Üniversite Öğrencilerinin COVID-19 Pandemisi Dönemindeki Benlik, Dünya ve Gelecek Algıları: Bir Karma Yöntem Araştırması
Year 2025,
Volume: 25 Issue: 1, 83 - 109
Kaan Akpınar
,
Şimay Tutku Ceyhan
,
Merve Irem Yıldız
,
Elif Yılmaz Kırat
,
Petek Akman Özdemir
,
Handan Noyan
Abstract
Bu araştırmada, COVID-19 pandemisi döneminde üniversite öğrencilerinin olumsuz benlik, dünya ve gelecek algıları ile temel psikolojik ihtiyaçlar, algılanan sosyal destek, psikolojik sağlamlık, sosyodemografik özellikler ve hastalığı geçirme gibi pandemi ile ilgili etmenler arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümünde 18-26 yaşları arasındaki 437 üniversite öğrencisine veri toplama araçları uygulanmış ve nitel bölümünde 13 öğrenci ile yarı-yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Hiyerarşik regresyon analizleri özerkliğin, psikolojik sağlamlığın, aileden ve arkadaştan algılanan sosyal desteğin olumsuz benlik, dünya algısı modellerine negatif yönde katkıda bulunduğunu göstermiştir. Ayrıca, yeterliliğin olumsuz benlik ve gelecek algılarının her ikisini de negatif yönde yordadığı; ilişkiselliğin ise sadece olumsuz dünya algısının negatif yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Cinsiyete ve gelire ilişkin memnuniyet düzeyine göre olumsuz algıların düzeylerinin farklılaştığı bulunmuştur. Öğrenciler ile yapılan görüşmelerin tematik analizleri pandemi dönemindeki akademik ve sosyal yaşamdaki değişimlerin üniversite öğrencilerinin benlik algılarının, dünyaya ilişkin görüşlerinin ve geleceğe ilişkin beklentilerinin değişmesinde rol oynadığını göstermiştir. Araştırmanın sonuçlarının iyi oluşa, psikolojik sağlamlığa ve baş etmeye odaklanan psikoloji uygulamalarına ve eğitsel çalışmalara katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
References
- Akgüç, O, M. (2021). Üniversite üniversitede yönetimde, otomatik düşünce ve benlik bakışının sosyodemografiklere göre incelenmesi. [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Kent Üniversitesi.
- Altuntaş, E. Y., Başaran, M., Özeke, B., & Yılmaz, H. (2020). COVID–19 pandemisi sürecinde üniversite öğrencilerinin yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejilerine ve öğrenme deneyimlerine ilişkin algı düzeyleri. Uluslararası Halka İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), 8-23. https://doi.org/10.32329/uad.1126226
- Andersen, S. (2000). Fundamental human needs: Making social cognition relevant. Psychological Inquiry, 11(4), 269-276. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_02
- Arık, N., & Seyhan, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin kariyer planlamasında teknoloji bilgisi ve gelecek beklentilerinin rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2218-2231. https://doi.org/10.15869/itobiad.260261
- Arkar, H. (1992). Beck’in depresyon modeli ve bilişsel terapisi. Düşünen Adam: Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 5(1-3), 37-40.
- Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
- Arnett, J. J. (2014). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press.
- Aykaç, M., & Murat, G. (2020). COVID-19 ve emek piyasaları: etkiler ve muhtemel yönelişler. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 91-122.
- Ballı, E. (2005). Psikiyatri kliniğine sevk edilme değişkenine göre erbaş ve erlerin algılanan sosyal destek kişilik özellikleri ve stresle başa çıkma stratejilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
- Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. The Guilford Press.
- Beckham, E. E., Leber, W. R., Watkins, J. T., Boyer, J. L., & Cook, J. B. (1986). Development of an instrument to measure Beck’s cognitive triad: The Cognitive Triad İnventory. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54(4), 566-567. https://doi.org/10.1037/0022-006X.54.4.566
- Block, J., & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 349–361. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
- Braun, V., & Clarke, V. (Eds.) (2012). APA Handbook of research methods in psychology: Vol. 2. research designs. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004
- Brooks, R. B., & Goldstein, S. (2003). Power of resilience. McGraw-Hill Companies.
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, Z. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
- Cevher, F. N., & Buluş, M. (2007). Benlik kavramı ve benlik saygısı: Önemi ve geliştirilmesi. Akademik Dizayn Dergisi, 2(1), 52-64.
- Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Sage.
- Chen, B., Sun, J., & Feng, Y. (2020). How have COVID-19 isolation policies affected young people’s mental health? Evidence from Chinese college students. Frontiers in Psychology, 11, 1-6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01529
- Clement, S., Schauman, O., Graham, T., Maggioni, F., Evans-Lacko, S., Bezborodovs, N., Morgan, C., Rüsch, N., Brown, J. S., & Thornicroft, G. (2015). What is the impact of mental health-related stigma on help-seeking? A systematic review of quantitative and qualitative studies. Psychological Medicine, 45(1), 11-27. https://doi.org/10.1017/S0033291714000129.
- Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98(2), 310. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.310
- Coleman, J. C., & Hendry, L. (1990). The nature of adolescence (2nd ed.). Routledge.
- Connell, J. P., & Thompson, R. (1986). Emotion and social interaction in the strange situation: Consistencies and asymmetric influences in the second year. Child Development, 57(3), 733-745. https://doi.org/10.2307/1130350
- Courtet, P., Olié, E., Debien, C., & Vaiva, G. (2020). Keep socially (but not physically) connected and carry on: preventing suicide in the age of COVID-19. The Journal of Clinical Psychiatry, 81(3), 1-3. https://doi.org/10.4088/JCP.20com13370
- Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre niteli araştırma ve araştırma deseni (Çev. M. Bütün & S. B. Demir). Siyasal Kitabevi.
- Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. (Çev. H. Ekşi.). Edam Yayınevi.
- Çelebi, G. Y. (2020). COVID-19 salgınına ilişkin tepkilerin psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 1(8), 471-483. https://doi.org/10.21733/ibad.737406
- Çetin, C., & Anuk, Ö. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 170-189.
- Deci, E., & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. https://dx.doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
- DiCicco‐Bloom, B., & Crabtree, B. F. (2006). The qualitative research interview. Medical Education, 40(4), 314-321. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2006.02418.x
- Di Giuseppe, M., Miniati, M., Miccoli, M., Ciacchini, R., Orrù, G., Lo Sterzo, R., Di Silvestre, A., & Conversano, C. (2020). Defensive responses to stressful life events associated with cancer diagnosis. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(1), 93-102. https://doi.org/10.6092/2282-1619/ mjcp-2384
- Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness and Well-Being, 3(1), 93-102.
- Doğru, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin stres, stresle başa çıkma tarzları ve sosyal destek değişkenleri bakımından incelenmesi. [Doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
- Duman, N. (2020). Üniversite öğrencilerinde COVID-19 korkusu ve belirsizliğe tahammülsüzlük. The Journal of Social Science, 8(4), 426-437. https://doi.org/10.30520/tjsosci.748404
- Dünya Sağlık Örgütü. (2019, Eylül). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
- Eker, D., & Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’nin faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.
- Eker, D., Arkar, H., & Yaldız, H. (2001). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’nin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 1(12). 17-25.
- Elmer T., Mepham K., & Stadtfeld, C. (2020). Students under lockdown: Comparisons of students’ social networks and mental health before and during the COVID-19 crisis in Switzerland. PLoS One, 15(7), 1-7. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236337
- Erarslan, Ö. (2014). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlık ile depresif belirtiler ve yaşam memnuniyeti arasındaki ilişkide benlik saygısı, pozitif dünya görüşü ve umudun aracı rolünün incelenmesi. [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
- Erarslan, Ö., & Işıklı, S. (2019). Bilişsel Üçlü Envanteri’nin Türkçe uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Nöropsikiyatri Arşivi, 56(1), 32-39. https://doi.org/10.29399/npa.19390
- Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Sage Publications.
- Gabay, R. R. (1992). Annelerde sosyal destek, çocuk yetiştirme stresi ve çocukla ilgili sorunlarla başa çıkma biçimlerinin değerlendirilmesi. [Yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
- Garmezy, N. (1991). Resilience in children’s adaptation to negative life events and stressed environments. Pediatric Annals, 20(9), 459– 466. https://doi.org/10.3928/0090-4481-19910901-05
- Greene, J. C., Krayder, H., & Mayer, E. (2005). Research methods in the social sciences. SAGE Publications
- Groarke, J. M., Berry, E., Graham-Wisener, L., McKenna-Plumley, P. E., McGlinchey, E., & Armour, C. (2020). Loneliness in the UK during the COVID-19 pandemic: Cross-sectional results from the COVID-19 Psychological Wellbeing Study. PloS One, 15(9), e0239698. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239698
- Grover, S., Sahoo, S., Mehra, A., Avasthi, A., Tripathi, A., Subramanyan, A., & Janardran Reddy, Y. C. (2020). Psychological impact of COVID-19 lockdown: An online survey from India. Indian Journal of Psychiatry, 62(4), 354-62. https://doi.org/10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_427_20
- Hair, J. F. Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (2010). Multivariate data analysis. Pearson Prentice Hall.
- Hamarta, E., Arslan, C., Saygın, Y., & Özyeğin, Z. (2009). Benlik saygısı ve akılcı olmayan inançlar bakımından üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma yaklaşımlarının analizi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 25-42.
- Hultsch, D. F., MacDonald, S. W., Hunter, M. A., Maitland, S. B., & Dixon, R. A. (2002). Sampling and generalisability in developmental research: Comparison of random and convenience samples of older adults. International Journal of Behavioral Development, 26(4), 345-359.
https://doi.org/10.1080%2F01650250143000247
- Iacovou, M. (2001). Leaving home in the European Union. Institute for Social and Economic Research.
- Ingledew, D., Markland, D., & Sheppard, K. (2004), Personality and self-determination of exercise behaviour. Personality and Individual Differences, 36(1), 1921-1932 https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.08.021
- Johnson, J. H., & Sarason, I. G. (1979). Moderator variables in life stress research. Washington University Seattle Department of Psychology, 6(1),151-167.
- Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
- Junus, A., Kwan, C., Wong, C., Chen Z., & Yip, P. S. F. (2023). Shifts in patterns of help-seeking during the COVID-19 pandemic: The case of Hong Kong's younger generation. Social Science & Medicine, 318: 115648. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2022.115648
- Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
- Kardaş, F., & Yalçın, İ. (2018). Psikolojik İhtiyaç Doyumunda Denge Ölçeği: Türkçe uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 357-383. https://doi.org/10.14812/cuefd.408515
- Kaya, İ., & Tıraş, B. (2021). Sosyal karşılaştırma, bilişsel üçlü ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkiler. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(45), 537-557. https://dx.doi.org/10.35826/ijoess.2957
- Khan, M. S. R., & Kadoya, Y. (2021). Loneliness during the COVID-19 pandemic: A comparison between older and younger people. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), 7871. https://doi.org/10.3390/ijerph18157871
- Killgore, W. D. S., Taylor, E. C., Cloonan, S. A. & Dailey, N. S. (2020). Psychological resilience during the COVID-19 lockdown. Psychiatry Research, 291(1). https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113216
- Koç, H., & Arslan, C. (2019). Üniversite öğrencilerinde algılanan sosyal destek, benlik saygısı ve sabır arasındaki ilişkiler. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(54), 821-840.
- Kohls, E., Baldofski, S., Moeller, R., Klemm, S. L., & Rummel-Kluge, C. (2021). Mental health, social and emotional well-being, and perceived burdens of university students during COVID-19 pandemic lockdown in Germany. Frontiers in Psychiatry, 12: 643957. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.643957
- Kowal, J., & Fortier, M. (1999). Motivational determinants of flow: Contrıbutions from Self-Determination Theory. Journal of Social Psychology, 139(3), 355-369. https://doi.org/10.1080/00224549909598391
- Lopez, K. A., & Willis, D. G. (2004). Descriptive versus interpretive phenomenology: Their contributions to nursing knowledge. Qualitative Health Research, 14(5), 726-735. https://doi.org/10.1177/1049732304263638
- Mak, W. W., S., Ng, I. S. W., & Wong, C. C. Y. (2011). Resilience: Enhancing well-being through the positive cognitive triad. Journal of Counseling Psychology, 58(4), 610-617. https://doi.org/10.1037/a0025195
- Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
- Masten, A. S., & Reed, M.-G. J. (Eds.). (2002). Resilience in development. Oxford University Press.
- Mehta, M. H., Grover, R. L., DiDonato, T. E., & Kirkhart, M. W. (2019). Examining the positive cognitive triad: A link between resilience and well-being. Psychological Reports, 122(3), 776–788. https://doi.org/10.1177/0033294118773722
- Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
- Morse, J. M. (2000). Determining sample size. Qualitative Health Research, 10(1), 3-5. https://doi.org/10.1177/104973200129118183
- Oktan, V. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, yalnızlık ve algılanan sosyal destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 1(23), 281-292.
- Orçanlı, K., & Bekmezci, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin COVID-19 pandemisinde uzaktan eğitim algısının belirlenmesi ve bazı demografik değişkenlerle ilişkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 6(2). 88-108. https://doi.org/10.29131uiibd.836277
- Özben Ş., & Argun Y. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin umutsuzluk ve tükenmişlik düzeyleri üzerine bir araştırma. Ege Eğitim Dergisi, 3(1), 36-48.
- Özer, M., & Karabulut, Ö. Ö. (2003). Yaşlılarda yaşam doyumu. Geriatri, 6(2), 72-74.
- Panarese, P., & Azzarita, V. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on lifestyle: How young people have adapted their leisure and routine during lockdown in Italy. Young, 29(4), S35-S64. https://doi.org/10.1177/11033088211031389
- Reis, H., Sheldon, K., Gable, S., Roscoe, J., & Ryan, R. (2000). Daily well-being: The role of autonomy, competence and relatedness. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(4), 419-435. https://doi.org/10.1177/0146167200266002
- Rens, E., Smith, P., Nicaise, P., Lorant, V., & Van den Broeck, K. (2021). Mental distress and its contributing factors among young people during the first wave of COVID-19: A Belgian survey study. Frontiers in Psychiatry, 12, 575553. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.575553
- Ryan, R., & Deci, E. (2000). Self–Determination Theory and the facilitation of İntrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
- Sandelowski, M. (1995). Sample size in qualitative research. Research in Nursing Health, 18(2), 179-183.
https://doi.org/10.1002/nur.4770180211
- Serin, N. B., & Gülcan, M. (2022, Şubat 25-26). COVID-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinde olumlu ve olumsuz düşünme düzeylerinin incelenmesi [Sözlü bildiri]. 5. Uluslararası Aegean Konferansı, Türkiye.
- Serrano, S. Á., Sanz, P., R, & González, B., A. (2021). Resistance and COVID-19. An analysis of university students during the curfew. Education Science, 11(9): 533. https://doi.org/10.3390/educsci11090533
- Shanahan, L., Steinhoff, A., Bechtiger, L., Murray, A. L., Nivette, A., Hepp, U., Ribeaud, D., & Eisner, M. (2022). Emotional distress in young adults during the COVID-19 pandemic: Evidence of risk and resilience from a
longitudinal cohort study. Psychological Medicine, 52(5), 824–833. https://doi.org/10.1017/S003329172000241X
- Sheldon, K. M., & Hilpert, J. C. (2012). The Balanced Measure of Psychological Needs (BMPN) Scale: An alternative domain general measure of need satisfaction. Motivation and Emotion, 36(4), 439-451.
- Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Bernard, J. (2008). The Brief Resilience Scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15(1), 194-200. https://doi.org/10.1080/10705500802222972
- Sundler, A. J., Lindberg, E., Nilsson, C., & Palmér, L. (2019). Qualitative thematic analysis based on descriptive phenomenology. Nursing Open, 6(3), 733-739. https://doi.org/10.1002/nop2.275
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. Ed). Pearson.
- Turan, Z., & Gürol, A. (2020). Eğitimde acil bir dönüşüm: COVID-19 pandemisi döneminde çevrim içi ders alan üniversite öğrencilerinin stres algıları ve görüşleri. HAYEF: Journal of Education, 2(17), 222-242. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.20018
- Turanlı, P. (2010). Orta yetişkinlikte evlilik uyumu ile benlik saygısı ve bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin saptanması. [Yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
- Valle, M. F., Huebner, E. S., & Suldo, S. M. (2006). An analysis of hope as a psychological strength. Journal of School Psychology, 44, 393–406. https://doi.org/10.1016-j.jsp.2006.03.005
- Van Manen, M. (2014). Phenomenology of practice: meaning-giving methods in phenomenological research and writing. Walnut Creek.
- Vehkalahti, K., Armila, P., & Sivenius, A. (2021). Emerging adulthood in a time of pandemic: The COVID-19 crisis in the lives of rural young adults in Finland. YOUNG, 29(4), 399-416. https://doi.org/10.1177/11033088211026502
- Wallace, C. L., Wladkowski, S. P., Gibson, A., & White, P. (2020). Grief during the COVID-19 pandemic: Considerations for palliative care providers. Journal of Pain and Symptom Management, 60(1), 70-76. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2020.04.012
- Wang, J. (2009). A study of resiliency characteristics in the adjustment of international graduate students at American universities. Journal of Studies in International Education, 13, 22-45. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.028.
- Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., McIntyre, R. S., & Ho, C. (2020). A longitudinal study on the mental health of general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain, Behavior, and Immunity, 87, 40-48. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.028
- Williams, G., Gagne, M., Ryan, R., & Deci, E. (2002). Facilitating autonomous motivation for smoking cessation. Health Psychology, 21(1), 40-50. https://doi.org/10.1037//0278-6133.21.1.40
- Williams, G., Grow, V., Freedman, Z., Ryan, R., & Deci, E. (1996). Motivational predictors of weight loss and weight-loss maintenance. journal of Personality and Social Psychology, 70(1), 115-126. https://doi.org/10.1037//0022-3514.70.1.115
- Willis, D. G., Sullivan-Bolyai, S., Knafl, K., & Cohen, M. Z. (2016). Distinguishing features and similarities between descriptive phenomenological and qualitative description research. Western Journal of Nursing Research, 38(9), 1185-1204. https://doi.org/10.1177/0193945916645499
- Wright, G., Volodarsky, S., Hecht, S., & Saksafon, L. (2021). Loneliness in quarantine: Determinants of emotional and mental health challenges among Jewish young adults during the COVID-19 pandemic. Continuation Judaism, 41, 141-159. https://doi.org/10.1007/s12397-021-09373-3
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
- Yılmaz, E., Yılmaz, E., & Karaca F. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18(2), 71-79.
- Zhao, K. (2020). Sample representation in the social sciences. Synthese, 1-19. https://doi.org/10.1007/s11229-020-02621-3
- Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5201_2
- van Zyl, L. E., Rothmann, S., & Zondervan-Zwijnenburg, M. A. J. (2020). Longitudinal trajectories of study characteristics and mental health before and during the COVID-19 lockdown. Frontiers in Psychology, 12:633533. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.26122.49604
University Students' Perceptions of Self, World and Future During the COVID-19 Pandemic: A Mixed Methods Research
Year 2025,
Volume: 25 Issue: 1, 83 - 109
Kaan Akpınar
,
Şimay Tutku Ceyhan
,
Merve Irem Yıldız
,
Elif Yılmaz Kırat
,
Petek Akman Özdemir
,
Handan Noyan
Abstract
In this study, the relationships of university students' perceptions of negative self, world and future during the COVID-19 pandemic with basic psychological needs, perceived social support, psychological resilience, socio-demographic characteristics and pandemic-related factors such as being infected were examined. In the study, mixed method was used. In the quantitative part of the research, measures were applied to 437 university students between the ages of 18-26, and semi-structured interviews were conducted with 13 students in the qualitative section. Hierarchical regression analyzes showed that autonomy, psychological resilience, and perceived social support from family and friends contributed negatively to models of negative perceptions of self, world and future. Additionally, it was determined that competence negatively predicted negative perceptions of self and future, and relatedness was a negative predictor of negative world perception. It was found that the levels of negative perceptions differed with regard to gender and the level of satisfaction with income. Thematic analyses of interviews with university students revealed that changes in academic and social life during the pandemic have played a role in changes in students' self-perceptions, worldviews and future expectations. The results of this study are expected to contribute to psychological and educational practices focusing on well-being, psychological resilience and coping.
References
- Akgüç, O, M. (2021). Üniversite üniversitede yönetimde, otomatik düşünce ve benlik bakışının sosyodemografiklere göre incelenmesi. [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Kent Üniversitesi.
- Altuntaş, E. Y., Başaran, M., Özeke, B., & Yılmaz, H. (2020). COVID–19 pandemisi sürecinde üniversite öğrencilerinin yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejilerine ve öğrenme deneyimlerine ilişkin algı düzeyleri. Uluslararası Halka İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), 8-23. https://doi.org/10.32329/uad.1126226
- Andersen, S. (2000). Fundamental human needs: Making social cognition relevant. Psychological Inquiry, 11(4), 269-276. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_02
- Arık, N., & Seyhan, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin kariyer planlamasında teknoloji bilgisi ve gelecek beklentilerinin rolü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2218-2231. https://doi.org/10.15869/itobiad.260261
- Arkar, H. (1992). Beck’in depresyon modeli ve bilişsel terapisi. Düşünen Adam: Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 5(1-3), 37-40.
- Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
- Arnett, J. J. (2014). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press.
- Aykaç, M., & Murat, G. (2020). COVID-19 ve emek piyasaları: etkiler ve muhtemel yönelişler. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 91-122.
- Ballı, E. (2005). Psikiyatri kliniğine sevk edilme değişkenine göre erbaş ve erlerin algılanan sosyal destek kişilik özellikleri ve stresle başa çıkma stratejilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. [Yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
- Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. The Guilford Press.
- Beckham, E. E., Leber, W. R., Watkins, J. T., Boyer, J. L., & Cook, J. B. (1986). Development of an instrument to measure Beck’s cognitive triad: The Cognitive Triad İnventory. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54(4), 566-567. https://doi.org/10.1037/0022-006X.54.4.566
- Block, J., & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 349–361. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.2.349
- Braun, V., & Clarke, V. (Eds.) (2012). APA Handbook of research methods in psychology: Vol. 2. research designs. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/13620-004
- Brooks, R. B., & Goldstein, S. (2003). Power of resilience. McGraw-Hill Companies.
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, Z. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
- Cevher, F. N., & Buluş, M. (2007). Benlik kavramı ve benlik saygısı: Önemi ve geliştirilmesi. Akademik Dizayn Dergisi, 2(1), 52-64.
- Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Sage.
- Chen, B., Sun, J., & Feng, Y. (2020). How have COVID-19 isolation policies affected young people’s mental health? Evidence from Chinese college students. Frontiers in Psychology, 11, 1-6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01529
- Clement, S., Schauman, O., Graham, T., Maggioni, F., Evans-Lacko, S., Bezborodovs, N., Morgan, C., Rüsch, N., Brown, J. S., & Thornicroft, G. (2015). What is the impact of mental health-related stigma on help-seeking? A systematic review of quantitative and qualitative studies. Psychological Medicine, 45(1), 11-27. https://doi.org/10.1017/S0033291714000129.
- Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98(2), 310. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.310
- Coleman, J. C., & Hendry, L. (1990). The nature of adolescence (2nd ed.). Routledge.
- Connell, J. P., & Thompson, R. (1986). Emotion and social interaction in the strange situation: Consistencies and asymmetric influences in the second year. Child Development, 57(3), 733-745. https://doi.org/10.2307/1130350
- Courtet, P., Olié, E., Debien, C., & Vaiva, G. (2020). Keep socially (but not physically) connected and carry on: preventing suicide in the age of COVID-19. The Journal of Clinical Psychiatry, 81(3), 1-3. https://doi.org/10.4088/JCP.20com13370
- Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre niteli araştırma ve araştırma deseni (Çev. M. Bütün & S. B. Demir). Siyasal Kitabevi.
- Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. (Çev. H. Ekşi.). Edam Yayınevi.
- Çelebi, G. Y. (2020). COVID-19 salgınına ilişkin tepkilerin psikolojik sağlamlık açısından incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 1(8), 471-483. https://doi.org/10.21733/ibad.737406
- Çetin, C., & Anuk, Ö. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 170-189.
- Deci, E., & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. https://dx.doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
- DiCicco‐Bloom, B., & Crabtree, B. F. (2006). The qualitative research interview. Medical Education, 40(4), 314-321. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2006.02418.x
- Di Giuseppe, M., Miniati, M., Miccoli, M., Ciacchini, R., Orrù, G., Lo Sterzo, R., Di Silvestre, A., & Conversano, C. (2020). Defensive responses to stressful life events associated with cancer diagnosis. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(1), 93-102. https://doi.org/10.6092/2282-1619/ mjcp-2384
- Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness and Well-Being, 3(1), 93-102.
- Doğru, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin stres, stresle başa çıkma tarzları ve sosyal destek değişkenleri bakımından incelenmesi. [Doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
- Duman, N. (2020). Üniversite öğrencilerinde COVID-19 korkusu ve belirsizliğe tahammülsüzlük. The Journal of Social Science, 8(4), 426-437. https://doi.org/10.30520/tjsosci.748404
- Dünya Sağlık Örgütü. (2019, Eylül). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
- Eker, D., & Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’nin faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.
- Eker, D., Arkar, H., & Yaldız, H. (2001). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’nin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 1(12). 17-25.
- Elmer T., Mepham K., & Stadtfeld, C. (2020). Students under lockdown: Comparisons of students’ social networks and mental health before and during the COVID-19 crisis in Switzerland. PLoS One, 15(7), 1-7. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236337
- Erarslan, Ö. (2014). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlık ile depresif belirtiler ve yaşam memnuniyeti arasındaki ilişkide benlik saygısı, pozitif dünya görüşü ve umudun aracı rolünün incelenmesi. [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
- Erarslan, Ö., & Işıklı, S. (2019). Bilişsel Üçlü Envanteri’nin Türkçe uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Nöropsikiyatri Arşivi, 56(1), 32-39. https://doi.org/10.29399/npa.19390
- Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Sage Publications.
- Gabay, R. R. (1992). Annelerde sosyal destek, çocuk yetiştirme stresi ve çocukla ilgili sorunlarla başa çıkma biçimlerinin değerlendirilmesi. [Yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi.
- Garmezy, N. (1991). Resilience in children’s adaptation to negative life events and stressed environments. Pediatric Annals, 20(9), 459– 466. https://doi.org/10.3928/0090-4481-19910901-05
- Greene, J. C., Krayder, H., & Mayer, E. (2005). Research methods in the social sciences. SAGE Publications
- Groarke, J. M., Berry, E., Graham-Wisener, L., McKenna-Plumley, P. E., McGlinchey, E., & Armour, C. (2020). Loneliness in the UK during the COVID-19 pandemic: Cross-sectional results from the COVID-19 Psychological Wellbeing Study. PloS One, 15(9), e0239698. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0239698
- Grover, S., Sahoo, S., Mehra, A., Avasthi, A., Tripathi, A., Subramanyan, A., & Janardran Reddy, Y. C. (2020). Psychological impact of COVID-19 lockdown: An online survey from India. Indian Journal of Psychiatry, 62(4), 354-62. https://doi.org/10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_427_20
- Hair, J. F. Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (2010). Multivariate data analysis. Pearson Prentice Hall.
- Hamarta, E., Arslan, C., Saygın, Y., & Özyeğin, Z. (2009). Benlik saygısı ve akılcı olmayan inançlar bakımından üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma yaklaşımlarının analizi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(18), 25-42.
- Hultsch, D. F., MacDonald, S. W., Hunter, M. A., Maitland, S. B., & Dixon, R. A. (2002). Sampling and generalisability in developmental research: Comparison of random and convenience samples of older adults. International Journal of Behavioral Development, 26(4), 345-359.
https://doi.org/10.1080%2F01650250143000247
- Iacovou, M. (2001). Leaving home in the European Union. Institute for Social and Economic Research.
- Ingledew, D., Markland, D., & Sheppard, K. (2004), Personality and self-determination of exercise behaviour. Personality and Individual Differences, 36(1), 1921-1932 https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.08.021
- Johnson, J. H., & Sarason, I. G. (1979). Moderator variables in life stress research. Washington University Seattle Department of Psychology, 6(1),151-167.
- Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
- Junus, A., Kwan, C., Wong, C., Chen Z., & Yip, P. S. F. (2023). Shifts in patterns of help-seeking during the COVID-19 pandemic: The case of Hong Kong's younger generation. Social Science & Medicine, 318: 115648. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2022.115648
- Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.
- Kardaş, F., & Yalçın, İ. (2018). Psikolojik İhtiyaç Doyumunda Denge Ölçeği: Türkçe uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2), 357-383. https://doi.org/10.14812/cuefd.408515
- Kaya, İ., & Tıraş, B. (2021). Sosyal karşılaştırma, bilişsel üçlü ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkiler. International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(45), 537-557. https://dx.doi.org/10.35826/ijoess.2957
- Khan, M. S. R., & Kadoya, Y. (2021). Loneliness during the COVID-19 pandemic: A comparison between older and younger people. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(15), 7871. https://doi.org/10.3390/ijerph18157871
- Killgore, W. D. S., Taylor, E. C., Cloonan, S. A. & Dailey, N. S. (2020). Psychological resilience during the COVID-19 lockdown. Psychiatry Research, 291(1). https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113216
- Koç, H., & Arslan, C. (2019). Üniversite öğrencilerinde algılanan sosyal destek, benlik saygısı ve sabır arasındaki ilişkiler. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(54), 821-840.
- Kohls, E., Baldofski, S., Moeller, R., Klemm, S. L., & Rummel-Kluge, C. (2021). Mental health, social and emotional well-being, and perceived burdens of university students during COVID-19 pandemic lockdown in Germany. Frontiers in Psychiatry, 12: 643957. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.643957
- Kowal, J., & Fortier, M. (1999). Motivational determinants of flow: Contrıbutions from Self-Determination Theory. Journal of Social Psychology, 139(3), 355-369. https://doi.org/10.1080/00224549909598391
- Lopez, K. A., & Willis, D. G. (2004). Descriptive versus interpretive phenomenology: Their contributions to nursing knowledge. Qualitative Health Research, 14(5), 726-735. https://doi.org/10.1177/1049732304263638
- Mak, W. W., S., Ng, I. S. W., & Wong, C. C. Y. (2011). Resilience: Enhancing well-being through the positive cognitive triad. Journal of Counseling Psychology, 58(4), 610-617. https://doi.org/10.1037/a0025195
- Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
- Masten, A. S., & Reed, M.-G. J. (Eds.). (2002). Resilience in development. Oxford University Press.
- Mehta, M. H., Grover, R. L., DiDonato, T. E., & Kirkhart, M. W. (2019). Examining the positive cognitive triad: A link between resilience and well-being. Psychological Reports, 122(3), 776–788. https://doi.org/10.1177/0033294118773722
- Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
- Morse, J. M. (2000). Determining sample size. Qualitative Health Research, 10(1), 3-5. https://doi.org/10.1177/104973200129118183
- Oktan, V. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, yalnızlık ve algılanan sosyal destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 1(23), 281-292.
- Orçanlı, K., & Bekmezci, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin COVID-19 pandemisinde uzaktan eğitim algısının belirlenmesi ve bazı demografik değişkenlerle ilişkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 6(2). 88-108. https://doi.org/10.29131uiibd.836277
- Özben Ş., & Argun Y. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin umutsuzluk ve tükenmişlik düzeyleri üzerine bir araştırma. Ege Eğitim Dergisi, 3(1), 36-48.
- Özer, M., & Karabulut, Ö. Ö. (2003). Yaşlılarda yaşam doyumu. Geriatri, 6(2), 72-74.
- Panarese, P., & Azzarita, V. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on lifestyle: How young people have adapted their leisure and routine during lockdown in Italy. Young, 29(4), S35-S64. https://doi.org/10.1177/11033088211031389
- Reis, H., Sheldon, K., Gable, S., Roscoe, J., & Ryan, R. (2000). Daily well-being: The role of autonomy, competence and relatedness. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(4), 419-435. https://doi.org/10.1177/0146167200266002
- Rens, E., Smith, P., Nicaise, P., Lorant, V., & Van den Broeck, K. (2021). Mental distress and its contributing factors among young people during the first wave of COVID-19: A Belgian survey study. Frontiers in Psychiatry, 12, 575553. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.575553
- Ryan, R., & Deci, E. (2000). Self–Determination Theory and the facilitation of İntrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
- Sandelowski, M. (1995). Sample size in qualitative research. Research in Nursing Health, 18(2), 179-183.
https://doi.org/10.1002/nur.4770180211
- Serin, N. B., & Gülcan, M. (2022, Şubat 25-26). COVID-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinde olumlu ve olumsuz düşünme düzeylerinin incelenmesi [Sözlü bildiri]. 5. Uluslararası Aegean Konferansı, Türkiye.
- Serrano, S. Á., Sanz, P., R, & González, B., A. (2021). Resistance and COVID-19. An analysis of university students during the curfew. Education Science, 11(9): 533. https://doi.org/10.3390/educsci11090533
- Shanahan, L., Steinhoff, A., Bechtiger, L., Murray, A. L., Nivette, A., Hepp, U., Ribeaud, D., & Eisner, M. (2022). Emotional distress in young adults during the COVID-19 pandemic: Evidence of risk and resilience from a
longitudinal cohort study. Psychological Medicine, 52(5), 824–833. https://doi.org/10.1017/S003329172000241X
- Sheldon, K. M., & Hilpert, J. C. (2012). The Balanced Measure of Psychological Needs (BMPN) Scale: An alternative domain general measure of need satisfaction. Motivation and Emotion, 36(4), 439-451.
- Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Bernard, J. (2008). The Brief Resilience Scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15(1), 194-200. https://doi.org/10.1080/10705500802222972
- Sundler, A. J., Lindberg, E., Nilsson, C., & Palmér, L. (2019). Qualitative thematic analysis based on descriptive phenomenology. Nursing Open, 6(3), 733-739. https://doi.org/10.1002/nop2.275
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. Ed). Pearson.
- Turan, Z., & Gürol, A. (2020). Eğitimde acil bir dönüşüm: COVID-19 pandemisi döneminde çevrim içi ders alan üniversite öğrencilerinin stres algıları ve görüşleri. HAYEF: Journal of Education, 2(17), 222-242. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.20018
- Turanlı, P. (2010). Orta yetişkinlikte evlilik uyumu ile benlik saygısı ve bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin saptanması. [Yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
- Valle, M. F., Huebner, E. S., & Suldo, S. M. (2006). An analysis of hope as a psychological strength. Journal of School Psychology, 44, 393–406. https://doi.org/10.1016-j.jsp.2006.03.005
- Van Manen, M. (2014). Phenomenology of practice: meaning-giving methods in phenomenological research and writing. Walnut Creek.
- Vehkalahti, K., Armila, P., & Sivenius, A. (2021). Emerging adulthood in a time of pandemic: The COVID-19 crisis in the lives of rural young adults in Finland. YOUNG, 29(4), 399-416. https://doi.org/10.1177/11033088211026502
- Wallace, C. L., Wladkowski, S. P., Gibson, A., & White, P. (2020). Grief during the COVID-19 pandemic: Considerations for palliative care providers. Journal of Pain and Symptom Management, 60(1), 70-76. https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2020.04.012
- Wang, J. (2009). A study of resiliency characteristics in the adjustment of international graduate students at American universities. Journal of Studies in International Education, 13, 22-45. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.028.
- Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., McIntyre, R. S., & Ho, C. (2020). A longitudinal study on the mental health of general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain, Behavior, and Immunity, 87, 40-48. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.028
- Williams, G., Gagne, M., Ryan, R., & Deci, E. (2002). Facilitating autonomous motivation for smoking cessation. Health Psychology, 21(1), 40-50. https://doi.org/10.1037//0278-6133.21.1.40
- Williams, G., Grow, V., Freedman, Z., Ryan, R., & Deci, E. (1996). Motivational predictors of weight loss and weight-loss maintenance. journal of Personality and Social Psychology, 70(1), 115-126. https://doi.org/10.1037//0022-3514.70.1.115
- Willis, D. G., Sullivan-Bolyai, S., Knafl, K., & Cohen, M. Z. (2016). Distinguishing features and similarities between descriptive phenomenological and qualitative description research. Western Journal of Nursing Research, 38(9), 1185-1204. https://doi.org/10.1177/0193945916645499
- Wright, G., Volodarsky, S., Hecht, S., & Saksafon, L. (2021). Loneliness in quarantine: Determinants of emotional and mental health challenges among Jewish young adults during the COVID-19 pandemic. Continuation Judaism, 41, 141-159. https://doi.org/10.1007/s12397-021-09373-3
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
- Yılmaz, E., Yılmaz, E., & Karaca F. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18(2), 71-79.
- Zhao, K. (2020). Sample representation in the social sciences. Synthese, 1-19. https://doi.org/10.1007/s11229-020-02621-3
- Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5201_2
- van Zyl, L. E., Rothmann, S., & Zondervan-Zwijnenburg, M. A. J. (2020). Longitudinal trajectories of study characteristics and mental health before and during the COVID-19 lockdown. Frontiers in Psychology, 12:633533. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.26122.49604