Sanal üniversite, fiziksel bir yerleşkesi (kampusü) olmayan, elektronik ağlar üzerinden mail, video
konferans gibi araçlarla ortak elektronik çevrede eğitim hizmeti sunan yeni bir oluşumdur. Sanal üniversitede
eğitim geleneksel üniversiteden oldukça farklıdır. Çünkü burada duvarlar, sınıf ve yüz yüze iletişim yoktur.
Bu yeni eğitim ortamında gerekli olan tek unsur internet bağlantısı olan bir bilgisayardır. Bu tür girişimlerin
birincil amacının mevcut yükseköğretim kurumlarının yerini almak değil, daha ziyade bilgi iletişim
teknolojilerini kullanarak klasik eğitime katkıda bulunmak, alternatif bir öğrenme aracı ve yöntemi
geliştirmek olduğu kabul edilmektedir. Bununla birlikte sanal üniversitede verilen eğitimde her ne kadar da
öğrencinin eğitim ortamlarında tartışmalara katılımı ve öğretim elemanı-öğrenci etkileşimi birçok açıdan
olanaklı görünse de, bu konulara yönelik ciddi eleştiriler söz konusudur. Bu bağlamda yapılan bu çalışmanın
amacı, sanal üniversitenin ne olduğunu, değişik ülkelerde ve Türkiye’deki tarihsel gelişimin nasıl bir seyir
izlediğini, bu kurumlarda akademik sürecin nasıl işlediğini ve yeni gelişen bu alternatif yapılanmaya yönelik
eleştirilerin neler olduğunu ortaya koymaktır
Having no physical campus and offering education via electronic networks on the web by means of
instruments like e-mails and video-conference, Virtual University is a new institution in higher education
field. Studying at a virtual university is different from studying at a traditional university as there are no walls,
classrooms, and face to face interactions. All you need is a computer with internet connection. It is accepted
that one of the main purposes of virtual university initiations is not to substitute traditional universities;
instead they target to support classical education using information communication technologies and become
alternative institutions generating different means and methods of learning. However, although there seems to
have a participative design and teacher-student interaction, student participation in discussions and
interactions with others as well, there have been serious critiques on virtual universities. There have been
some discussions on virtual universities recently. For these reasons, the main purpose of this study is to put
forward what virtual universities are, how they have emerged out, how they work, and what the realities of
virtual universities are in different countries and in Turkey. Moreover, this study also aims to discuss how
academic process works at these institutions. Finally, it is intended to give some criticism about virtual
universities in the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 10 Issue: 2 |