Research Article
BibTex RIS Cite

Braunschweig Güzel Sanatlar Üniversitesi Örneğinde Almanya'da Sanat Eğitiminin İncelenmesi

Year 2010, Volume: 10 Issue: 1, 79 - 86, 15.03.2016

Abstract

Bu araştırma 1963 yılında Almanya Aşağı Saksonya Eyaleti Braunschweig kentinde kurulan
Braunschweig Güzel Sanatlar Üniversitesini (Hochschule für Bildende Künste HBK) ve buradaki sanat
eğitimini incelemektedir. Araştırmanın amacı ülkemizde özellikle son yıllarda açılan yeni üniversitelerle
yaygınlaşan ve önem kazanan sanat eğitimi ile ilgili düşünce ve çalışmalara katkıda bulunmaktır. Bununla
birlikte bu araştırma Almanya’da Berlin, Münih, Dresden gibi köklü sanat geçmişi olan kentlerin akademileri
arasından sıyrılarak 47 yıl gibi kısa bir zamanda büyüyen ve Almanya’nın ikinci büyük Güzel Sanatlar
Üniversitesi hâline gelen bir eğitim kurumunun gelişim öyküsünü ve yapılanmasını irdelemektedir. Araştırma
boyunca biçimsel olarak diploma süreci ve önemli tarihlere bakılmanın yanı sıra öğrenimin yapılandırılması,
sınavlar, teknik atölyeler gibi üst başlıklar altında da incelenmiştir. İçerik olarak ise kurumun amaçları ve ders
üniteleri başlıklarına bakılmıştır.

References

  • Hochschule für Bildende Künste (HBK). (2009). Sanat Komisyonu 1 Studien Handbuch
  • Hochschule für Bildende Künste Sanat Fakültesi Bölüm Başkanlığı (1978) Die Entwicklung
  • Hochschule für Bildende Künste (HBK). (2009). Katalog (Kunst, Dizayn, Wissenschaften Volume 3
  • Eller, U. (Hochschule für Bildende Künste (HBK) Braunschweig. (2010) Akademik Atölye değerlendirmesi

THE ANALYSIS OF FINE ARTS EDUCATION IN GERMANY IN THE BRAUNSCHWEIG FINE ARTS UNIVERSITY CASE

Year 2010, Volume: 10 Issue: 1, 79 - 86, 15.03.2016

Abstract

This study examines the Braunschweig Academy of Fine Arts (Hochschule für Bildende Künste
HBK) located in the Lower Saxony State in Braunschweig, Germany which was founded in 1963 and the fine
arts education given at this academy. The purpose of the study is to contribute to fine arts education which has
gained importance and become widespread in Türkiye through the new universities that were founded.
Moreover, the study scrutinizes the development and structuring of the academy in becoming the second fine
arts school of Germany in as little as 47 years among other German academies of fine arts such as Berlin,
Munich, and Dresden which have deeply rooted traditions in fine arts. During the research period, in addition
to examining how to get a diploma and the important institutional dates, structuring of education, examination
methods, and technical studios in the academy were examined as well. As for content, the objectives of the
institution and course unit titles were inquired.

References

  • Hochschule für Bildende Künste (HBK). (2009). Sanat Komisyonu 1 Studien Handbuch
  • Hochschule für Bildende Künste Sanat Fakültesi Bölüm Başkanlığı (1978) Die Entwicklung
  • Hochschule für Bildende Künste (HBK). (2009). Katalog (Kunst, Dizayn, Wissenschaften Volume 3
  • Eller, U. (Hochschule für Bildende Künste (HBK) Braunschweig. (2010) Akademik Atölye değerlendirmesi
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Muhammet Alagöz This is me

Publication Date March 15, 2016
Submission Date January 28, 2015
Published in Issue Year 2010 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Alagöz, M. (2016). Braunschweig Güzel Sanatlar Üniversitesi Örneğinde Almanya’da Sanat Eğitiminin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 79-86.