Bu çalışma, 1980-2022 yılları arasında akıcı okuma üzerine hazırlanmış makalelerin yıllara ve atıflara göre dağılımını, ortak yazar-yazar ağ yapısını, ortak üniversite ağ yapısını, ortak atıf kaynak ağ yapısını, ortak anahtar kelime yapısını tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma betimsel tarama modeline uygun olarak hazırlanmıştır. WOS veri tabanından 1980-2022 yılları arasında okuma akıcılığına ilişkin hazırlanmış 871 araştırmaya ulaşılmış, bu araştırmaların yıllara göre dağılımı belirlenmiş, en çok atıf alan makaleler tespit edilmiş, ortak yazar ve atıf analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre 2000 yılından itibaren okuma akıcılığı üzerine yapılmış çalışmaların sayısında artışın olduğu belirlenmiştir. 2015 (1091 atıf, 57 yayın) ve 2016 (1299 atıf, 60 yayın) yıllarında, okuma akıcılığı üzerine gerçekleştirilen çalışma ve bu çalışmalara yapılan atıf sayısının diğer yıllara göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Okuma akıcılığı üzerine hazırlanan araştırmalarda en çok atıf alan çalışmanın Stanovıch, KE tarafından hazırlanan “Toward an interactive-compensatory model of individual-differences in the development of reading fluency” isimli makale olduğu tespit edilmiştir. Okuma akıcılığı alanında en fazla yayın yapan araştırmacıların Georgiou, George K. (n=47); Parrila, Rauno (n=26); Vaughn, Sharon (n=22); Petscher, Yaacov (n=18) ve Fletcher, Jack M. (n=17) olduğu belirlenmiştir. Akıcı okuma alanında en çok atıf alan araştırmacıların Georgiou, George K. (n=2242), Parilla, Rauno (n=1454), Vaughn, Sharon (n=987), Petscher, Yaacov (n=694) ve Fletcher, Jack M. (n=641) olduğu bulunmuştur. Okuma akıcılığı üzerine en fazla yayın yapan dergilerin ise Reading and Writing (44 makale/989 atıf), Frontiers in Psychology (25 makale/286 atıf), School Psychology Review (22 makale/844 atıf), Psychology in the Schools (22 makale/275 atıf) ve Reading Teacher (19 makale/1087 atıf) olduğu tespit edilmiştir. Akıcı okuma üzerine en fazla araştırma yapan ülkeler USA (625/26427), Kanada (100/4593), Hollanda (56/2184), Finlandiya (56/2059) ve İngiltere (43/1890) olarak sıralanmıştır. Çalışma sonucunda özellikle eğitim konusunda ciddi atılım ve yatırım yapan ülkelerin akıcı okuma çalışmalarına ağırlık verdikleri söylenebilir. Bu çalışmaların sayısının 2000’li yıllardan sonra daha da artması okuma becerisinin öneminin ne denli kritik olduğunu ve son dönemlerde bu çalışma alanının daha çok önemsendiği göstermektedir. Bu anlamda ülkemizde de akıcı okuma ve anlama çalışmalarına daha çok önem verilmeli ve bu alanda gerçekleştirilecek çalışmalar teşvik edilmelidir.
This study was conducted to determine the distribution of studies on fluent reading based on years and citations, the structure of co-authorship networks, university networks, citation source networks, and keyword networks between the years 1980 and 2022. The research was prepared in accordance with a descriptive scanning model. A total of 871 studies related to reading fluency between 1980 and 2022 were obtained from the WOS database. The distribution of these studies by years was determined, the most cited articles were identified, and co-authorship and citation analyses were conducted. According to the research results, there has been an increase in the number of studies on reading fluency since the year 2000. In the years 2015 (1091 citations, 57 publications) and 2016 (1299 citations, 60 publications), it was observed that the number of studies conducted on reading fluency and the citations to these studies were higher compared to other years. The study that received the most citations in studies related to reading fluency was identified as the article titled "Toward an interactive-compensatory model of individual differences in the development of reading fluency" by Stanovich, KE. The researchers with the most publications in the field of reading fluency were Georgiou, George K. (n=47); Parrila, Rauno (n=26); Vaughn, Sharon (n=22); Petscher, Yaacov (n=18); Fletcher, Jack M. (n=17). The researchers with the most citations in the field of fluent reading were Georgiou, George K. (n=2242); Parrila, Rauno (n=1454); Vaughn, Sharon (n=987); Petscher, Yaacov (n=694); Fletcher, Jack M. (n=641). The journals with the most publications on reading fluency were found to be Reading and Writing (44 articles/989 citations), Frontiers in Psychology (25 articles/286 citations), School Psychology Review (22 articles/844 citations), Psychology in the Schools (22 articles/275 citations), and Reading Teacher (19 articles/1087 citations). The countries that conducted the most research on fluent reading were ranked as follows: USA (625/26427), Canada (100/4593), Netherlands (56/2184), Finland (56/2059), and UK (43/1890). As a result of the study, it can be said that countries that are particularly committed to and invest heavily in education prioritize research on fluent reading. The increasing number of these studies, especially after the 2000s, indicates the critical importance of reading skills and the growing significance of this research field in recent years. In this regard, it is important for our country to place more emphasis on studies related to fluent reading and comprehension, and to encourage research in this field.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education, Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 24, 2023 |
Submission Date | October 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 3 |