Bu çalışmada Türkiye’de yetiştirilen başlıca 4 elma
çeşidinin fiyat, tat, dış ve iç görünüş özellikleri temel alınarak Erzurum ilindeki
tüketici tercihlerine en uygun elma çeşidinin tespiti amaçlanmıştır. Bu amacı
elde etmek için Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) yöntemi ve örneklem
büyüklüğünün tespitinde Ana Kitle Oranlarına Dayalı Basit Tesadüfü Örnekleme Yöntemi
kullanılmıştır. Çalışma verilerini Erzurum ili merkez ilçelerinde kentsel
alanda 400 bireyle yüz yüze yapılan anket çalışmaları oluşturmuştur. Elde
edilen veriler ışığında elma satın alırken tüketicilerin %30,75’inin fiyata,
%26,73’ünün dış görünüşe, %23,61’inin tada ve %18,91’inin iç görünüşe daha
fazla önem verdiği ve yine bu bireylerin %31,65’i için Starking, %28,45’i için
Golden, %25,70’i için Amasya ve %14,20’si için ise Granny Smith elma seçiminin
uygun olduğu ortaya konulmuştur. Ayrıca 15-24 yaş aralığındaki bireyler için ise
en uygun elma çeşidi Granny Smith’tir.
Bu sonuçların dışında kişi başı elma tüketimi Türkiye’de 23 kg civarında
iken Erzurum ilinde 19,15 kg’dır. Erzurum ilinde elma tüketimini artırmak için
elma çeşidi tercihinde etkili olan kriterler dikkate alındığında önemli
kriterlerden biri Starking elma çeşidi için fiyat olup, eğer bölgede diğer çeşit elmaların yerine uygun
iklim ve toprak şartlarına uygun alanlarda bu çeşit elma üretimi yapılırsa
maliyetler düşeceği için fiyat avantajı sağlanarak kişi başına elma tüketimi
artırılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2019 |
Submission Date | August 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |