The aim of this research is to determine the relationship between pre-school teachers’ attitudes towards the use of technological tools and their self-efficacy beliefs. A correlational survey model has been used in this research. The participants of the research are 174 pre-school teachers working in kindergartens in Balıkesir province. Personal information form, "Self-efficacy beliefs scale of pre-school teachers" and "Attitude scale towards the use of technological tools in pre-school education" have been used for data collection instrument. According to results of the research, it has been found that participants’ self-efficacy beliefs do not vary with regard to gender, professional experience and educational status. When the participants’ attitudes towards the use of technological tools have been examined with regard to professional experience and educational status, it has been found no significant difference but they differ with respect to gender. Besides, findings have revealed that there is a low-level and positive significant correlation between participants’ attitudes towards the use of technological tools and their self-efficacy beliefs.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin özyeterlik inançları ile teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın çalışma grubu Balıkesir ilindeki bağımsız anaokullarında görev yapan 174 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri kişisel bilgi formu, “Okul öncesi öğretmenlerinin özyeterlik inançları ölçeği” ve “Okul öncesi eğitimde teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutum ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; katılımcıların özyeterlik inançlarının cinsiyetlerine, mesleki deneyimlerine ve öğrenim durumlarına göre değişmediği görülmüştür. Katılımcıların teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumları incelendiğinde, mesleki deneyimleri ve öğrenim durumları arasında anlamlı farklılık bulunmazken, cinsiyetlerine göre değişiklik gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların özyeterlik inançları ile okul öncesi eğitimde teknolojik araç-gereç kullanımına yönelik tutumları arasında düşük düzeyde, pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Şubat 2016 |
Gönderilme Tarihi | 11 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.