Research Article
BibTex RIS Cite

Assessment of Reading Skills of Hearing and Hearing Impaired Students With Informal Reading Inventory

Year 2012, Volume: 2 Issue: 1, 65 - 88, 01.06.2012

Abstract

The purpose of this study is to assess reading skills of normal hearing and hearing impaired students with cochlear implants by using informal reading inventory. The research methodologies are causal comparative and correlation research. 48 students; attending 3-8 grades in primary education, participated to the study. 24 of this group were hearing impaired and remaining 24 were with normal hearing. Independent samples t-test was used to compare reading levels of the normal hearing and hearing impaired students. Regression analysis was used to estimate the predictors of reading levels of the students who use cochlear implants. Miscue analysis was used to assess language cueing systems. The results of this study indicate that cochlear implanted students have acquired retelling and answering questions skills in narratives and expository texts and also cloze procedures skills in narratives. Of these students 54% have acquired scores comparable to normally hearing students for retelling of narratives, but their comprehension level is behind their hearing peers. Variables which explain reading levels of the students who use cochlear implants are IQ, age at implemantation, age at starting at Education and Research Center for Hearing Impaired Children (İÇEM) and cochlear implant age. Although the findings of miscue analysis indicated that implanted students had more reading miscues than the normally hearing ones, the type of the reading miscues are same in both groups.

İşitme Engelli Öğrenciler ve İşiten Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Formel Olmayan Okuma Envanteri ile Değerlendirilmesi

Year 2012, Volume: 2 Issue: 1, 65 - 88, 01.06.2012

Abstract

Bu araştırmanın amacı, koklear implant kullanan işitme engelli öğrenciler ile işiten öğrencilerin okuma beceri ve stratejilerini Formel Olmayan Okuma Envanteri kullanarak değerlendirmektir. Araştırmada, nedensel-karşılaştırmalı araştırma modeli ve ilişkisel tarama modeli uygulanmıştır. Araştırmaya ilköğretim 3-8. sınıflara devam eden 24 koklear implantlı öğrenci ve 24 işiten öğrenci katılmıştır. Gruplar arası farkı belirlemek amacıyla bağımsız gruplar t-testi, okuma düzeylerini açıklayan değişkenleri belirlemek amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Dilin ipucu sistemlerinin kullanımı hata analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, İşitme Engelli Çocuklar Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi’ne (İÇEM) devam eden koklear implantlı öğrencilerin öykü ve bilgi verici metinlerde okuduklarını anlatma, sorulara cevap verme ile öykülerde boşluk doldurma becerilerini edinebildiklerini ve koklear implantlı öğrencilerin % 54’ünün öykülerde okuduklarını anlatmada işiten yaşıtları ile benzer puanlar aldıklarını göstermektedir. Koklear implantlı öğrencilerin öykü ve bilgi verici metinlerde toplam okuma puanları ile öykülerde boşluk doldurma puanları işiten yaşıtlarının gerisinde bulunmuştur. Koklear implantlı öğrencilerin okuma düzeylerini açıklayan değişkenler, ZB puanı, işitme cihazı kullanımına başlama yaşı, Doğal İşitsel/Sözel Yaklaşım’ın yoğun bir şekilde uygulandığı İÇEM’e başlama yaşı ve koklear implant yaşıdır. Hata analizi bulguları, işiten öğrenciler ile koklear implantlı öğrencilerin aynı türde okuma hataları yaptıklarını, koklear implantlı öğrencilerin hata sayılarının işiten öğrencilerden fazla olduğunu göstermektedir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

H. Pelin Karasu This is me

Ümit Girgin This is me

Yıldız Uzuner This is me

Publication Date June 1, 2012
Submission Date April 3, 2015
Published in Issue Year 2012 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Karasu, H. P. ., Girgin, Ü. ., & Uzuner, Y. . (2012). İşitme Engelli Öğrenciler ve İşiten Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Formel Olmayan Okuma Envanteri ile Değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 65-88.
AMA Karasu HP, Girgin Ü, Uzuner Y. İşitme Engelli Öğrenciler ve İşiten Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Formel Olmayan Okuma Envanteri ile Değerlendirilmesi. AJESI. June 2012;2(1):65-88.
Chicago Karasu, H. Pelin, Ümit Girgin, and Yıldız Uzuner. “İşitme Engelli Öğrenciler Ve İşiten Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Formel Olmayan Okuma Envanteri Ile Değerlendirilmesi”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 2, no. 1 (June 2012): 65-88.
EndNote Karasu HP, Girgin Ü, Uzuner Y (June 1, 2012) İşitme Engelli Öğrenciler ve İşiten Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Formel Olmayan Okuma Envanteri ile Değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International 2 1 65–88.
IEEE H. P. . Karasu, Ü. . Girgin, and Y. . Uzuner, “İşitme Engelli Öğrenciler ve İşiten Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Formel Olmayan Okuma Envanteri ile Değerlendirilmesi”, AJESI, vol. 2, no. 1, pp. 65–88, 2012.
ISNAD Karasu, H. Pelin et al. “İşitme Engelli Öğrenciler Ve İşiten Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Formel Olmayan Okuma Envanteri Ile Değerlendirilmesi”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 2/1 (June 2012), 65-88.
JAMA Karasu HP, Girgin Ü, Uzuner Y. İşitme Engelli Öğrenciler ve İşiten Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Formel Olmayan Okuma Envanteri ile Değerlendirilmesi. AJESI. 2012;2:65–88.
MLA Karasu, H. Pelin et al. “İşitme Engelli Öğrenciler Ve İşiten Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Formel Olmayan Okuma Envanteri Ile Değerlendirilmesi”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, vol. 2, no. 1, 2012, pp. 65-88.
Vancouver Karasu HP, Girgin Ü, Uzuner Y. İşitme Engelli Öğrenciler ve İşiten Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Formel Olmayan Okuma Envanteri ile Değerlendirilmesi. AJESI. 2012;2(1):65-88.