Gender-biased representations in coursebooks have the potential to affect learners and teacher in
terms of their attitudes, mindsets, and values. Considering the crucial importance of the
coursebooks in Turkish educational context, the present study aims to shed light on the distribution
of the gender roles in the coursebooks by examining job and adjective attributions. Within the scope
of this aim, the data of the study consist of high school EFL coursebooks and workbooks published
by the Turkish Ministry of National Education. In the data analysis procedure, a frequency count
was done to identify a number of roles attributed to female and male characters. In this respect, the
frequencies of jobs and adjective attributions of male and female characters were determined by
counting the tokens. In the following step, jobs and adjectives attributed to female and male
characters are classified and compared. As a result of the analysis, female and male characters in
the coursebooks differ from each other in terms of both the number and variety of jobs attributed
to them in spite of some similar jobs (e.g., teacher, doctor, architect) and adjectives (e.g., famous,
thoughtful, successful) attributed to both genders. The possible reasons underlying the
aforementioned differences are discussed and explained in detail by taking the Turkish educational
and social setting into consideration
Ders kitaplarındaki cinsiyet yanlılığını hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin tutumlarını,
zihniyetlerini ve değerlerini etkileme potansiyeline sahiptir. Türk eğitim bağlamında ders
kitaplarının önemi göz önünde bulundurulduğunda, bu çalışma, lise düzeyinde okutulan İngilizce
ders kitaplarında cinsiyet rollerinin meslek ve sıfat gösterimlerini incelemeyi hedeflemektedir. Bu
amaç doğrultusunda, çalışmanın verisi lise düzeyinde okutulan İngilizce çalışma ve alıştırma
kitaplarından oluşmaktadır. Çalışmanın veri analiz sürecinde ders kitaplarındaki metinlerde kadın
ve erkek cinsiyet rollerine atfedilen meslek ve sıfat gösterimlerinin sıklıkları sayılmıştır, bu
bağlamda kadınlara ve erkeklere yüklenen meslek ve sıfatlar saptanmıştır. Sonraki aşamada ise
kadın ve erkeklere yüklenen meslek ve sıfat gösterimleri sınıflandırılmış ve karşılaştırılmıştır.
Çalışmanın sonucunda, mesleklerde (öğretmen, doktor, mimar, vb.) ve sıfatlarda (ünlü, düşünceli,
başarılı, vb.) cinsiyet dağılımlarındaki birtakım benzerliklere karşın kadın ve erkek rollerinin
çalışma kapsamında incelenen bütün kitaplarda cinsiyetlere yüklenen meslek ve sıfatların hem sayı
bakımından hem de çeşit bakımından ayrıştığı saptanmıştır. Bu farklılıkların altındaki olası
nedenler Türkiye’deki eğitim ve sosyal bağlam doğrultusunda açıklanmış ve tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2018 |
Submission Date | December 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |