Bu araştırmada Peard ve Hudson (2006) tarafından geliştirilen Öğretmenlik Uygulaması Sürecinde
Etkili Matematik Öğretimi Ölçeği (Mentoring for Effective Mathematics Teaching) Türkçe’ye uyarlanmıştır.
Böylelikle, sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında matematik öğretimine
ilişkin edindikleri deneyimlerini incelemeyi sağlayan bir ölçme aracına sahip olmak amaçlanmıştır. Ayrıca, bu
ölçek sayesinde, uygulama öğretmenlerinin matematik öğretiminde sınıf öğretmeni adaylarına rehberlik
etmeleri, adayların kendi bakış açılarından yola çıkılarak açıklanmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma
yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. 244 sınıf öğretmeni adayına uygulanarak toplanan verilere
Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmıştır. Araştırmada, yapı geçerliğine ilişkin elde edilen
bulgular ölçeğin özgün formunda yer alan bütün maddelerin Türkçe formunda da yer alabileceğini
göstermektedir. Bununla beraber, ölçek maddelerinin faktörlere göre dağılımlarının ölçeğin özgün halinden
farklılık gösterdiği anlaşılmaktadır. Ölçeğin uyarlanması sonucunda ortaya çıkan faktör yapısının kabul
edilebilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin uyarlanması sürecinde yapılan güvenirlik çalışmaları
incelendiğinde iç tutarlık ve test–tekrar test yöntemleriyle elde edilen korelasyon katsayılarının da kabul
edilebilir düzeyde olduğu görülmektedir. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı 0.969 olarak
hesaplanmıştır. Öğretmen adaylarının ölçeğe vermiş olduğu yanıtlar incelendiğinde; adayların görüşlerinin
cinsiyetlerine bağlı olarak farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ayrıca, adayların başarı notu ile öğretmenlik
uygulaması kapsamında etkili matematik öğretimine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark olmadığı da
tespit edilmiştir.
The main purpose of this study was to investigate the reliability and validity of the adaptation of
Mentoring for Effective Mathematics Teaching Instrument (Peard & Hudson, 2006) into Turkish. This
instrument was developed to examine elementary preservice teachers’ experiences for teaching mathematics
during their teaching practice. Through the use of the instrument, this study also intends to explain mentors’
guidance of mentees for teaching mathematics from the perspectives of pre-service teachers. The survey
method was used in this research study and the data gathered from 244 preservice teachers were used for
Exploratory and Confirmatory Factor Analysis to determine the structure of factor loading. Results of the
factor analysis revealed that the number of the factors in the original instrument remained in the Turkish
version. However, factor loading among the sub-scales showed differences from the original instrument.
Reliability analysis of the instrument included the calculation of cronbach alpha coefficient for the overall and
five sub-scales and test–retest. The analysis revealed that coefficients were acceptable. Cronbach alpha
coefficient for the overall instrument was 0.969. Thus, the instrument is considered valid, reliable, and
appropriate to use in Turkish culture. The analysis of the pre-service teachers’ responses to the instrument
indicated that there were no differences amongst pre-service teachers’ views regarding gender and
achievement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 10 Issue: 2 |