Bu
araştırmada, Moğol öğrencilerin Türkçe öğrenme başarıları ile dil becerilerine
ilişkin algıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma olgu bilim (fenomenoloji)
desenine uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları Bolu Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde (TÖMER)
Türkçe öğrenen B2 seviyesindeki 5 Moğol öğrencidir. Araştırmaya veri toplamak
amacıyla öğrencilerden Türkçe, Türkiye ve dil becerilerine yönelik yazılı
olarak metafor üretmeleri ve bu metaforun gerekçesini yazmaları istenmiştir. Araştırma
verilerinin toplanması konusunda ayrıca kur sonunda öğrencilerin dil
becerilerinden aldıkları puanlar kullanılmıştır. Böylelikle Moğol öğrencilerin
Türkiye, Türkçe, dil bilgisi ve dört temel dil becerisi ile ilgili algıları
belirlenmiştir. Öğrencilerin algıları Türkçe öğrenme başarılarıyla birlikte
yorumlanmıştır.
Araştırma
sonucunda öğrenciler Türkiye hakkında; “tabiat, yiyecek ve tatlı, kitap ve
güneş, müze ve saat, çok kültürlülük, sığınak” gibi olumlu metaforlar
üretmişlerdir. Türkiye ile ilgili ürettikleri olumsuz bir metafor yoktur.
Öğrenciler Türkçe öğrenme süreciyle ilgili “fidan ve gül yetiştirmek, merdiven
çıkmak, nazik konuşma, sanat türü, su, önemli bir köprü, zengin sözlük, önceden
okuduğum kitap, bisiklet” ifadeleriyle olumlu metaforlara yer vermişlerdir. Türkçe
öğrenmenin zorluklarını “rubik küp, matematik teorisi, labirent, lego, karışık
bir roman” gibi olumsuz metaforlarla anlatmışlardır. Okuma becerisiyle ilgili “oyuncak,
yürümek, bilgi kaynağı, müzik” gibi olumlu metaforlar; olumsuz olarak da “savaş”
metaforu üretmişlerdir. Yazma becerisiyle ilgili “trafik kuralı, kadın ve resim”
gibi olumlu metaforlar; olumsuz olarak da “büyük bir ağaç ve satranç oyunu”
metaforlarını oluşturmuşlardır. Dinleme becerisiyle ilgili “film, müzik ve
başarı anahtarı” gibi olumlu metaforlar; olumsuz olarak da “deprem ve gürültü”
metaforlarını üretmişlerdir. Konuşma becerisiyle ilgili “su, internet, pencere,
deniz feneri ve güçlü bir silah” gibi olumlu metaforlar üretirken herhangi bir
olumsuz metafor üretmemişlerdir. Dil bilgisiyle ilgili olumlu olarak sadece “çiçek”
metaforunu üretirken; olumsuz olarak “otobüs, kalabalık ülke, okyanus ve saç”
gibi metaforlar üretmişlerdir. Öğrencilerin ürettikleri metaforlar ile kur
sonunda aldıkları puanlar karşılaştırıldığında ise olumsuz metaforlara rağmen
öğrencilerin puanlarının yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 11, 2019 |
Submission Date | April 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |