControl Scale, and Rotter Internal-External Locus of Control Scale were administered to 307 teacher candidates (208 Females, 99 Males) from Educational Faculty of Bahcesehir University and Yeditepe University. Pearson correlation coefficients were used to investigate the relationship among self-leadership, learned resourcefulness and locus of control. T-test and one way anova were conducted to test the difference in these variables in terms of some variables. Multiple regression analysis was employed to determine how well learned resourcefulness and locus of control
predicted self-leadership. Results showed that teacher candidates who wants to be a teacher have better self-leadership skills, higher level of resourcefulness and internal locus of control. It was also found that learned resourcefulness and locus of control are important predictors of self-leadership.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2015 |
Submission Date | December 21, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |