The purpose of
this study is to examine the process of integrating lesson design into the
teaching of secondary school mathematics teachers with different professional
experiences in the context of the Knowledge Quartet (DBM). In the study the case study design, a qualitative
research methods, has been used. The participants of the research are two
middle school mathematics teachers working in the schools affiliated to the
Turkish Ministry of Education and have professional experiences of 2 and 18
years. In order to examine the content knowledge and content
knowledge for teaching of the participants and the process of integrating this
knowledge into their teaching, two hours of the lesson were observed and
recorded and semi-structured interviews with the teachers were carried out
before the observation. In the analysis and interpretation of the data,
thematic analysis has been used and the themes have been determined based on the units and
codes of the DBM. As a result of the analysis of the data, it has been
determined that both teachers is not have sufficient content knowledge about
the subject and that the experienced teacher is more successful in the content
knowledge for teaching, especially in the questioning. It has been also
determined that the experienced teacher can making connection between concepts
better during the lesson and the other teacher performs the operation-oriented
teaching. In addition, when compared with the less experienced teacher, it has
been seen that the experienced teacher considered the contingency that he might
encounter during lesson in his lesson plans and revised these plans when
necessary.
Mathematics education lesson plan pedagogical content knowledge knowledge quartet
Bu
çalışmada farklı mesleki deneyimlere sahip ortaokul matematik öğretmenlerinin
ders tasarımlarının ve bu tasarımlarını öğretimlerine entegre etme süreçlerinin
Dörtlü Bilgi Modeli (DBM) bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni benimsenmiştir.
Araştırmanın katılımcılarını Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)’na bağlı okullarda
çalışan ve mesleki deneyimleri 2 ve 18 yıl olan iki ortaokul matematik
öğretmeni oluşturmuştur. Katılımcıların sahip oldukları alan ve alan öğretim
bilgilerinin ve ders sırasında bu bilgilerini öğretimlerine entegre etme
süreçlerinin incelenmesi amacıyla öğretmenlerin ikişer ders saati gözlemlenmiş
ve kaydedilmiş, gözlem öncesinde öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi ve yorumlanmasında ise tematik analiz
kullanılmış, temalar DBM’nin birimleri ve kodları esas alınarak belirlenmiştir.
Verilerin analizi sonucunda her iki öğretmenin işlenen konuya ilişkin alan
bilgilerinin yeterli olmadığı, alan öğretim bilgileri bağlamında ise özellikle
öğrenci düşüncesini sorgulamada deneyimli öğretmenin daha başarılı olduğu
belirlenmiştir. Öğretim sırasında deneyimli öğretmenin kavramlar arasındaki
ilişkiyi daha iyi kurabildiği, diğer öğretmenin ise işlem odaklı bir öğretim
gerçekleştirdiği tespit edilmiştir. Ayrıca mesleğe yeni başlayan öğretmenle
karşılaştırıldığında deneyimli öğretmenin planlarında öğretimi sırasında
karşılaşabileceği beklenmeyen durumları göz önünde bulundurduğu ve gerektiğinde
ders planını revize ettiği görülmüştür
Matematik eğitimi ders planları pedagojik alan bilgisi dörtlü bilgi modeli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.