Karma yöntemle
desenlenmiş bu çalışmada okul öncesi eğitim öğretmenlerinin (OÖEÖ), kaynaştırma eğitiminde öz-yeterlik algıları
ile kaynaştırma eğitimi öz-yeterlikleri ve hizmetiçi eğitim gereksinimlerine
yönelik görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu
araştırmada veriler yakınsayan paralel desen (NİC+NİT) kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın nicel boyutu
katılımcılarını, Antalya’da
görevli 478 OÖEÖ; nitel boyutu katılımcılarını amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş
17 OÖEÖ
oluşturmuştur. Araştırmanın nicel verileri “Katılımcı Bilgi
Formu” ve “Özel Gereksinimli Çocukların Kaynaştırılmasına
Yönelik Öğretmen Yeterliği (ÖGÇKÖY)” ölçeği ile toplanmıştır. Nitel veriler
için ise “Katılımcı Bilgi Formu” ve
“Okul Öncesi Kaynaştırma Eğitimi Odak Grup Görüşmesi Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel olarak toplanan
verileri istatistiksel olarak, nitel olarak toplanan veriler betimsel analiz
yoluyla analiz edilmiştir. İstatistiksel analiz için SPSS, nitel yöntemle
toplanan verilerin analizi için Nvivo nitel veri analiz yazılımı kullanılmıştır. Çalışma sonunda öğretmenler, ÖGÇKÖY ölçeğinin “özel gereksinimli
çocuklara yönelik bilgi” boyutunda en yüksek düzeyde (X̄=3,997) yeterli bulurken, “özel gereksinimli çocuklara öğretim
sunma konusu güven” boyutunda en düşük düzeyde (X̄=3,175) kendilerini yeterli bulmuşlardır. OÖEÖ’nin kaynaştırma eğitiminde
yeterliklerine ilişkin odak grup görüşmesi verilerine bakıldığında, bilgi,
planlama, uygulama ve öz nitelikler olmak üzere yeterlik alanlarının 4 tema
altında toplandığı ve öğretmenlerin kaynaştırma eğitiminde kendilerini yetersiz
olarak değerlendirdikleri bulunmuştur. Hizmetiçi eğitim gereksinimlerine ilişkin olarak görüşlerinin, engel türleri ve özellikleri, program hazırlama, etkinlik planlama, sınıf
yönetimi, sosyal kabulü sağlama, engelli çocuğa beceri kazandırma, 2013
Programı eki ve aile ile iletişim olmak üzere 8 alt temadan oluştuğu
görülmüştür. Araştırma sonuçları diğer araştırmaların sonuçları ile birlikte
tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | July 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 4 |