The aim of this study is to assess measurement-evaluation methods and techniques used in grades 1-5 in accordance with the views of primary school teachers. The group from which data was drew is 377 grades 1-5 primary school teachers working in primary and seconday schools located in Burdur’s downtown and counties, in 2009-2010 education season. The data of this study that is a descriptive research design based on survey method was compiled by means of the survey named as “Evaluation of Assessment Methods and Techniques Used in the Turkish Course”. In addition to percentage and frequency estimates, Chi-Square Independent Test was used to determine whether there is a relationship among variables. While primary school teachers employ measurementevaluation methods and techniques at basic level in the lesson of Turkish language to determine the accomplishment level of the goals, they employ them minimally to mark. The fact that formative evaluation consumes time, having a lot of methods and techniques that do not serve a purpose fully is the problem with which primary school teachers often face. In addition to these problems, other problems are known to be occuring such as projects and performance duties being done by parents; using of prepared homeworks; the presence of students who can not be impartial during self and pair evaluation; difficulties faced in deciding on criterion and the problems seen during storing and keeping student works. Teachers proposed reducing of number of evaluation forms. Besides formative evaluation had to be included in inservice training activities
Bu araştırmanın amacı ilköğretim 1-5. sınıf Türkçe derslerinde kullanılan
ölçme-değerlendirme yöntem ve tekniklerini sınıf öğretmenlerinin
görüşlerine dayalı olarak değerlendirmektir. Araştırmanın çalışma
grubunu 2009-2010 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi Burdur il ve ilçe
merkez ilköğretim okullarında görev yapan 377 1-5. sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Tarama modelinde betimsel bir çalışma olan
araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen “Türkçe Dersinde
Kullanılan Ölçme-Değerlendirme Yöntem ve Tekniklerinin
Değerlendirilmesi” anketi ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin
çözümlenmesinde yüzde ve frekans hesaplamalarının yanı sıra
değişkenler arasında anlamlı ilişki olup olmadığı Ki-Kare bağımsızlık
testi ile belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf
öğretmenleri Türkçe dersinde ölçme-değerlendirme yöntem ve
tekniklerini en temel düzeyde kazanımların gerçekleşme düzeyini
belirlemek için kullanırken en az not vermek için kullanmaktadır. Sınıf
öğretmenlerinin değerlendirme sürecinde en sık karşılaştıkları sorunlar;
özellikle süreç değerlendirmenin zaman alıcı olması, yöntem ve
tekniklerinin sayıca fazla olması ve bu yöntem ve tekniklerin amaca tam
olarak hizmet etmemesi şeklindedir. Bu sorunlara ek olarak; projelerin
ve performans görevlerinin veliler tarafından yapılması, hazır ödevlerin
kullanılması, öğrencilerin kendilerini ve arkadaşlarını değerlendirmede
yansız olamamaları, ölçüt belirlemede güçlüklerin yaşanması, öğrenci
ürünlerinin depolanmasında ve saklanmasında sorunların yaşanması gibi
sorular da görülmektedir. Bu sorunların çözümüne yönelik sınıf
öğretmenleri, değerlendirme formlarının sayısının azaltılması ve hizmet
içi eğitim etkinliklerinde süreç değerlendirmeye yer verilmesini
önermişlerdir.
İlköğretim Türkçe dersi Sınıf Öğretmeni ÖlçmeDeğerlendirme Yöntem ve Teknikleri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Temmuz 2015 |
Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.