Bireylerin ölçekte yer alan maddelere yanıt verirken kullandıkları
tepki stilleri, özellikle uluslararası çalışmalarda geçerlik için tehdit
oluşturabilmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, PISA 2012 uygulamasına
katılan öğrencilerin tepki stillerini incelemek ve ülkelere göre tepki
stillerinin sınıflamasını yapmaktır. Çalışmada ele alınan tepki stilleri; uç
tepki, kabullenici tepki ve kabullenici olmayan tepki stilleridir. Çalışmaya,
PISA 2012 uygulamasına katılan dokuz ülkeden toplam 32540 öğrenci dâhil
edilmiştir. Ülkelerin seçiminde öğrencilerin okulda kendilerini mutlu
hissetmesi ile PISA matematik okuryazarlığı performansı ölçütleri dikkate
alınmıştır. Öğrencilerin tepki stilleri; Okula Aidiyet ile Okula Karşı Tutum
ölçeklerinden elde edilen veriler üzerinde incelenmiştir. Verilerin analizinde
tek yönlü varyans ve kümeleme analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın
bulgularına göre uç tepki vermeye eğilimli olan ülkeler Türkiye, Kolombiya,
Estonya ve Birleşik Arap Emirliği (Dubai)’dir. Bunun yanı sıra, kabullenici
yönde tepki vermeye eğilimli olan ülkeler; Kolombiya, Endonezya ve Birleşik
Arap Emirliği iken, kabullenici olmayan yönde tepki vermeye eğilimli olan
ülkeler; Kore, Estonya ve Finlandiya’dır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2018 |
Submission Date | November 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |