Bu çalışmada, Zihin özürlü çocuklara oto yıkama becerisi öğretiminde hata düzeltmesi yapılarak
gerçekleştirilen eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği araştırılmıştır. Aynı zamanda, eşzamanlı ipucuyla
öğretimin ortam, zaman ve araç - gereçler arası genelleme etkisi ve uygulama sona erdikten birinci, ikinci ve
üçüncü haftalardaki izleme etkisi incelenmiştir. Araştırmada, yoklama evreli denekler arası çoklu yoklama
modeli kullanılmıştır. Araştırma, Eskişehir ilinde bir özel rehabilitasyon merkezinde okuma yazmaya hazırlık
sınıfına devam eden 16-20 yaşları arasındaki üç erkek öğrenci ile yürütülmüştür. Oturumların tümü bire-bir
öğretim düzenlemesi biçiminde gerçekleştirilmiştir. Öğretim sırasında sözel+model ipucu bir arada
kullanılmış ve hata düzeltmesi olarak da fiziksel ipucuna yer verilmiştir. Beceri, tüm basamakların bir arada
öğretimi biçiminde öğretilmiştir. Araştırmada hem gözlemciler arası güvenirlik hem de uygulama güvenirliği
verisi toplanmış, eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği grafiksel analiz kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma
bulguları, hata düzeltmesi yapılarak gerçekleştirilen eşzamanlı ipucuyla öğretimin zihin özürlü çocuklara oto
yıkama becerisinin öğretiminde etkili olduğunu ve öğretim sona erdikten sonra 1, 2 ve 3 hafta sonra da
öğrenilenlerin kalıcılığının korunduğunu gösterir niteliktedir. Farklı ortam, farklı zaman ve farklı araç
gereçlerle gerçekleştirilen genelleme oturumlarında üç öğrenci de %100 düzeyinde doğru tepkinin sürdüğünü
göstermektedir.
In this study, the aim of the study is to investigate the effectiveness of simultaneous prompting in
teaching car washing to children with mental retardation by correcting error. Furthermore, the generalization
effect of simultaneous prompting across settings, time, and materials was examined, and a follow-up
observation of the first, second and the third weeks after the fulfillment of the instruction was conducted.
Multiple-probe across subjects was used in this study. Three male students (16-20 years of age) with mental
retardation attending the preparation course for reading and writing in Eskisehir participated in the study.
Sessions of full probe, daily probe, instruction, observation, and generalization were carried out to assess the
effectiveness of simultaneous promoting carried out through error correction on teaching how to wash a car to
children with mental retardation. All session’s occured in one-to-one teaching settings. Verbal probe and
modeling were used simultaneously for the instruction, and physical probe was included as error correction.
The skill was taught through teaching all the steps involved at the same time. Both inter-observer and
procedural reliability data were collected for the study, and the effectiveness of simultaneous prompting was
determined on graphic analysis.
Special education Educating children with mental retardation vocational education jop skills teaching
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 10 Issue: 2 |