Research Article
BibTex RIS Cite

BANDIRMA’DAKİ ÖĞRETMENLERİN İŞ MOTİVASYONLARI İLE ÖZ YETKİNLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2019, , 67 - 90, 25.10.2019
https://doi.org/10.31463/aicusbed.574106

Abstract

Bu
araştırmanın amacı öğretmenlerin iş motivasyonları ile öz yetkinlik algıları
arasındaki ilişkiyi açığa çıkarmaktır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için “İş
Motivasyonu” ile “Öz Yetkinlik Algısı” ölçekleri Balıkesir’in Bandırma
ilçesinde görev yapan 169 öğretmene uygulanmıştır. Ölçekleri değerlendirebilmek
için Korelasyon ve Çoklu Regresyon analizleri yapılmıştır. Korelasyon analizi
sonucuna göre iş motivasyonu ile davranış yönetimi, öğretim becerisi, ölçme ve
değerlendirme alt boyutları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu
tespit edilmiştir. Yapılan Çoklu Regresyon analizine göre de iş motivasyonu ile
davranış yönetimi, öğretim becerisi, ölçme ve değerlendirme alt boyutları
arasında anlamlı bir neden sonuç ilişkisi olduğu bulunmuştur. 

References

  • Akar, C. (2008). Öz yeterlik inancı ve ilk okumaya etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), ss. 185-198.
  • Akıncı, T. (2017). Lise öğretmenlerin yönetici ruhsal liderlik algılarının öğretmen liderliği ve öz yetkinliklerine etkisi (Yayınlanmış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akman, Y. (2017). Öğretmenlerin algılarına göre iş motivasyonu ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişki. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), ss. 71-88.
  • Aksoy, H. (2006). Örgüt ikliminin motivasyon üzerine etkisi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksel, N. ve Cevat, E. (2018). Ortaokul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), ss. 1252-1268.
  • Baloğlu, N. ve Karadağ, E. (2008). Öğretmen yetkinliğinin tarihsel gelişimi ve Ohio öğretmen yetkinlik ölçeği: Türk kültürüne uyarlama, dil geçerliği ve faktör yapısının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 56, ss. 571-606.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, ss. 84, 191–215.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy In cognitive theory. American Psychologist, 44(9), ss. 1175-1184.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control, New York: W.H. Freeman and Company.
  • Bellibas, M. S. ve Liu, Y. (2017). Multilevel analysis of the relationship between principals’ perceived practices of instructional leadership and teachers’ self-efficacy perceptions. Journal of Educational Administration, 55(1), ss. 49-69.
  • Çevik, A. ve Köse, A. (2017). Öğretmenlerin okul kültürü algıları ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelemesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), ss. 996-1014.
  • Çubukçu, Z. ve Girmen, P.(2007). Öğretmen adaylarının sosyal öz yeterlik algılarının belirlenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(11), 1-18.
  • Dalkıran, M.(2018). Değişim yönetimi bakımından incelenen 4+4+4 eğitim sisteminin öğretmenlerin iş motivasyonu ile ilişkisi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Demirel, Y. (2013). Psikolojik danışman öz yetkinlik ölçeğinin hazırlanması (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Deveci, M. ve Ergin, D. Y. (2018). Özel eğitim kurumunda çalışan öğretmenlerin algıladıkları mesleki sosyal destek ve mesleki yetkinlik inançları arasındaki ilişki. Asya Öğretim Dergisi, 6(2), ss. 18-39.
  • Dolly G. ve Carroll I. (2005). The effect of classroom simulation on nursing students' self-efficacy related to health teaching. Journal of Nursing Education, 44(7), ss. 310-314.Donovan, J.J. (2009). İş Motivasyonu, Endüstri, İş ve Örgüt Psikolojisi El Kitabı, Ankara: Literatür Yayıncılık.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M.(2016). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, 6. Basım, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Ertürk, R. (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), ss.1-15.
  • Eyal, O. ve Roth, G. (2011). Principals' leadership and teachers' motivation: self-determination theory analysis. Journal of Educational Administration, 49(3), ss. 256-275.
  • Gibson, J. L., Ivancevich, J. M. ve Donnelly, J. H. (1988). Organizations: behavior structure processes, Illinois: BPI-IRWIN.
  • Güçlü, N., Recepoğlu, E. ve Kılınç, A.Ç. (2014). İlköğretim okullarının örgütsel sağlığı ile öğretmenlerin iş motivasyonları arasındaki ilişki, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), ss. 140-156.
  • Hakanen, J.J., Bakker, A.B. ve Schaufeli, W.B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43(6), ss. 495-513.
  • Karadağ, E., Baloğlu, N. ve Küçük, E.(2010). Yönetici denetimi algısının öğretmenlerin mesleki motivasyon düzeyine etkisi: Bir path analizi çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (2), ss. 417-437.
  • Karakuyu, Y. ve Karakuyu, A. (2016). Motivasyon ve öz-yeterliğin sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerine (TPAB) katkısı. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1) ss. 89-100.
  • Kurt, H. ve Ekici, G. (2013). Öğretimde planlama ve değerlendirme dersinin öğretmen adaylarının öğretim süreci öz-yeterlik algısına etkisi. İlköğretim Online, 12(4), ss. 1157-1172.
  • Larson, L M. ve Daniels, J. A. (1998). Review of the counseling self-efficacy literatüre. The Counseling Psychologist, 26, ss. 179-218.
  • Martins, M., Costa, J. ve Onofre, M. (2015). Practicum experiences as sources of Pre-service teachers’ self-efficacy. European Journal of Teacher Education, 38(2), ss. 263-279.
  • Milner, H. R. ve Hoy, A. W. (2003). A case study of an African American teacher’s self-efficacy, stereotype threat, and persistence. Teaching and Teacher Education, 19, ss. 263-276.
  • Moynihan, D. P. ve Pandey, S. J. (2007). Finding workable levers over work motivation: Comparing job satisfaction, job involvement, and organizational commitment. Administration & Society, 39(7), ss. 803-832.
  • Nie, Y., Chua, B.L., Yeung, A.S., Ryan, R.M. ve Chan, W.Y.(2014). The importance of autonomy support and the mediating role of work motivaion for well-being: Testing self-determination theory in a Chinese work organization”. International Journal of Psychology, 50(4), ss.245-255.
  • Nikoopour, J., Farsani, M. A., Tajbakhsh, M., Kiyaie, S. ve Hoda, S. (2012). The relationship between trait emotional intelligence and self-efficacy among Iranian EFL teachers,. Journal of Language Teaching & Research, 3(6), ss. 100-109.
  • Ololube, N.P. (2006). Teachers job satisfaction and motivation for school effectiveness: an assessment. Online Submission, ss. 1-19.
  • Oran, F.C., Güler, S.B. ve Bilir, P.(2016). İş motivasyonunun örgütsel bağlılığa olan etkisinin incelenmesi: Sultangazi/İstanbul İlköğretim Okullarında bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 13(35), ss. 236-252.
  • Rorriquez, S., Fernandez, B. R., Pena, R. B., Valle, A., Pineiro, I. Menendez, R. C. (2014). Teacher self-efficacy and Its relationship with students’ affective and motivational variables in higher education. European Journal of Education and Psychology, 7(2), ss. 107-120.
  • Shechtman, Z., Levy, M. ve Leichttenritt, J. (2005). Impact of life skills training on teachers' perceived environment and self-efficacy. The Journal of Educational Research, 98(3), ss. 144-155.
  • Tella, A. (2011). An assessment of mathematics teachers' Internet self-efficacy: Implications on teachers' delivery of mathematics instruction. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 42(2), ss. 155-174.
  • Tschannen-Moran, M., ve Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive concept. Teaching and Teacher Education, 17, ss. 783-805.
  • Um, B., Joo, H. ve Her, D. (2018). The relationship between elementary school teachers’ work motivation and well-being: The mediating effects of principal leadership and work stress. International Journal of Social Science Studies, 6(12), ss. 67-78.
  • Yağcı, U. ve Aksoy, V. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlikleriyle öğretmenlik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(33), ss. 84-104.
  • Yorgancı, A. E. ve Bozgeyikli, H. (2016). Sınıf öğretmenlerinin kişilerarası öz yeterlilik algılarıyla örgütsel güven algılarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), ss. 47-79.
Year 2019, , 67 - 90, 25.10.2019
https://doi.org/10.31463/aicusbed.574106

Abstract

References

  • Akar, C. (2008). Öz yeterlik inancı ve ilk okumaya etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), ss. 185-198.
  • Akıncı, T. (2017). Lise öğretmenlerin yönetici ruhsal liderlik algılarının öğretmen liderliği ve öz yetkinliklerine etkisi (Yayınlanmış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akman, Y. (2017). Öğretmenlerin algılarına göre iş motivasyonu ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişki. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), ss. 71-88.
  • Aksoy, H. (2006). Örgüt ikliminin motivasyon üzerine etkisi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksel, N. ve Cevat, E. (2018). Ortaokul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), ss. 1252-1268.
  • Baloğlu, N. ve Karadağ, E. (2008). Öğretmen yetkinliğinin tarihsel gelişimi ve Ohio öğretmen yetkinlik ölçeği: Türk kültürüne uyarlama, dil geçerliği ve faktör yapısının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 56, ss. 571-606.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, ss. 84, 191–215.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy In cognitive theory. American Psychologist, 44(9), ss. 1175-1184.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control, New York: W.H. Freeman and Company.
  • Bellibas, M. S. ve Liu, Y. (2017). Multilevel analysis of the relationship between principals’ perceived practices of instructional leadership and teachers’ self-efficacy perceptions. Journal of Educational Administration, 55(1), ss. 49-69.
  • Çevik, A. ve Köse, A. (2017). Öğretmenlerin okul kültürü algıları ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelemesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), ss. 996-1014.
  • Çubukçu, Z. ve Girmen, P.(2007). Öğretmen adaylarının sosyal öz yeterlik algılarının belirlenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(11), 1-18.
  • Dalkıran, M.(2018). Değişim yönetimi bakımından incelenen 4+4+4 eğitim sisteminin öğretmenlerin iş motivasyonu ile ilişkisi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Demirel, Y. (2013). Psikolojik danışman öz yetkinlik ölçeğinin hazırlanması (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Deveci, M. ve Ergin, D. Y. (2018). Özel eğitim kurumunda çalışan öğretmenlerin algıladıkları mesleki sosyal destek ve mesleki yetkinlik inançları arasındaki ilişki. Asya Öğretim Dergisi, 6(2), ss. 18-39.
  • Dolly G. ve Carroll I. (2005). The effect of classroom simulation on nursing students' self-efficacy related to health teaching. Journal of Nursing Education, 44(7), ss. 310-314.Donovan, J.J. (2009). İş Motivasyonu, Endüstri, İş ve Örgüt Psikolojisi El Kitabı, Ankara: Literatür Yayıncılık.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E.S. ve Çinko, M.(2016). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, 6. Basım, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Ertürk, R. (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), ss.1-15.
  • Eyal, O. ve Roth, G. (2011). Principals' leadership and teachers' motivation: self-determination theory analysis. Journal of Educational Administration, 49(3), ss. 256-275.
  • Gibson, J. L., Ivancevich, J. M. ve Donnelly, J. H. (1988). Organizations: behavior structure processes, Illinois: BPI-IRWIN.
  • Güçlü, N., Recepoğlu, E. ve Kılınç, A.Ç. (2014). İlköğretim okullarının örgütsel sağlığı ile öğretmenlerin iş motivasyonları arasındaki ilişki, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), ss. 140-156.
  • Hakanen, J.J., Bakker, A.B. ve Schaufeli, W.B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43(6), ss. 495-513.
  • Karadağ, E., Baloğlu, N. ve Küçük, E.(2010). Yönetici denetimi algısının öğretmenlerin mesleki motivasyon düzeyine etkisi: Bir path analizi çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (2), ss. 417-437.
  • Karakuyu, Y. ve Karakuyu, A. (2016). Motivasyon ve öz-yeterliğin sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerine (TPAB) katkısı. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1) ss. 89-100.
  • Kurt, H. ve Ekici, G. (2013). Öğretimde planlama ve değerlendirme dersinin öğretmen adaylarının öğretim süreci öz-yeterlik algısına etkisi. İlköğretim Online, 12(4), ss. 1157-1172.
  • Larson, L M. ve Daniels, J. A. (1998). Review of the counseling self-efficacy literatüre. The Counseling Psychologist, 26, ss. 179-218.
  • Martins, M., Costa, J. ve Onofre, M. (2015). Practicum experiences as sources of Pre-service teachers’ self-efficacy. European Journal of Teacher Education, 38(2), ss. 263-279.
  • Milner, H. R. ve Hoy, A. W. (2003). A case study of an African American teacher’s self-efficacy, stereotype threat, and persistence. Teaching and Teacher Education, 19, ss. 263-276.
  • Moynihan, D. P. ve Pandey, S. J. (2007). Finding workable levers over work motivation: Comparing job satisfaction, job involvement, and organizational commitment. Administration & Society, 39(7), ss. 803-832.
  • Nie, Y., Chua, B.L., Yeung, A.S., Ryan, R.M. ve Chan, W.Y.(2014). The importance of autonomy support and the mediating role of work motivaion for well-being: Testing self-determination theory in a Chinese work organization”. International Journal of Psychology, 50(4), ss.245-255.
  • Nikoopour, J., Farsani, M. A., Tajbakhsh, M., Kiyaie, S. ve Hoda, S. (2012). The relationship between trait emotional intelligence and self-efficacy among Iranian EFL teachers,. Journal of Language Teaching & Research, 3(6), ss. 100-109.
  • Ololube, N.P. (2006). Teachers job satisfaction and motivation for school effectiveness: an assessment. Online Submission, ss. 1-19.
  • Oran, F.C., Güler, S.B. ve Bilir, P.(2016). İş motivasyonunun örgütsel bağlılığa olan etkisinin incelenmesi: Sultangazi/İstanbul İlköğretim Okullarında bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 13(35), ss. 236-252.
  • Rorriquez, S., Fernandez, B. R., Pena, R. B., Valle, A., Pineiro, I. Menendez, R. C. (2014). Teacher self-efficacy and Its relationship with students’ affective and motivational variables in higher education. European Journal of Education and Psychology, 7(2), ss. 107-120.
  • Shechtman, Z., Levy, M. ve Leichttenritt, J. (2005). Impact of life skills training on teachers' perceived environment and self-efficacy. The Journal of Educational Research, 98(3), ss. 144-155.
  • Tella, A. (2011). An assessment of mathematics teachers' Internet self-efficacy: Implications on teachers' delivery of mathematics instruction. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 42(2), ss. 155-174.
  • Tschannen-Moran, M., ve Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive concept. Teaching and Teacher Education, 17, ss. 783-805.
  • Um, B., Joo, H. ve Her, D. (2018). The relationship between elementary school teachers’ work motivation and well-being: The mediating effects of principal leadership and work stress. International Journal of Social Science Studies, 6(12), ss. 67-78.
  • Yağcı, U. ve Aksoy, V. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlikleriyle öğretmenlik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(33), ss. 84-104.
  • Yorgancı, A. E. ve Bozgeyikli, H. (2016). Sınıf öğretmenlerinin kişilerarası öz yeterlilik algılarıyla örgütsel güven algılarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), ss. 47-79.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Emine Kambur 0000-0003-4946-6867

Publication Date October 25, 2019
Submission Date June 8, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Kambur, E. (2019). BANDIRMA’DAKİ ÖĞRETMENLERİN İŞ MOTİVASYONLARI İLE ÖZ YETKİNLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 67-90. https://doi.org/10.31463/aicusbed.574106