Bu araştırmada, İstasyon tekniğinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeylerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğrenciler seçkisiz şekilde atanmayıp, mevcut sınıflardan gruplara atama yapıldığı için ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, 2022-2023 eğitim öğretim yılında, Bolu ili, Merkez ilçesindeki bir ilkokulda öğrenim gören 4. sınıf öğrencilerinden elde edilmiştir. Kontrol (n=32) ve deney grupları (n=32) aynı okulda öğrenim gören iki dördüncü sınıf öğrencilerinden oluşturulmuştur. Deney grubunda ders istasyon tekniğiyle, kontrol grubunda ise geleneksel yöntemle yürütülmüştür. Öğrencilerin okuduğunu anlama düzeylerini belirlemek için Özdemir (2017) tarafından geliştirilen "Bilgilendirici Metinlerde Okuduğunu Anlama Testi" kullanılmıştır. Verilerin normal dağılımı Shapiro-Wilk testi ile değerlendirilmiş ve kontrol ve deney gruplarının ön-test ve son-test puanlarını karşılaştırmak için t-testi ve etki büyüklükleri hesaplanmıştır. Araştırmada istasyon tekniğinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeylerinde deney grubu ve kontrol grubunun son-test başarı puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farkın olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere uygulanan öğretim yaklaşımlarının okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede anlamlı bir katkı sağlamadığı görülmüştür. Bu çalışmada, istasyon tekniğinin öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu bulunmuştur.
The study aims to determine the effect of the station technique on the reading comprehension level of primary school 4th grade students. In the research, since the students were not assigned without choice and were assigned to groups from the existing classes, the semi experimental model with the pre-test post-test control group was used. The data of the research were obtained from 4th grade students studying in a primary school in the Central district of Bolu province in the 2022-2023 academic year. Two fourth grade students studying at the same school formed the experimental group (n=32) and the control group (n=32). In the experimental group, the course was carried out with the station technique and in the control group with the traditional method. In the research, the "Reading Comprehension Test in Informative Texts" developed by Özdemir (2017) was used to determine the level of reading comprehension of students. Shapiro-Wilk test skew and flatness tests to assess the normality of the data in the study, T-test and impact sizes were used to compare the pre-test and post-test scores of the control and experimental groups. In the research, it was concluded that there was a significant difference in the reading comprehension levels of primary school 4th grade students of the station technique in favour of the experimental group between the experimental group and the post-test success scores of the control group. It has been observed that the teaching practises carried out for the students in the control group do not significantly contribute to the development of the reading comprehension skills. It has been concluded that the station technique contributes more to the development of students' reading comprehension skills than the traditional method.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Classroom Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | December 6, 2025 |
| Publication Date | December 14, 2025 |
| Submission Date | April 15, 2025 |
| Acceptance Date | October 13, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 4 |