The aim of this study is to investigate the opinions
of the teachers working in primary education institutions towards in-service
trainings (seminar period). Seventy-five teachers working in elementary and
secondary schools in Tepebaşı district of Eskişehir province participated in
this research. This is a qualitative research, and the data were collected
through an open-ended questionnaire and analyzed with the descriptive analysis
technique. The themes of the findings were opinions, activities, expectations,
training topics and requests. As a result of the study, it was revealed that
in-service trainings were not beneficial but they were beneficial in terms of
announcing the changes in the education system. The teachers also stated that
the preparations for the next academic year were shared during the in-service
trainings, and that activities in terms of research and analysis were held in
these trainings. They emphasized that the seminar durations must be shortened,
and that the in-service trainings must be carried out practically and
separately for each branch with the help of specialists. In addition, the
teachers thought that the professional trainings should include the subjects
related to students and teachers, the rights of the teachers and the
developments related to the teaching. In addition, they wanted these in-service
teacher trainings to be easily accessible, and to be done in the province where
the teachers live or at social facilities.
Primary education in-service training professional training seminar period
Bu
araştırmanın amacı, ilköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin seminer
dönemi mesleki çalışmalara yönelik görüşlerini belirlemektir. Nitel yaklaşımla
gerçekleştirilen araştırmaya Eskişehir ilinin Tepebaşı ilçesindeki ilkokul ve
ortaokullarda görev yapan 75 öğretmen katılmıştır. Araştırma verileri açık uçlu
anket yoluyla toplanmış ve betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir.
Araştırma bulguları bakış açısı, yapılan etkinlikler, beklentiler, eğitim
konuları ve istekler başlığı altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda
öğretmenlerin, hizmet içi eğitimleri yararlı bulmadıkları, buna karşın eğitim
sistemindeki değişiklikleri duyurma açısından yararlı buldukları
belirlenmiştir. Öğretmenler mesleki çalışmalar sırasında, akademik yıla ilişkin
hazırlıkların paylaşıldığını, araştırma incelemeye yönelik etkinliklerin
yapıldığını, seminer sürelerinin kısaltılması gerektiğini ve mesleki
çalışmaların branşlara yönelik ve uzmanlar eşliğinde uygulamalı olarak
yapılması gerektiğini görüşlerinde belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra
öğretmenlerin mesleki çalışmalarda öğrencilere ve öğretime yönelik, öğretmenin
özlük haklarına ve öğretmenlikle ilgili gelişmelere yönelik konuların yer
alması gerektiği görüşünde oldukları ve bu çalışmaların kolay ulaşılabilir,
öğretmenin bulunduğu ilde ya da sosyal tesislerde yapılmasını istedikleri
ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.