Research Article
BibTex RIS Cite

ABD’DE BULUNAN TÜRK ÖĞRENCİLERİN KÜLTÜRLENME TUTUMLARI VE İNGİLİZCE BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Year 2016, Volume: 16 Issue: 4, 1745 - 1760, 02.01.2016

Abstract

Bu çalışmada Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) İngilizce dersleri alan 40 Türk öğrencinin bu ülkede bulundukları süre içerisinde sahip oldukları kültürlenme tutumlarıyla İngilizce başarıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Öğrencilerin kültürlenme tutumları Ataca ve Berry (2002) tarafından geliştirilip Bektaş (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan Kültürlenme Tutumları Ölçeği aracılığı ile belirlenmiştir. Çalışmanın bulguları hedef kültürü özümseme ve kendine ait kültürel tutumlardan uzaklaşma eğiliminde olan öğrencilerin ABD’de bulundukları üç ayın sonunda en yüksek İngilizce başarısı artışına sahip olduklarını ortaya koymaktadır. Çalışmanın Türk öğrencilerin kültürlenme düzeyleri ve ikinci dil başarı düzeyleri arasındaki ilişkiyi göstermek açısından örnek oluşturacağı düşünülmektedir. 

THE RELATIONSHIP BETWEEN THE ACCULTURATION ATTITUDES AND ENGLISH ACHIEVEMENT OF THE TURKISH STUDENTS IN THE U.S.

Year 2016, Volume: 16 Issue: 4, 1745 - 1760, 02.01.2016

Abstract

This research primarily aimed to examine the relationship between the acculturation attitudes of 40 Turkish students who took English courses at the United States (U.S.) and their English achievement during their presence in the same country. The study used the Acculturation Attitudes Scale to determine the participants’ acculturation attitudes. This scale was originally developed by Ataca and Berry (2002) and adapted to Turkish by Bektaş (2004). The study findings show that students who had the tendency to assimilate into the host culture (American culture) and ignore the practices of the home culture (Turkish culture) had the highest increase in the English achievement scores at the end of three months. It is thought that the current research will provide an example for demonstrating the relationship between the degree of Turkish students’ acculturation and their second language achievement.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Emre Güvendir

Publication Date January 2, 2016
Submission Date December 7, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 16 Issue: 4

Cite

APA Güvendir, E. (2016). THE RELATIONSHIP BETWEEN THE ACCULTURATION ATTITUDES AND ENGLISH ACHIEVEMENT OF THE TURKISH STUDENTS IN THE U.S. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1745-1760.