Research Article
BibTex RIS Cite

Multıcultural Experıences, Attıtudes, And Belıefs Of Preservıce Musıc Teachers

Year 2017, Volume: 17 Issue: 1, 17 - 31, 08.04.2017
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304618

Abstract

In this study, the multicultural experiences, attitudes, and beliefs of pre-service music teachers’ were examined. The participants of the study were 91 pre-service teachers studying in the Music Teacher Education Program of a university in the Western Black Sea region in Turkey. Multicultural Efficacy Scale developed by Guyton and Wesche (2005) was used to gather the data of the study. The findings of the study showed that the pre-service music teachers had positive multicultural attitudes and beliefs. Furthermore, the results of the study indicated that there were no statistically significant differences in multicultural attitudes and beliefs of pre-service music teachers in terms of gender. However there is a significant difference in terms of grade level. Music teacher education programs should be organized by considering multicultural attitudes and beliefs of the pre-service teachers. 

Müzik Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Deneyim, Tutum Ve İnançları

Year 2017, Volume: 17 Issue: 1, 17 - 31, 08.04.2017
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304618

Abstract

Bu çalışmada müzik öğretmen adaylarının çokkültürlü deneyim, tutum ve inançları araştırılmıştır. Araştırma, Türkiye’nin Batı Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir üniversitenin Müzik Öğretmenliği programında öğrenim gören 91 öğretmen adayı ile yapılmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak için Guyton ve Wesche (2005) tarafından geliştirilen Çokkültürlü Yeterlilik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulguları müzik öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitimle ilgili olumlu tutum ve inanca sahip olduklarını ortaya koymuştur. Ayrıca araştırma sonuçları, müzik öğretmen adaylarının cinsiyetlerine göre çokkültürlü deneyim, tutum ve inanç düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymuştur. Ancak sınıf düzeylerine göre anlamlı bir fark vardır. Müzik öğretmenliği eğitim programları öğretmen adaylarının çokkültürlü tutum ve inançlarını geliştirici biçimde düzenlenmelidir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Zeki Arsal

Devrim Mumcu Arsal This is me

Mustafa Öztürk Akçaoğlu This is me

Publication Date April 8, 2017
Submission Date March 23, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 17 Issue: 1

Cite

APA Arsal, Z., Mumcu Arsal, D., & Akçaoğlu, M. Ö. (2017). Müzik Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Deneyim, Tutum Ve İnançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 17-31. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304618