Research Article
BibTex RIS Cite

Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Sabit Bekleme Süreli Öğretimle Bölme Öğretimi

Year 2010, Volume: 10 Issue: 2, 69 - 78, 15.03.2016

Abstract

Bu araştırmanın genel amacı; zihin engelli öğrencilere kalansız bölme işlemlerinin öğretilmesinde
sabit bekleme süreli öğretimin etkililiğini belirlemektir. Bu araştırmanın bağımlı değişkeni zihin engelli
öğrencilerin kalansız bölme işlemlerini öğrenme düzeyleridir. Bağımsız değişkeni ise, kalansız bölme
işlemlerinin öğretiminde sabit bekleme süreli öğretimdir. Araştırmaya üç zihin engelli öğrenci katılmış bu
öğrencilere uygun üç araç seti oluşturulmuştur. Araç setlerinin her birinde on tane işlem yer almıştır.
Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden denekler arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda zihin engelli öğrencilere 4sn sabit bekleme süreli öğretimin bölme
işlemlerinin öğretiminde (tek basamaklı ve kalansız bölme işlemlerinin)etkili olduğu bulunmuştur

References

  • Alig C., Alig C., ve Schuster, J.W. (1990). Using constant time delay procedures to teach multiplication facts, Remedial And Special Education.11, 1: 54-59.
  • Arsal, Z.. (2002). İlköğretim matematik dersi bölme işleminde somut yaşantılarla yapılan öğretimin etkililiği. Yayınlanmamış doktora tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altun, M. (1997). Matematik öğretimi. Ankara: 4. Baskı, Erkan matbaacılık.
  • Baykul, Y. (2007). İlköğretim okulu matematik dersi öğretmen kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Collins R.M. & Flynt S.W. (1997). A comparison of constant time delay and prompt fading to teach multiplication facts to student with learning disabilities. J. of Instructional Psychology. 24,1:3-8.
  • Eripek, S. ve Vuran S. (2008). Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimi. G. Akçamete, (edt,).Özel eğitim (1. basım), 245-278. Ankara: Kök yayıncılık.
  • Foley E.T ve Cawley F.J..(2003). About the mathematics of division:ımplications for students with disabilities. exceptıonalıty, 11(3), 131–149. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Haskell, S. H. (2000). The determinants of arithmetic skills in young children: some observations. European Child & Adolescent Psychiatry. 9: II/77-II/86
  • Kammeenui, E. J. ve Simmons, D.C. 1999. Desingning ınstructional straregies the prevention of academic learning problems. Columbus, OH: Merill Publishing Company. Karabulut, A. Zihin engelli bireylere saat söyleme becerisinin öğretiminde eş zamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kırcaali-İftar, G., Ergenekon, Y. ve Uysal, A. (2008). Zihin özürlü bir öğrenciye sabit bekleme süreli öğretimle toplama ve çıkarma öğretimi. Anadolu üniversitesi sosyal bilimler dergisi, cilt 8 sayı,1309- 320.
  • Koscinski, S. T., ve Gast, D. L. (1993). Use of constant time delay in teaching multiplication facts to students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 26, 533- 567.
  • Kurt, O. Otistik özellik gösteren çocuklara zincirleme serbest zaman becerilerinin öğretiminde sabit bekleme süreli öğretimin ve eş zamanlı ipucuyla öğretimin gömülü öğretimle sunulmasının etkililik ve verimliliklerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Mattingly, J. C., ve Bott, D. A. (1990). Teaching multiplication facts to students with learning problems. Exceptional Children, 56, 438-449.
  • MEB (2000). Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği.
  • Snell, E. M. ve Brown, F. (2000). Instruction of Students with Severe Disabilites. (5. baskı). New Jersey: Merrill Publishing Company.
  • Şahbaz, Ü. (2005). Zihin engelli öğrencilere çarpım tablosunun öğretiminde sabit bekleme süreli öğretimin hata düzeltmesiz ve hata düzeltmeli uygulamalarının karşılaştırması. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Tekin, E. (1999). Yanlışsız öğretim yöntemleri. Özel Eğitim Dergisi. 2 (3). 87-102. Tekin, E. ve Kırcaali-İftar, G. (2001). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tongal, S. Ş. (2010). Zihinsel yetersizliği olan çocuklara adı söylenen kesrin resimli kart üzerinde gösterilmesi becerisinin öğretiminde sabit bekleme süreli öğretimin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıkmış, A.(1999). Zihin engelli çocuklara temel toplama ve çıkarma işlemlerinin kazandırılmasında etkileşim ünitesi ile sunulan bireyselleştirilmiş öğretim materyalinin etkililiği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Yıkmış, A. (2005). Etkileşime dayalı matematik öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. ve Tekin İftar, E. (2002). Akranların sunduğu sabit bekleme süreli öğretim gelişimsel geriliği olan öğrencilere tanıtıcı levhaların öğretiminde etkili midir? Özel eğitim dergisi.3(2), 67-84.

TEACHING DIVISION VIA CONSTANT TIME DELAY PROCEDURE TO STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES

Year 2010, Volume: 10 Issue: 2, 69 - 78, 15.03.2016

Abstract

The purpose of this research is to determine the effects of constant time delay procedure on
teaching unremaining division facts with intellectually disabled students. The dependant variable of this
research is to teach children division facts. The independent variable of this research is constant time delay
procedure. Three intellectually disabled students participated in the study, and three type materials appropriate
for these students were used in the research. There is ten facts in each of materials. The study was used
multiple probe model with probe across subject from single subject research. The results showed that four
second constant time delay procedure is effective for students with mental retardation who can learn divison
facts (single digit and unremaining divison facts.)

References

  • Alig C., Alig C., ve Schuster, J.W. (1990). Using constant time delay procedures to teach multiplication facts, Remedial And Special Education.11, 1: 54-59.
  • Arsal, Z.. (2002). İlköğretim matematik dersi bölme işleminde somut yaşantılarla yapılan öğretimin etkililiği. Yayınlanmamış doktora tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altun, M. (1997). Matematik öğretimi. Ankara: 4. Baskı, Erkan matbaacılık.
  • Baykul, Y. (2007). İlköğretim okulu matematik dersi öğretmen kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Collins R.M. & Flynt S.W. (1997). A comparison of constant time delay and prompt fading to teach multiplication facts to student with learning disabilities. J. of Instructional Psychology. 24,1:3-8.
  • Eripek, S. ve Vuran S. (2008). Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimi. G. Akçamete, (edt,).Özel eğitim (1. basım), 245-278. Ankara: Kök yayıncılık.
  • Foley E.T ve Cawley F.J..(2003). About the mathematics of division:ımplications for students with disabilities. exceptıonalıty, 11(3), 131–149. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Haskell, S. H. (2000). The determinants of arithmetic skills in young children: some observations. European Child & Adolescent Psychiatry. 9: II/77-II/86
  • Kammeenui, E. J. ve Simmons, D.C. 1999. Desingning ınstructional straregies the prevention of academic learning problems. Columbus, OH: Merill Publishing Company. Karabulut, A. Zihin engelli bireylere saat söyleme becerisinin öğretiminde eş zamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kırcaali-İftar, G., Ergenekon, Y. ve Uysal, A. (2008). Zihin özürlü bir öğrenciye sabit bekleme süreli öğretimle toplama ve çıkarma öğretimi. Anadolu üniversitesi sosyal bilimler dergisi, cilt 8 sayı,1309- 320.
  • Koscinski, S. T., ve Gast, D. L. (1993). Use of constant time delay in teaching multiplication facts to students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 26, 533- 567.
  • Kurt, O. Otistik özellik gösteren çocuklara zincirleme serbest zaman becerilerinin öğretiminde sabit bekleme süreli öğretimin ve eş zamanlı ipucuyla öğretimin gömülü öğretimle sunulmasının etkililik ve verimliliklerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Mattingly, J. C., ve Bott, D. A. (1990). Teaching multiplication facts to students with learning problems. Exceptional Children, 56, 438-449.
  • MEB (2000). Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği.
  • Snell, E. M. ve Brown, F. (2000). Instruction of Students with Severe Disabilites. (5. baskı). New Jersey: Merrill Publishing Company.
  • Şahbaz, Ü. (2005). Zihin engelli öğrencilere çarpım tablosunun öğretiminde sabit bekleme süreli öğretimin hata düzeltmesiz ve hata düzeltmeli uygulamalarının karşılaştırması. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Tekin, E. (1999). Yanlışsız öğretim yöntemleri. Özel Eğitim Dergisi. 2 (3). 87-102. Tekin, E. ve Kırcaali-İftar, G. (2001). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tongal, S. Ş. (2010). Zihinsel yetersizliği olan çocuklara adı söylenen kesrin resimli kart üzerinde gösterilmesi becerisinin öğretiminde sabit bekleme süreli öğretimin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıkmış, A.(1999). Zihin engelli çocuklara temel toplama ve çıkarma işlemlerinin kazandırılmasında etkileşim ünitesi ile sunulan bireyselleştirilmiş öğretim materyalinin etkililiği. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Yıkmış, A. (2005). Etkileşime dayalı matematik öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. ve Tekin İftar, E. (2002). Akranların sunduğu sabit bekleme süreli öğretim gelişimsel geriliği olan öğrencilere tanıtıcı levhaların öğretiminde etkili midir? Özel eğitim dergisi.3(2), 67-84.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Yıkmış This is me

Müzeyyen Eldeniz Çetin This is me

- - This is me

Publication Date March 15, 2016
Submission Date January 28, 2015
Published in Issue Year 2010 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Yıkmış, A., Eldeniz Çetin, M., & -, .-. (2016). Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Sabit Bekleme Süreli Öğretimle Bölme Öğretimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 69-78.