Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATION OF KAHRAMANMARAŞ THEMATIC CUISINE MUSEUM AND ICE CREAM MUSEUM WITHIN THE SCOPE OF GASTRONOMY TOURISM

Year 2022, Volume: 8 Issue: 1, 312 - 334, 30.04.2022
https://doi.org/10.31463/aicusbed.1085409

Abstract

The aim of the research is to contribute to the literature by conceptually evaluating Kahramanmaraş Thematic Cuisine Museum and Ice Cream Museum within the framework of gastronomy tourism, special interest tourism and gastronomy-themed museums. In the study, the perspective was expanded by making comparisons between other gastronomy-themed museums in different parts of the world and in Turkey, and the place and importance of Kahramanmaraş Thematic Cuisine Museum and Ice Cream Museums were tried to be emphasized by referring to the different aspects of the other gastronomy-themed museums. Information about the establishment date, thematic content and services of both museums are given. In the study, descriptive analysis method, one of the qualitative data collection methods, was used. In the data collection process, interview technique and observation were used. As a result, it is understood that Gastronomy-themed museums are an important attraction factor in gastronomy tourism. In this context, the view that the study plays an important role in the importance of gastronomy-themed museums, the preservation of cultural heritage and its transfer to future generations is supported.

References

  • Ağcakaya, H. ve Can, İ.I. (2019). “Somut Olmayan Kültürel Miras Kapsamında Mutfak Kültürünün sürdürülebilirliği: Türkiye’deki Gastronomi Müzeleri Örneği”. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, Vol. 3,788-804.
  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). “Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3/3, 79-89.
  • Baysal, K., Özgürel, G., & Çeken, H. (2016). Aydın Yöresindeki Yerel Etkinliklerin Kırsal Turizm Açısından Değerlendirilmesi. International Journal Of Social And Economic Sciences, 6(1), 100-108.
  • Bekar, A., Arman, S., ve Sürücü, C. (2017). “Turizmde Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Marmaris Bal Evi Örneği”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 468-477.
  • Can, İ. İ. ve Ağcakaya, H. (2019). “Somut Olmayan Kültürel Miras Kapsamında Mutfak Kültürünün Sürdürülebilirliği: Türkiye’deki Gastronomi Müzeleri Örneği”. Gastroia: Journal Of Gastronomy And Travel Research, 3(4), 788-804.
  • Ceyhun Sezgin, A. ve Akbıyuk, T. (2021). “Dünyadaki Gastronomi Müzelerinin Tematik Analizi”. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 2021, 9 (1), 153-184.
  • Ceyhun Sezgin, A. ve Şanlıer, N. (2019). “A New Generation Plant For The Conventional Cuisine: Quinoa (Chenopodium Quinoa Willd.)”. Trends in Food Science & Technology, 86(2019)48-51.
  • Creswell, J. W., & Tashakkori, A. (2007). Differing Perspectives On Mixed Methods Research. Journal Of Mixed Methods Research, 1(4), 303-308.
  • Çalışkan, O. (2013). “Destinasyon Rekabetçiliği Ve Seyahat Motivasyonu Bakımından Gastronomik Kimlik”. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 1(2), 39-51.
  • Çevik, S. ve Sarıipek, S. (2020). Geleneksel Ürün Markalaşmasında Coğrafi İşaret Tescilinden Müzeye: Kahramanmaraş Dondurma Müzesi, Turizm Okumaları Iv. İzmit-Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Çetin, M., ve Küçükkömürler, S. (2019). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Oleatrium Zeytin Ve Zeytinyaği Tarihi Müzesi Örneği. Ankara Haci Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22(1), 1-17.
  • Dayısoylu, K. S., Yörükoğlu, T., ve Ançel, T. (2017). “Kahramanmaraş'ın Coğrafi İşaretli Ürünleri Ve İlin Potansiyel Durumu”. Tarım Ve Doğa Dergisi, 20(1), 80.
  • Durlu Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S., ve Can, A. (2013). “Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Rolü”. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 1(1), 13-20.
  • Eker, F. (2013). “Kahramanmaraş’ın Tarihi Coğrafyasına Bir Bakış”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 25-38.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, S. ve Özdemir, G. (2018). “İzmir Destinasyonu’nda Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Araştırma”. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 6(3),249-272.
  • Gül, M. ve Şeyhanlıoğlu, H. Ö. (2021). “Yerel Halkın Festival Turizmine Yönelik Algılarının Değerlendirilmesi: Uluslararası Kahramanmaraş Dondurma ve Kültür Sanat Festivali Örneği”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1): 506-523.
  • Kendir, H. ve Arslan, E. (2020). “Gastronomi Turizmi Açısından Yöresel Lezzetlerin Duygusal Değer Boyutunda İncelenmesi Tokat İli Örneği” Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Sonbahar Özel Sayı, S.130-138.
  • Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., & Cambourne, B. (Eds.). (2004). Food tourism around the world. Routledge.
  • https://ci.turkpatent.gov.tr/cografiisaretler/liste?il=46, (ErişimTarihi:12.01.2022).
  • https://kahramanmaras.ktb.gov.tr/TR-233507/tematik-mutfak-muzesi.html, (Erişim Tarihi: 12.01.2022).
  • https://kahramanmaras.ktb.gov.tr/TR-233513/dondurma-muzesi.html, (Erişim Tarihi: 12.01.2022).
  • https://marasavucumda.com/kahramanmaras-dondurma-muzesi/, (Erişim Tarihi: 12.01.2022).
  • Küçükkömürler, S., Şirvan, U. N. B. ve Sezgin, A. C., (2018). “Dünyada ve Türkiye’de Gastronomi Turizmi”. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 78-85.
  • Küpelikılıç, S. (2013). Kahramanmaraş Mutfak Kültürü ve Yöresel Lezzetler, Kahramanmaraş: Noya Medya Yayınevi.
  • Lambert, T. S., Boukas, N., & Yeralia, M.C. (2014). “Museums And Cultural Sustainability: Stakeholders, Forces, And Cultural Policies”, International Journal Of Cultural Policy, 20 (5), 566–587.
  • Mankan, E. (2017). Dünyadaki Gastronomi Müzeleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Turkish Studies, 11 (1): 157-176.
  • Miral Çavdırlı, C. ve Adan Gök, Ö. (2020). “Müzeler ve Kültürel Mirasın Sürdürülebilirliği: Köstem Zeytinyağı Müzesi”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(3), 2241-2262.
  • Navarrete, T. (2019). “Digital heritage tourism: Innovations in Museums”. World Leısure Journal, 61 (3), 200–214.
  • Okumus, B., Okumus, F. ve McKercher, B. (2007). “Incorporatin Local and International Cuisines in The Marketing of Tourism Destinations: The Cases of Hong Kong and Turkey”. Tourism Management 28, 253–261.
  • Perzolla, V., Carr, C. M., & Westland, S. (2018). “Proactive Collaborative Conservation Museums and companies working towards sustainability”. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 8 (3), 321-34.
  • Polat, M. (2020). “Yöresel Yemek İmajının Destinasyon Tercihine Etkisi: Kahramanmaraş Örneği”. Eastern Geographical Review, 25(43), 183-194.
  • Polat, M. (2021). “Yedi Güzel Adam Edebiyat Müzesi’nin Kültür Ve Edebiyat Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 645-658.
  • Sandıkçı, M., Mutlu, A. S. ve Mutlu, H. (2019). “Türkiye’deki Gastronomi Müzelerinin Turistik Sunum Farklılıkları Açısından Araştırılması”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (68), 1210-1231.
  • Sarı Gök, H. ve Şalvarcı, S. (2020). “Türkiye’deki Gastronomi Temalı Müzelere Yönelik Çevrimiçi Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesi”. Journal of Travel and Hospitality Management. 18(1), 2021, 120-140.
  • Sormaz, Ü. ve Güneş, E. (2016). “Traditional Culinary Museums: Samples From Turkey”. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 5 (6): 27-31.
  • Şahin, G. G. ve Ünver, G. (2015). “Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak “Gastronomi Turizmi”: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63–73.
  • Şahinoğlu, Ş. (2015). Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramına Farklı Bir Yaklaşım: Mutfak Müzeleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Şeyhanlıoğlu, H. Ö. (2021). “Butik Otellerin Yiyecek ve İçecek Departmanlarına Yönelik E-Şikâyetlerin Analizi Akyaka Yavaş Şehir Cittaslow Örneği”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 558–570.
  • Şeyhanlıoğlu, H. Ö. ve Kıngır, S. (2021). “Ağrı Destinasyonunun Alternatif Turizm Potansiyeline Ilişkin Yerel Paydaşların Bakış Açısı”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 619-634.
  • Tiryaki, G. Y. ve Akbay, C. (2009). “Kahramanmaraş’ta Dondurma Tüketim Alışkanlığı”. The Journal Of Food, 34(3), 143-148.
  • Yılmaz, H. ve Şenel, P. (2014), “Turistik Bir Çekicilik Olarak Gastronomi Müzeleri”, 15. Ulusal Turizm Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 499-510. Yüncü, H. R. ( 2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10. Aybastı- Kabataş Kurultayı, Editör Salim ŞENGEL, Aybastı- Kabataş Kurultayı Yayınları No:11, Ankara, 28 – 34.
  • Zagrali, E., Ve Akbaba, A. (2015). Turistlerin Destinasyon Seçiminde Yöresel Yemeklerin Rolü: İzmir Yarimadasi’ni Ziyaret Eden Turistlerin Görüşleri Üzerine Bir Araştirma. Journal Of Yaşar University, 10(40), 6633-6644.

KAHRAMANMARAŞ TEMATİK MUTFAK MÜZESİ VE DONDURMA MÜZESİNİN GASTRONOMİ TURİZMİ KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2022, Volume: 8 Issue: 1, 312 - 334, 30.04.2022
https://doi.org/10.31463/aicusbed.1085409

Abstract

Araştırmanın amacı Kahramanmaraş Tematik Mutfak Müzesi ve Dondurma Müzesi’nin, gastronomi turizmi ve gastronomi temalı müzeler çerçevesinde kavramsal olarak değerlendirerek literatüre katkıda bulunmaktır. Çalışmada Kahramanmaraş Tematik Mutfak Müzesi ve Dondurma Müzelerinin diğer gastronomi temalı müzelerinden farklı olan yönlerine değinilerek yeri ve önemi vurgulanmaya çalışılmıştır. Her iki müzenin de kuruluş tarihi, tematik içeriği ve sunmuş olduğu hizmetler ile ilgili bilgiler verilmiştir. Çalışmada nitel veri toplama yöntemlerinden betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde görüşme tekniği ve gözlemden faydalanılmıştır. Sonuç olarak Gastronomi temalı müzelerin gastronomi turizminde önemli bir çekicilik unsuru olduğu anlaşılmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın gastronomi temalı müzelerin önemi, somut olmayan kültürel mirasın korunması ve gelecek nesillere aktarılması konusunda önemli rol üstlenerek bir çekicilik unsuru olduğu görüşü desteklenmektedir.

References

  • Ağcakaya, H. ve Can, İ.I. (2019). “Somut Olmayan Kültürel Miras Kapsamında Mutfak Kültürünün sürdürülebilirliği: Türkiye’deki Gastronomi Müzeleri Örneği”. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, Vol. 3,788-804.
  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). “Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3/3, 79-89.
  • Baysal, K., Özgürel, G., & Çeken, H. (2016). Aydın Yöresindeki Yerel Etkinliklerin Kırsal Turizm Açısından Değerlendirilmesi. International Journal Of Social And Economic Sciences, 6(1), 100-108.
  • Bekar, A., Arman, S., ve Sürücü, C. (2017). “Turizmde Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Marmaris Bal Evi Örneği”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 468-477.
  • Can, İ. İ. ve Ağcakaya, H. (2019). “Somut Olmayan Kültürel Miras Kapsamında Mutfak Kültürünün Sürdürülebilirliği: Türkiye’deki Gastronomi Müzeleri Örneği”. Gastroia: Journal Of Gastronomy And Travel Research, 3(4), 788-804.
  • Ceyhun Sezgin, A. ve Akbıyuk, T. (2021). “Dünyadaki Gastronomi Müzelerinin Tematik Analizi”. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 2021, 9 (1), 153-184.
  • Ceyhun Sezgin, A. ve Şanlıer, N. (2019). “A New Generation Plant For The Conventional Cuisine: Quinoa (Chenopodium Quinoa Willd.)”. Trends in Food Science & Technology, 86(2019)48-51.
  • Creswell, J. W., & Tashakkori, A. (2007). Differing Perspectives On Mixed Methods Research. Journal Of Mixed Methods Research, 1(4), 303-308.
  • Çalışkan, O. (2013). “Destinasyon Rekabetçiliği Ve Seyahat Motivasyonu Bakımından Gastronomik Kimlik”. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 1(2), 39-51.
  • Çevik, S. ve Sarıipek, S. (2020). Geleneksel Ürün Markalaşmasında Coğrafi İşaret Tescilinden Müzeye: Kahramanmaraş Dondurma Müzesi, Turizm Okumaları Iv. İzmit-Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Çetin, M., ve Küçükkömürler, S. (2019). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Oleatrium Zeytin Ve Zeytinyaği Tarihi Müzesi Örneği. Ankara Haci Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22(1), 1-17.
  • Dayısoylu, K. S., Yörükoğlu, T., ve Ançel, T. (2017). “Kahramanmaraş'ın Coğrafi İşaretli Ürünleri Ve İlin Potansiyel Durumu”. Tarım Ve Doğa Dergisi, 20(1), 80.
  • Durlu Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S., ve Can, A. (2013). “Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Rolü”. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 1(1), 13-20.
  • Eker, F. (2013). “Kahramanmaraş’ın Tarihi Coğrafyasına Bir Bakış”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 25-38.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, S. ve Özdemir, G. (2018). “İzmir Destinasyonu’nda Gastronomi Turizmi Üzerine Bir Araştırma”. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 6(3),249-272.
  • Gül, M. ve Şeyhanlıoğlu, H. Ö. (2021). “Yerel Halkın Festival Turizmine Yönelik Algılarının Değerlendirilmesi: Uluslararası Kahramanmaraş Dondurma ve Kültür Sanat Festivali Örneği”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1): 506-523.
  • Kendir, H. ve Arslan, E. (2020). “Gastronomi Turizmi Açısından Yöresel Lezzetlerin Duygusal Değer Boyutunda İncelenmesi Tokat İli Örneği” Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Sonbahar Özel Sayı, S.130-138.
  • Hall, C. M., Sharples, L., Mitchell, R., Macionis, N., & Cambourne, B. (Eds.). (2004). Food tourism around the world. Routledge.
  • https://ci.turkpatent.gov.tr/cografiisaretler/liste?il=46, (ErişimTarihi:12.01.2022).
  • https://kahramanmaras.ktb.gov.tr/TR-233507/tematik-mutfak-muzesi.html, (Erişim Tarihi: 12.01.2022).
  • https://kahramanmaras.ktb.gov.tr/TR-233513/dondurma-muzesi.html, (Erişim Tarihi: 12.01.2022).
  • https://marasavucumda.com/kahramanmaras-dondurma-muzesi/, (Erişim Tarihi: 12.01.2022).
  • Küçükkömürler, S., Şirvan, U. N. B. ve Sezgin, A. C., (2018). “Dünyada ve Türkiye’de Gastronomi Turizmi”. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 78-85.
  • Küpelikılıç, S. (2013). Kahramanmaraş Mutfak Kültürü ve Yöresel Lezzetler, Kahramanmaraş: Noya Medya Yayınevi.
  • Lambert, T. S., Boukas, N., & Yeralia, M.C. (2014). “Museums And Cultural Sustainability: Stakeholders, Forces, And Cultural Policies”, International Journal Of Cultural Policy, 20 (5), 566–587.
  • Mankan, E. (2017). Dünyadaki Gastronomi Müzeleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Turkish Studies, 11 (1): 157-176.
  • Miral Çavdırlı, C. ve Adan Gök, Ö. (2020). “Müzeler ve Kültürel Mirasın Sürdürülebilirliği: Köstem Zeytinyağı Müzesi”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(3), 2241-2262.
  • Navarrete, T. (2019). “Digital heritage tourism: Innovations in Museums”. World Leısure Journal, 61 (3), 200–214.
  • Okumus, B., Okumus, F. ve McKercher, B. (2007). “Incorporatin Local and International Cuisines in The Marketing of Tourism Destinations: The Cases of Hong Kong and Turkey”. Tourism Management 28, 253–261.
  • Perzolla, V., Carr, C. M., & Westland, S. (2018). “Proactive Collaborative Conservation Museums and companies working towards sustainability”. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 8 (3), 321-34.
  • Polat, M. (2020). “Yöresel Yemek İmajının Destinasyon Tercihine Etkisi: Kahramanmaraş Örneği”. Eastern Geographical Review, 25(43), 183-194.
  • Polat, M. (2021). “Yedi Güzel Adam Edebiyat Müzesi’nin Kültür Ve Edebiyat Turizmi Kapsamında Değerlendirilmesi”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 645-658.
  • Sandıkçı, M., Mutlu, A. S. ve Mutlu, H. (2019). “Türkiye’deki Gastronomi Müzelerinin Turistik Sunum Farklılıkları Açısından Araştırılması”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (68), 1210-1231.
  • Sarı Gök, H. ve Şalvarcı, S. (2020). “Türkiye’deki Gastronomi Temalı Müzelere Yönelik Çevrimiçi Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesi”. Journal of Travel and Hospitality Management. 18(1), 2021, 120-140.
  • Sormaz, Ü. ve Güneş, E. (2016). “Traditional Culinary Museums: Samples From Turkey”. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 5 (6): 27-31.
  • Şahin, G. G. ve Ünver, G. (2015). “Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak “Gastronomi Turizmi”: İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma”. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63–73.
  • Şahinoğlu, Ş. (2015). Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramına Farklı Bir Yaklaşım: Mutfak Müzeleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Şeyhanlıoğlu, H. Ö. (2021). “Butik Otellerin Yiyecek ve İçecek Departmanlarına Yönelik E-Şikâyetlerin Analizi Akyaka Yavaş Şehir Cittaslow Örneği”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 558–570.
  • Şeyhanlıoğlu, H. Ö. ve Kıngır, S. (2021). “Ağrı Destinasyonunun Alternatif Turizm Potansiyeline Ilişkin Yerel Paydaşların Bakış Açısı”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 619-634.
  • Tiryaki, G. Y. ve Akbay, C. (2009). “Kahramanmaraş’ta Dondurma Tüketim Alışkanlığı”. The Journal Of Food, 34(3), 143-148.
  • Yılmaz, H. ve Şenel, P. (2014), “Turistik Bir Çekicilik Olarak Gastronomi Müzeleri”, 15. Ulusal Turizm Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 499-510. Yüncü, H. R. ( 2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10. Aybastı- Kabataş Kurultayı, Editör Salim ŞENGEL, Aybastı- Kabataş Kurultayı Yayınları No:11, Ankara, 28 – 34.
  • Zagrali, E., Ve Akbaba, A. (2015). Turistlerin Destinasyon Seçiminde Yöresel Yemeklerin Rolü: İzmir Yarimadasi’ni Ziyaret Eden Turistlerin Görüşleri Üzerine Bir Araştirma. Journal Of Yaşar University, 10(40), 6633-6644.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER
Authors

Mehmet Gül 0000-0001-8113-6732

Publication Date April 30, 2022
Submission Date March 9, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Gül, M. (2022). KAHRAMANMARAŞ TEMATİK MUTFAK MÜZESİ VE DONDURMA MÜZESİNİN GASTRONOMİ TURİZMİ KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 312-334. https://doi.org/10.31463/aicusbed.1085409