Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINI DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2019, Volume: 19 Issue: 4, 1654 - 1666, 31.12.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-543058

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin İlkokul Türkçe Dersi
Öğretim Programını değerlendirmesini sağlayacak bir ölçme aracı geliştirmektir.
Bu amaç doğrultusunda, program geliştirme ve değerlendirme kaynakları da
dikkate alınarak bir ölçek oluşturulmuştur. Pilot çalışması yapılmak üzere
hazırlanan ilk ölçekte 47 madde yer almış ve maddeler beşli Likert olarak
oluşturulmuştur. Güvenirlik ve geçerlik çalışmaları kapsamında ölçek, Adana,
Mersin, Urfa, Mardin, Gaziantep, İstanbul, Kayseri ve Hatay illerinde  birinci sınıf okutan 210 öğretmene
uygulanmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile ölçeğin yapı
geçerliği sınanmış; ayrıca ölçüt bağıntılı geçerliğine bakılmıştır. Açımlayıcı
faktör analizi sonucunda, faktör yükü .50'nin altında olan veya iki faktöre
birden yüklenen maddeler atılmış, beş faktörlü 26 maddelik bir yapı ortaya
çıkmıştır. Ölçeğin alt faktörleri, “kazanım, tema, ölçme ve değerlendirme, dil
bilgisi ile ilk okuma yazma” olarak adlandırılmıştır. Ortaya çıkan bu beş
faktörlü yapı, doğrulayıcı faktör analizi ile sınanmıştır. Sonuçta ölçeğin iyi
uyum değerlerine sahip olduğu belirlenmiştir. Bu ölçeğin güvenirliğini test
etmek için Cronbach Alfa güvenirlik katsayıları, maddeler ve alt ölçekler
arasındaki korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Sonuç olarak, "Türkçe
Dersi Öğretim Programını Değerlendirme Ölçeği"nin güvenilir ve geçerli bir
ölçme aracı olduğu saptanmıştır.

References

  • Baş, G. (2016). Eğitim programlarını değerlendirme ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Journal of Educational Studies, 3(1), 53-80.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde program geliştirme. 8. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Durukan, E. (2013). Öğretmen görüşleri açısından Türkçe dersi öğretim programı kazanımları. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 1-14.
  • Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 182-202.
  • Erden, M. (1993). Eğitimde program değerlendirme. 1. Baskı. Ankara: Pegem Personel Eğitim Merkezi Yayınları.
  • Güven, A. Z. (2011). İlköğretim II. kademe Türkçe dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 121-133.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53 - 60, Retrieved February 20, 2019, from www.ejbrm.com.
  • Hu, L.,& Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). Lisrel 8 : Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Lincolnwood, IL: Scientific Software International. Karakoç Öztürk, B. (2008). İlköğretim altıncı sınıf Türkçe dersi öğretim programı okuma alanının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kırmızı, F. S., & Akkaya, N. (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 42-54.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Publications, Inc.
  • Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Korkmaz, İ. (2007). Yeni ilköğretim birinci sınıf programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi, Retrieved March 01, 2019, from http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler%5C%C4%B0sa%20KORKMAZ%5CKORKMAZ,%20%C4%B0sa.pdf
  • Marsh, C. J., & Willis, G. (2007). Curriculum: Alternative approaches, ongoing issues (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.
  • Menteşe, H.,& Gündoğdu, K. (2016) Ortaokul Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 1723-1752
  • Ornstein, A. C.,& Hunkins,. F.P. (2009). Curriculum: Foundations, principles and issues. Boston: Allyn and Bacon.
  • Sağırlı, M. (2006). Ses temelli cümle yönteminin ilkokuma-yazma öğretimi süreç ve etkinlikler üzerindeki başarısının uygulama öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 6(2), 284-304.
  • Tabachnick, B. C., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınevi
  • Turan, M.,& Akpınar, B. (2008). İlköğretim Türkçe dersi ilkokuma-yazma öğretiminde kullanılan ses temelli cümle ve bitişik-eğik yazı yöntemlerinin değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 121-138.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme. (4. Baskı), Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No:157.
  • Yaman, H. (2009). İlköğretim Türkçe dersi programının kalabalık sınıflarda uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (1), 329-359.
  • Willis, G. (1988). “The human problems and possiblities of curriculum evaluation”, L. E. Beyer ve M. W. Apple (Ed), The Curriculum: Problems, Politics, and Possibilities, ss: 315-333, New York: Sunny Press.
Year 2019, Volume: 19 Issue: 4, 1654 - 1666, 31.12.2019
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-543058

Abstract

References

  • Baş, G. (2016). Eğitim programlarını değerlendirme ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Journal of Educational Studies, 3(1), 53-80.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: PegemA Yayınevi.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde program geliştirme. 8. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Durukan, E. (2013). Öğretmen görüşleri açısından Türkçe dersi öğretim programı kazanımları. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 1-14.
  • Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 182-202.
  • Erden, M. (1993). Eğitimde program değerlendirme. 1. Baskı. Ankara: Pegem Personel Eğitim Merkezi Yayınları.
  • Güven, A. Z. (2011). İlköğretim II. kademe Türkçe dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 121-133.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53 - 60, Retrieved February 20, 2019, from www.ejbrm.com.
  • Hu, L.,& Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). Lisrel 8 : Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Lincolnwood, IL: Scientific Software International. Karakoç Öztürk, B. (2008). İlköğretim altıncı sınıf Türkçe dersi öğretim programı okuma alanının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kırmızı, F. S., & Akkaya, N. (2009). Türkçe öğretimi programında yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 42-54.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Publications, Inc.
  • Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Korkmaz, İ. (2007). Yeni ilköğretim birinci sınıf programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi, Retrieved March 01, 2019, from http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler%5C%C4%B0sa%20KORKMAZ%5CKORKMAZ,%20%C4%B0sa.pdf
  • Marsh, C. J., & Willis, G. (2007). Curriculum: Alternative approaches, ongoing issues (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.
  • Menteşe, H.,& Gündoğdu, K. (2016) Ortaokul Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 1723-1752
  • Ornstein, A. C.,& Hunkins,. F.P. (2009). Curriculum: Foundations, principles and issues. Boston: Allyn and Bacon.
  • Sağırlı, M. (2006). Ses temelli cümle yönteminin ilkokuma-yazma öğretimi süreç ve etkinlikler üzerindeki başarısının uygulama öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 6(2), 284-304.
  • Tabachnick, B. C., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınevi
  • Turan, M.,& Akpınar, B. (2008). İlköğretim Türkçe dersi ilkokuma-yazma öğretiminde kullanılan ses temelli cümle ve bitişik-eğik yazı yöntemlerinin değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 121-138.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme. (4. Baskı), Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No:157.
  • Yaman, H. (2009). İlköğretim Türkçe dersi programının kalabalık sınıflarda uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (1), 329-359.
  • Willis, G. (1988). “The human problems and possiblities of curriculum evaluation”, L. E. Beyer ve M. W. Apple (Ed), The Curriculum: Problems, Politics, and Possibilities, ss: 315-333, New York: Sunny Press.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Karabay 0000-0003-4778-1679

Bilge Kuşdemir Kayıran 0000-0001-6664-2688

Ayten Pınar Bal 0000-0003-1695-9876

Publication Date December 31, 2019
Submission Date March 21, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 19 Issue: 4

Cite

APA Karabay, A., Kuşdemir Kayıran, B., & Bal, A. P. (2019). TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINI DEĞERLENDİRME ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1654-1666. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019..-543058