Araştırmanın amacı, öğretmenlerin kariyer basamaklarında karşılaştıkları zorluklar, güçlü yanlar ve imaja ilişkin görüşlerini betimlemektir. Alanyazında Türkiye’de öğretmenlik kariyer sürecini anlatı yöntemi ile inceleyen çalışma olmadığı görülmüştür. Araştırma nitel araştırma desenlerinden anlatı deseni ile yürütülmüştür. Bu desende öğretmenlerin öğretmenlik deneyimlerinin öğretmenlerin gözüyle irdelenmesi sağlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda yer alan, mesleki kariyerinin son döneminde bulunan 4 öğretmen ile yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Anlatı verilerinin analizi ile öğretmenler tarafından tekrarlanan ve baskın bir şekilde ulaşılan temalar altında öğretmenlerin özgün görüşlerine yer verilmiştir. Anlatılardan elde edilen görüşlerin tasnifinde temel temalar zorluklar, güçlü yanlar ve imaj temaları şeklinde araştırma sorularına paralel olarak belirlenmiştir. Araştırmada verilerin çözümlenmesinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik; inandırıcılık, aktarılabilirlik, tutarlık ve teyit edilebilirlik başlıkları altında incelenmiştir. Araştırmada ilk olarak, erken dönem olarak tanımlanan öğretmenlik mesleğinin ilk yıllarında meslek olarak öğretmenliğin önemli ve iyi bir imaja sahip olduğu, ancak zaman içerisinde bu imajın bozulduğu ortaya koyulmuştur. İkinci olarak, öğretmenlerin zaman içindeki imaj ve itibar kaybının, mesleğin siyaset etkisinde sürekli değişen yapı ve içeriğinin öğretmenlerin ayrılma niyetlerini artırdığı ve bağlılığı azalttığı yönünde sonuçlara ulaşılmıştır.
Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması gerektiği belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
Herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.
Yok.
The research aims to describe the difficulties that teachers face in their career stages, their strengths and their views on image. It has been observed that there are no studies in the literature examining the teacher career process in Turkey with a narrative method. The research was conducted with narrative, one of the qualitative research designs. In this design, teachers' teaching experiences were examined through the teachers' eyes. Face-to-face interviews were held with 4 teachers in the study group of the research who were in the last period of their professional careers. Sample selection is purposeful rather than random. Through the analysis of narrative data, teachers' original opinions were included under the recurring and dominant themes reached by the teachers. In classifying the opinions obtained from the narratives, the basic themes were determined as difficulties, strengths and image themes, in parallel with the research questions. In the research, content analysis was used to find the categories under each theme. Validity and reliability in qualitative research; It was examined under the headings of credibility, transferability, consistency and confirmability. The research reveals that teaching, as a profession in the first years of the teaching profession, defined as the early period, had an important and good image, but this image deteriorated over time. Secondly, it has been concluded that the loss of image and reputation of teachers over time, the ever-changing structure and content of the profession under the influence of politics, increases teachers' intentions to leave and reduces commitment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management, Supervision in Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 9, 2024 |
Publication Date | December 15, 2024 |
Submission Date | February 28, 2024 |
Acceptance Date | October 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 4 |