Son yıllarda entegrasyon
alanında yaygınlaşmaya başlayan Fen, Teknoloji, Matematik, ve Mühendislik
(STEM) entegrasyonunun doğası disiplinler arasındaki sınırları ortadan
kaldırdığı için STEM entegrasyonunun
öğretimin doğasına uyumlu olduğu ifade edilmektedir. Yapılan yenilikler
doğrultusunda ülkemizde STEM eğitimine 2004 Fen ve Teknoloji, 2013 Fen
Bilimleri ve 2018 Fen Bilimleri öğretim programında farklı biçimlerde yer
verildiği görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, i) 2017-2018 eğitim öğretim yılı başında 5.
sınıfta pilot olarak uygulanan ve daha sonra güncellenerek 2018 Ocak ayında
edilen 3-8. Sınıflar Fen Bilimleri öğretim programları arasındaki farkı STEM
açısından ortaya koymak, ii) güncellenen
2018 fen bilimleri öğretim programında 2013 fen bilimleri öğretim programına
kıyasla ünitelere ilişkin kazanımlar ve kazanımlar için ayrılan sürelerin ne
şekilde değiştiğini belirlemek ve iii) 2018 fen bilimleri öğretim programında
STEM’e ilişkin oluşturulduğu düşünülen konu/kazanımları ve süreleri tespit
etmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırma
verilerinin analizi araştırılması amaçlanan olay ve olgulara ilişkin bilgi
içeren yazılı kaynakların analizini kapsayan doküman inceleme yöntemi ile
gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda i) Pilot olarak
5. Sınıflarda uygulanan 2017 3-8 Sınıflar Fen Bilimleri Öğretim programı ile
güncelleme sonrası 2018 Ocak ayında ilan edilen Fen Bilimleri öğretim programları
arasında STEM açısından farklılıkların bulunduğu ii) 2018 fen bilimleri öğretim
programında yer alan ünitelerin sırası, ünitelerdeki kazanım sayısı ve
kazanımlar için ayrılan sürelerin 2013 fen bilimleri öğretim programına kıyasla
farklılık gösterdiği, iii) 2013 fen bilimleri öğretim programında yer alan bazı
ünitelerin sınıf düzeyinin 2018 fen bilimleri öğretim programında değiştiği
veya programdan kaldırılarak yeni ünitelerin eklendiği iv) 2018 fen bilimleri
öğretim programında 5. 7. ve 8. sınıf düzeylerinde kazanım sayılarının azaldığı
fakat 3. ve 6. sınıf düzeyinde artış gösterdiği ve 4. sınıf düzeyinde
değişmediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarının STEM eğitimi açından
önemi, programa yansıtılması ve uygulanmasındaki yeterlikler bağlamında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2018 |
Submission Date | April 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 2 |