Bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi öğretmenlerinin özel gereksinimli çocuklara yönelik eğitim ihtiyaçlarını, karşılaştıkları zorlukları, beklentilerini ve çözüm önerilerini belirlemektir. Fenomenolojik yaklaşıma dayanan bu nitel araştırma, öğretmenlerin özel gereksinimli öğrencilerle ilgili deneyimlerini derinlemesine incelemeyi hedeflemektedir. Veri toplama aşamasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu form, öğretmenlerin demografik bilgilerinin yanı sıra öğretim pratikleri, materyal yeterlilikleri, iş birliği deneyimleri ve karşılaştıkları zorluklarla ilgili yedi açık uçlu soruyu içermektedir. Düzce ilinde görev yapmakta olan 15 okul öncesi öğretmeninin katıldığı araştırma, içerik analizi yöntemi ile incelenmiş ve elde edilen veriler tema ve kodlara ayrılmıştır. Araştırmanın bulguları, öğretmenlerin özel gereksinimli öğrencilerle yaşadıkları zorlukların, mesleki becerilerini geliştirmeleri ve eğitim süreçlerinde olumlu değişimlere neden olduğunu ortaya koymaktadır. Özellikle, öğretmenler materyal ve kaynak eksikliklerinin yanı sıra etkili iş birliği ve sürekli profesyonel gelişim ihtiyaçlarını da vurgulamaktadır. Bu bağlamda, eğitim materyallerinin çeşitlendirilmesi, nitelikli kaynakların sağlanması ve öğretmenlerin mesleki gelişimini destekleyen programların düzenlenmesi önerilmektedir. Bu önerilerin, eğitim kalitesini artırarak özel gereksinimli çocukların eğitim süreçlerine olumlu katkılar sağlaması beklenmektedir. Sonuç olarak, öğretmenlerin eğitim ihtiyaçlarının karşılanması ve desteklenmesi, özel gereksinimli öğrencilerin akademik ve sosyal gelişimlerine katkıda bulunacaktır.
The primary aim of this research is to identify the educational needs, challenges, expectations, and proposed solutions of preschool teachers regarding children with special needs. This qualitative study, based on a phenomenological approach, seeks to deeply explore teachers' experiences with students with special needs. In the data collection phase, a semi-structured interview form was used. This form includes seven open-ended questions related to teachers' demographic information, teaching practices, material adequacy, collaboration experiences, and challenges faced. The study involved 15 preschool teachers working in Düzce and the data were analyzed using content analysis, resulting in themes and codes. The findings reveal that the challenges teachers face with special needs students lead to the development of their professional skills and positive changes in their educational processes. Specifically, teachers highlight the lack of materials and resources, as well as the need for effective collaboration and ongoing professional development. In this context, it is recommended to diversify educational materials, provide qualified resources, and organize programs that support teachers' professional development. These suggestions are expected to enhance the quality of education and positively contribute to the educational processes of children with special needs. Ultimately, meeting and supporting teachers' educational needs will contribute to the academic and social development of special needs students.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Special Education and Disability (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | December 6, 2025 |
| Publication Date | December 14, 2025 |
| Submission Date | September 26, 2024 |
| Acceptance Date | August 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 4 |