Bu çalışma, 2013-2014 eğitim öğretim yılı güz döneminde, beş yaş grubu yetersizliği olmayan on yedi çocuk ile Özel Eğitim Merkezi’nden yetersizliği olan iki çocuğa verilen seramik eğitimi ve uygulamalarını içermektedir. Araştırmada, iki seramik eğitimcisi, bir özel eğitim uzmanı ve bir okulöncesi uzmanı görev almıştır. Seramik eğitimi programı, haftada 1 saat olmak üzere 10 hafta olarak planlanmıştır. Her hafta farklı bir konu verilerek seramik çalışması yaptırılmıştır. Araştırmada, seramik eğitiminin yetersizliği olan ve olmayan çocukların gelişim sürecine katkısı gözlenmiş, ortaya çıkan seramik uygulamalar bu doğrultuda değerlendirilmiştir. Seramik eğitimi sürecinde, yetersizliği olan ve olmayan okulöncesi çocukların yaptıkları uygulamalarda yaratıcılık, şekillendirme, sonuca varma konusunda bir fark olmadığı, seramik eğitiminin çocukların fiziksel, sosyal, duygusal ve dil gelişimlerine faydalı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
This study covers ceramics training and applications given to five years old children, seventeen of which aren’t disabled and two of which are disabled and from Special Education Centre in fall semester of 2013-2014 academic year. In this study, two ceramic educators, one special education specialist and one preschool specialist took part. Ceramic training was planned as 10 weeks and 1 hour per week. Every week, a different topic was given for the ceramic work. In the research, contribution of ceramic training to the development process of children with and without disabilities was observed and the applications were evaluated accordingly. In the process of ceramics training, it has been reached that there isn’t any difference between the works created by preschool children with disabilities or without disabilities in terms of creativity, shaping and coming to a conclusion and it is very beneficial for children’s physical, social and language development.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 8, 2017 |
Submission Date | March 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |