Research Article
BibTex RIS Cite

AZ GÖREN ÖĞRENCİLERİN GÖRME BECERİLERİ İLE İLGİLİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Year 2016, Volume: 16 Issue: 4, 1687 - 1705, 02.01.2016

Abstract

Araştırmada, az gören olarak tanılanmış öğrencilerin akademik ve günlük yaşamlarında görme becerilerini kullanabilmeleri ile ilgili farkındalık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla öğrencilerin kendi beyanları anket yoluyla alınmış, aynı zamanda Gazi İşlevsel Görme Değerlendirme aracıyla az görmelerini nasıl kullandıkları değerlendirilmiştir. Bu nedenle araştırmada iki ölçme arasındaki ilişkiyi belirlemek için genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 310 az gören tanılı öğrenci katılmıştır. Araştırmada, “Az Gören Öğrencilerin Akademik ve Toplumsal Yaşamlarında Görme Becerilerini Kullanabilmeleri İle İlgili Farkındalık Düzeylerini Belirleme Anketi” kullanılarak veriler toplanmıştır. Araştırma sonucunda bazı görsel becerilerde az gören öğrencilerin kendi görsel farkındalık beyanları ile yapılan doğrudan gözlemler sonucunda belirgin farklılıklar görülmüştür.

THE DETERMINATION OF THE OF THE AWARENESS LEVELS OF LOW VISION STUDENTS WITH REFERENCE TO THEIR VISUAL SKİLLS

Year 2016, Volume: 16 Issue: 4, 1687 - 1705, 02.01.2016

Abstract

In this research, the self-declarations of low-vision students were taken through questionnaires in order to determine their awareness levels in relation to their use of visual skills in their academic
and daily lives and at the same time how they can use those low vision skills was evaluated by means of Gazi Functional Vision Assessment Instrument. Therefore, the relational scanning model, one of the general scanning models, was used to determine the relation between the two measurements in the research. 310 low vision students took part in the research. Data were collected in the research by using “The Questionnaire to Determine the Awareness Students using of Visual Skills in Their Academic and Social Lives.” Finally, significant differences were observed depending on the self-declarations of low vision students about their visual awareness in some vision skills. 

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Salih Çakmak

Tamer Karakoç

Pınar Şafak This is me

Publication Date January 2, 2016
Submission Date December 7, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 16 Issue: 4

Cite

APA Çakmak, S., Karakoç, T., & Şafak, P. (2016). AZ GÖREN ÖĞRENCİLERİN GÖRME BECERİLERİ İLE İLGİLİ FARKINDALIK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1687-1705.