Bu araştırmanın temel amacı,
ülkemizde göçmen çocukların eğitim sorunlarını ortaya koymak ve çözüm
önerileri sunmaktır. Nitel araştırma yöntemi ve durum çalışması deseniyle
2016-2017 öğretim yılında gerçekleştirilen araştırmaya devlet okulları ve
Geçici Eğitim Merkezleri’nde (GEM) görevli 12 yönetici, 71 öğretmen olmak üzere
toplam 83 katılımcı destek vermiştir. Bu çalışmada okul ve sınıflardaki göçmen
öğrencilerin, mevcut durumu (sınıflara dağılımı, kaynaklık eden ülkelere göre
dağılım, psikolojik destek alma, ekonomik destek alma, başarı artırıcı ek
destek alma, diğer öğrencilerle ilişkiler), öğretmen ve yöneticilerin
yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri araştırılmıştır. Araştırmada yönetici
ve öğretmenlere, sınıflarında ve okullarındaki göçmen öğrencilerin eğitim
sorunları sorulmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, yönetici ve
öğretmenlerin sınıflarındaki göçmen öğrencilerin % 92’si Suriyeli, %8’i
Afganistanlı ve Iraklı öğrencilerden oluşmaktadır. Bu öğrencilerin %83’ü diğer
öğrencilerle birlikte, % 12’si ayrı sınıflarda eğitim görmektedir.
Katılımcıların % 72’si göçmen çocukların arkadaşları ile ilişkilerini olumsuz
olarak değerlendirmiştir. Yönetici ve öğretmenlerin %94’ü göçmen çocukların
eğitim sorunlarına çözüm olarak velilere ve çocuklara dil desteği verilmesini,
% 86’sı uygun ders araç gereçleri, %
69’u öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmesini önermiştir. Göç ve eğitim konusunun sadece göç edenlere
değil göç edilen ülke insanlarına yarar sağlayacağı bakış açısı ile ele
alınması ve buna uygun gerçekçi çözümler üretilmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 11, 2019 |
Submission Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 1 |