Çocuklara kitap
okuma alışkanlığının kazandırılmasında özellikle ilkokul döneminin önemli bir
yeri mevcuttur. Ancak, ülkemizde ilkokul öğrencilerinin okuma alışkanlıklarına
odaklanan sınırlı sayıda çalışma olduğu görülmektedir. Bu doğrultuda, hem
ilkokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı düzeyini belirlemek hem de okuma
alışkanlığının diğer değişkenlerle olan ilişkisini tespit etmek bakımından
etkili bir ölçme aracına ihtiyaç olduğu düşünülmektedir. Bu doğrultuda, bu
araştırmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarını
belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmesi
amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, öncelikle madde havuzu oluşturulmuş ardından
uzman görüşüne başvurulmuştur. Daha sonra geçerliği sağlamak amacıyla
açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Güvenirliğin
sağlanmasında ise Cronbach Alpha ve Pearson Korelasyon katsayılarının
hesaplanması tekniklerini başvurulmuştur. Veriler, 2018–2019 eğitim-öğretim
yılı güz döneminde Çanakkale’de öğrenim gören 333 ilkokul dördüncü sınıf
öğrencisinden toplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizine ise 102 öğrenci
katılmıştır. Böylece dört alt faktör ve 21 maddeden oluşan bir ölçme aracı elde
edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, geliştirilen ölçme aracının ilkokul
dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık düzeylerini belirlemede etkili
bir ölçme aracı olduğu görülmektedir.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
2787
The primary school period has an important place in
gaining reading habits to children. However, there are limited studies focusing
on the reading habits of primary school students in Turkey. Accordingly, it is
considered that there is a need for an effective measurement tool in order to
determine the level of reading habit of both primary school students and to
determine the relationship of reading habits with other variables. In this
study, it is aimed to develop a valid and reliable measurement tool to
determine the reading habits of the fourth grade students. In this respect,
first of all, an article pool was created and then expert opinion was
consulted. Afterwards, exploratory and confirmatory factor analyzes were
performed to ensure validity. Cronbach Alpha and Pearson Correlation
Coefficients were used to calculate reliability. Data were collected from 333
primary school fourth grade students studying in Çanakkale in the fall semester
of 2018-2019 academic year. 102 students participated in confirmatory factor
analysis. Thus, four sub-factors and 21 measuring instruments were obtained. As
a result of the analyzes, it is seen that the developed measurement tool is an
effective measurement tool in determining the reading habits of the fourth
grade students in primary school.
2787
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2787 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.