Review Article
BibTex RIS Cite

TECHNOLOGY LITERACY IN TURKEY: A LONGITUDINAL STUDY WHICH IS EXAMINED SCIENCE PROGRAMS

Year 2015, Volume: 15 Issue: 2, 132 - 146, 21.12.2015
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.2-5000161316

Abstract

Technology literacy (TL) is the ability of understanding, using, management, evaluation of the technology (ITEA, 2003). Technology literate individual should be trained with programs. In the literature, in the scope of the program there is any research with regarding the adequacy of training individuals in terms of TL. For this purpose, in this study 2000, 2004 and 2013 elementary science programs examined in terms of the technology literacy dimensions. Table of technological literacy dimensions (TATELID), which is developed by researchers, and used as a basic framework in the analyses. Results are revealed that TL in the context of 2004 program much more in good condition on the contrary 2000 and 2013 programs.

References

  • Aydın, F. (2009). Teknolojinin doğasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerinin ve kavramlarının gelişimi ve öğretimde ikilemlerin etkililiği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bybee, R. W. (2000). Achieving technological literacy: A national imperative. The technology teacher, 60(1), 23–28.
  • Canbazoğlu, S. (2008). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Erdoğan, M., Kostova, Z., & Marcinkowski, T. (2009). Components of environmental literacy in elementary science education curriculum in Bulgaria and Turkey. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education,5(1), 15- 26.
  • Erdoğan, M., Marcinkowski, T., & Ok, A. (2009).Content analysis of selected features of K – 8 environmental education research studies in Turkey, 1997-2007. Environmental Education Research, 15(5), 525-548.
  • Erdoğan, M.,Coşkun, E. & Uşak, M. (2011). Developing children’s environmental literacy through literature: An analysis of 100 basic literary works, Eğitim Araştırmaları - Eurasian Journal of Educational Research, 42, 45-62.
  • Internatıonal Technology Educatıon Assocıatıon and Technology for all Amerıcans (2000). Standard for technological literacy. Reston, VA: International Technology Education Association.
  • Internatıonal Technology Educatıon Assocıatıon (2003). Advancing excellence in technological literacy:Student assessment, Professional development, and program standards. Reston, VA: Author.
  • Internatıonal Socıety for Technology in Educatıon (2000). National educational technology standards for students: Connecting curriculum and technology. Eugene, Oregon.
  • ISTE.NETS (2007) (International Society for Technology in Education). iste@iste.org, www.iste.org.
  • Jones, A. (1997). Recent research in learning technological concepts and processes International Journal of Technology and Design Education, 7(1–2), 83–96.
  • Jones, A. (2001). Theme issue: Developing research in technology education. Research in Science Education,31(1), 3–14.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB ) (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4 ve 5. sınıflar) öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı.Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). İlköğretim fen bilimleri dersi (3,4,5, 6, 7 ve 8. sınıflar )öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • NAE and NRC (National Academy of Engineering and Natıonal Research Council) (2006). Techtally: Approaches to assessing technological literacy. Washington, D.C.: National Academy Press.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. London: SAGE Publication.
  • Rose, L. & Dugger, W. (2003).What Americans Think About Technology.
  • Stein, S. J., Docherty, M. & Hannam, R. (2003). Making the processes of designing explicit with in an information technology environment. International Journal of Technology and Design Education,13(2), 145–170.
  • Volk, K. S., & Dugger, W. E. (2005). East Meets West: What Americans and Hong Kong People Think about Technology. Journal of Technology Education, 17(1), 53– 68.

FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI BOYUTLARI AÇISINDAN İNCELENMESİ: BOYLAMSAL BİR ÇALIŞMA

Year 2015, Volume: 15 Issue: 2, 132 - 146, 21.12.2015
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.2-5000161316

Abstract

Teknoloji okuryazarlığı teknolojiyi kullanma, yönetme, değerlendirme ve anlama yeteneğidir (ITEA, 2003). Teknoloji okuryazarı bireylerin yetiştirilebilmesi uygulanan eğitim ve öğretim programlarıyla ilişkilidir. Bu bağlamda, teknoloji eğitimine belirli bir program dâhilinde yer verilen ilköğretim fen eğitiminde, teknoloji okuryazarlığına yönelik çalışmaların programa nasıl yansıdığı önemlidir. Mevcut öğretim programlarının teknoloji okuryazarı bireyler yetiştirme açısından yeterliliğine ilişkin literatürde herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmada, 2000, 2004 ve 2013 yılları ilköğretim fen programları teknoloji okuryazarlığı boyutları açısından incelenmiştir. Analizlerde temel çatı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen ‘Teknoloji Okuryazarlığının Boyutları ve Alt boyutları Tablosu’ kullanılmıştır. Sonuçlar, teknoloji okuryazar bireyler yetiştirme bağlamında 2004 yılında geliştirilen öğretim programının, 2000 ve 2013 yıllarında geliştirilen öğretim programlarından daha iyi durumda olduğunu ortaya koymuştur.

References

  • Aydın, F. (2009). Teknolojinin doğasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerinin ve kavramlarının gelişimi ve öğretimde ikilemlerin etkililiği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bybee, R. W. (2000). Achieving technological literacy: A national imperative. The technology teacher, 60(1), 23–28.
  • Canbazoğlu, S. (2008). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Erdoğan, M., Kostova, Z., & Marcinkowski, T. (2009). Components of environmental literacy in elementary science education curriculum in Bulgaria and Turkey. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education,5(1), 15- 26.
  • Erdoğan, M., Marcinkowski, T., & Ok, A. (2009).Content analysis of selected features of K – 8 environmental education research studies in Turkey, 1997-2007. Environmental Education Research, 15(5), 525-548.
  • Erdoğan, M.,Coşkun, E. & Uşak, M. (2011). Developing children’s environmental literacy through literature: An analysis of 100 basic literary works, Eğitim Araştırmaları - Eurasian Journal of Educational Research, 42, 45-62.
  • Internatıonal Technology Educatıon Assocıatıon and Technology for all Amerıcans (2000). Standard for technological literacy. Reston, VA: International Technology Education Association.
  • Internatıonal Technology Educatıon Assocıatıon (2003). Advancing excellence in technological literacy:Student assessment, Professional development, and program standards. Reston, VA: Author.
  • Internatıonal Socıety for Technology in Educatıon (2000). National educational technology standards for students: Connecting curriculum and technology. Eugene, Oregon.
  • ISTE.NETS (2007) (International Society for Technology in Education). iste@iste.org, www.iste.org.
  • Jones, A. (1997). Recent research in learning technological concepts and processes International Journal of Technology and Design Education, 7(1–2), 83–96.
  • Jones, A. (2001). Theme issue: Developing research in technology education. Research in Science Education,31(1), 3–14.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB ) (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4 ve 5. sınıflar) öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı.Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). İlköğretim fen bilimleri dersi (3,4,5, 6, 7 ve 8. sınıflar )öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • NAE and NRC (National Academy of Engineering and Natıonal Research Council) (2006). Techtally: Approaches to assessing technological literacy. Washington, D.C.: National Academy Press.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. London: SAGE Publication.
  • Rose, L. & Dugger, W. (2003).What Americans Think About Technology.
  • Stein, S. J., Docherty, M. & Hannam, R. (2003). Making the processes of designing explicit with in an information technology environment. International Journal of Technology and Design Education,13(2), 145–170.
  • Volk, K. S., & Dugger, W. E. (2005). East Meets West: What Americans and Hong Kong People Think about Technology. Journal of Technology Education, 17(1), 53– 68.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Eda Erdaş

Pelin Aksüt This is me

Fatih Aydın

Publication Date December 21, 2015
Submission Date December 21, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Erdaş, E., Aksüt, P., & Aydın, F. (2015). FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETİM PROGRAMLARININ TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI BOYUTLARI AÇISINDAN İNCELENMESİ: BOYLAMSAL BİR ÇALIŞMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 132-146. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2015.15.2-5000161316