Students usually estimate the level of difficulty of a foreign language by referring to its grammar. Some of them complain about its vocabulary. Hence, the purpose of this study is to examine these difficulties in two domains of the English language- grammar and vocabulary. The sample of the study included 121 Turkish State University students studying English preparation school (63 females, and 58 males). Participants' mean age was M = 21.27 (SD = 2.61). They were assessed by English Grammar and Vocabulary Difficulties Scale (EGVDS) which has two subscales, English Grammar Difficulties Subscale (18 items) and English Vocabulary Difficulties Subscale (11 items). These subscales are valid instruments for measuring these aspects of English because one factor was extracted within each of these two subscales. In addition, their reliability was very high (α = .948 and α = .920, respectively). These kinds of difficulties were in mutual positive, strong and statistically significant correlation. They also positively correlated with participant's age and the number of years they spent in learning English. Although males reported a higher level of difficulty while learning English grammar and vocabulary, the gender differences were not statistically significant. Additionally, the difference between the level of grammar and vocabulary difficulties was statistically significant in favor of the vocabulary topics.
Öğrenciler çoğunlukla bir yabancı
dilin güçlük seviyesini gramerine bakarak fikir yürütmektedirler. Kimi öğrenciler
dilin kelimelerinden şikâyet ederler. Bu yüzden, bu çalışmanın amacı
İngilizcenin alanlarından iki tanesi olan grameri ve kelime bilgisini
incelemektir. Örneklem, bir Türk Devlet üniversitesinin İngilizce hazırlık
okuyan 63 bayan ve 58 erkek olmak toplam 121 katılımcı üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların ortalama yaşı M = 21.27 (SD = 2.61)'dir.
Çalışma, İngilizce Dilbilgisi Güçlükleri Alt Ölçeği (18 madde) ve İngilizce
Kelime Bilgisi Güçlükleri (11 madde) isimlerinde iki alt ölçek olmak üzere
İngilizce Grameri ve Kelime Bilgisi Güçlükleri Ölçeği (EGVDS) ile
yürütülmüştür. Bu alt ölçekler, tek faktörün bahse konu her iki alt ölçek
içerisinden çıkarılmış olmasından ötürü İngilizcenin bu yönlerini ölçmeye
yarayan geçerli enstrümanlardır. Buna ek olarak, bunların güvenirliklerinin
yüksek olduğu ortaya çıkmıştır (sırasıyla α = .948 ve α = .920). Bu tür öğrenme
güçlükleri karşılıklı olarak pozitif, güçlü ve istatiksel olarak önemli
korelasyon içerisinde olup, katılımcıların yaşları ve İngilizce öğrenmek için
harcadıkları yıl sayıları ile de pozitif yönlü ilişkiler ortaya çıkmıştır.
Katılımcı erkeklerin İngilizce öğrenirken karşılaştıkları dilbilgisi ve kelime
bilgisi ile ilgili olarak karşılaştıklarını ifade ettikleri güçlüklerinin
yüksek olmasına rağmen cinsiyet farklılıklarının istatistiki olarak anlamlı
olmadığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, dilbilgisi ve kelime bilgisi güçlükleri
arasındaki fark, kelime bilgisi konularının lehine olacak şekilde istatistik
olarak anlamlı çıkmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 29, 2017 |
Submission Date | November 18, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 17 Issue: 2 |