Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA KALİTE İLE ÇOCUKLARIN GELİŞİM DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2016, Volume: 16 Issue: 3, 792 - 809, 20.10.2016

Abstract

Bu araştırma okul öncesi eğitim kurumlarının kaliteleri ile bu kurumlara devam eden beş-altı yaş çocuklarının dil-bilişsel, ince motor, kaba motor, özbakım-sosyal gelişim düzeyleri arasındaki
ilişkinin belirlenmesini amaçlamıştır. Çalışmanın örneklemini 55 okul öncesi eğitimi sınıfı ve bu sınıflardaki 846 çocuk ve 55 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan çocukların gelişim düzeyleri "Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE)" ve sınıfların kaliteleri "Erken Çocukluk Eğitim Ortamları Ölçme Aracı (ECER)" ve "Okul Öncesi Eğitim Kurumu Yapısal Kalitesi İçin Bilgi Formu" aracılığı ile ölçülmüştür. Verilerin çözümlenmesinde kurum kaliteleri ile çocukların gelişimleri arasındaki ilişki Spearman's Korelasyon analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, okul öncesi eğitim kurumlarının kalite düzeyleri ile çocukların gelişimsel sonuçları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır.

EXAMINATION OF THE RELATIONSHIPS BETWEEN QUALITY OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS AND DEVELOPMENTAL LEVELS OF CHILDREN

Year 2016, Volume: 16 Issue: 3, 792 - 809, 20.10.2016

Abstract

The purpose of this study is to determine the correlation between quality of preschool education institutions and the language-cognitive, fine motor, gross motor, self-care and social development levels of five-six-year-old children attending these institutions. The sample of the study consisted of 55 preschool education classes and 846 children attending these classes and 55 teachers working in these classes. While the developmental levels of the children participating in the study were measured by using "Ankara Development Screening Inventory (ADSI)", qualities of classrooms were measured by using "Early Childhood Environment Rating Scale (ECER)" and "Information Form for Preschool Educational Institution Structural Quality". The relationship between the quality of institutions and the development of children was analyzed by using Spearman’s Correlation analysis technique for the analysis of data. According to the findings of the study, positively significant correlations were found between the quality levels of preschool educational institutions and the developmental levels of children.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Merve Canbeldek This is me

Nesrin Işıkoğlu Erdoğan

Publication Date October 20, 2016
Submission Date October 20, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 16 Issue: 3

Cite

APA Canbeldek, M., & Işıkoğlu Erdoğan, N. (2016). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA KALİTE İLE ÇOCUKLARIN GELİŞİM DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 792-809.