A learner needs to be aware of one’s own strategy applications and develop a repertoire of strategies in order to select the appropriate strategy or strategy combination to facilitate a learning task. The purpose of this study is to compare Turkish and English foreign language coursebooks in terms of learning strategies. Based on the classification of Chamot and O’Malley, strategies used in Yeni Hitit 1 and Total English Elementary coursebooks were identified and the strategies were itemanalysed. It was found that Total English Elementary attached more importance to metacognitive strategies and strategy combinations than Yeni Hitit 1, leading students to use more metacognitive strategies in English coursebooks. They both do not have explicit strategy training and prefer embedding strategies implicitly. The English coursebook provides more types of strategy combinations than the Turkish book.
Öğrenme görevini kolaylaştıracak uygun strateji veya strateji kombinasyonunu seçebilmek için öğrencinin kendi strateji uygulamalarının farkında olması ve strateji bilgisini geliştirmesi gereklidir. Yabancı dil olarak Türkçe ve İngilizce ders kitaplarındaki strateji kullanımının incelenmesi bu çalışmanın amacıdır. Chamot ve O’Malley’in sınıflandırmasına bağlı kalınarak Yeni Hitit 1 ve Total English Elementary ders kitaplarında kullanılan stratejiler tespit edilmiş ve sonuçlar incelenmiştir. Total English Elementary’nin Yeni Hitit 1’e göre bilişüstü stratejilere ve strateji kombinasyonlarına daha çok önem verdiği görülmüştür. Bu oran, İngilizce ders kitabının öğrencilerin bilişüstü bilgilerini Türkçe ders kitabına göre daha çok kullandırdığını göstermektedir. Her iki kitap açık strateji öğretimi yapmamaktadır; stratejiler ders kitaplarında örtük bir şekilde görevlerin içine yerleştirilmiştir. Bununla birlikte, İngilizce ders kitabındaki strateji kombinasyonları ise Türkçe ders kitabına göre çok daha çeşitlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Submission Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 Issue: 1 |