Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 7 Issue: 2, 74 - 89, 31.12.2019

Abstract

References

  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Atkinson, R., Atkinson, R., Smith, E., & Bem, D. (2006). Psikolojiye giriş (3. b.). (Y. Alogan, Çev.) Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Atmaca, H. (2013). Almanca, Fransızca ve İngilizce öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 67-76.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü: Konya.
  • Calvin, S. (1999). Freudyen psikolojiye giriş (1. b.). (E. Devrim, Çev.) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve davranışı (15. b.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Çelik, M. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının kişilik özellikleri ve mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Nevşehir.
  • Dağ, İ. (1999). Psikolojinin ışığında kaygı. Doğu Batı Düşünce Dergisi(6), 167-174.
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(24), 49-65.
  • Dursun, S., & Karagün, E. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 93-112.
  • Fuller, F. (1969). Concerns of teachers: a developmental conceptualization. American Educational Research Association(6), 207-226.
  • Ghaith, G., & Shaaban, K. (1999). The relationship between perceptions of teaching concerns, teacher efficacy, and selected teacher characteristics. Teaching and Teacher Education, 15, 487-496.
  • Horney, K. (2007). Çağımızın nevrotik kişiliği (5. b.). (S. Budak, Çev.) İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemi (4. b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köse, H. S. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleki kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(12), 80-89.
  • Ralph, E. (2004). Interns' and cooperating teachers' concerns during the extended practicum. Alberta Journal of Educational Research, 50(4), 411-429.
  • Saban, A., Korkmaz, İ., & Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eurasian Journal of Educational Research, 198-209.
  • Semerci, N., & Semerci, Ç. (2004). Türkiye'de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 137-146.
  • Serin, M. K., Güneş, A. M., & Değirmenci, H. (2015). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleğe yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Cumhuriyet İnternational Journal of Education, 21-34.
  • Spielberger, C., & Reheiser, E. (2009). Assessment of emotions: anxiety, anger, depression, and curiosity. Applied Psychology: Health and Well-Being, 1(3), 271-302.
  • Şen, S. N. (2016). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri, empati kurma becerileri ve mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Çanakkale.
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-686.
  • Uygun, K., Avaroğulları, M., & Oran, M. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 417-436.
  • Yıldırım, A. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının mesleki öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.

Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Giresun İli Örneği)

Year 2019, Volume: 7 Issue: 2, 74 - 89, 31.12.2019

Abstract

Bu araştırmada öğretmen adaylarının mesleki
kaygı düzeyleri incelenmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubu,  Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde
2017-2018 öğretim yılında öğrenim gören öğretmen adaylarından oluşturmaktadır.
Araştırmaya 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 144 kişi katılmıştır. Araştırmanın
modeli taramadır. Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerini belirlemek
amacıyla, Saban, Korkmaz ve Akbaşlı (2004) tarafından, Borich’den (1996)
uyarlanarak geliştirilen “Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde
edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 20 istatistik programından
yararlanılmıştır. Yapılan analizlerde anlamlılık düzeyi .05 kabul edilmiştir.
Verileri analizinde yüzde, aritmetik ortalama, frekans, standart sapma gibi
istatiktik tekniklerden yararlanılmıştır. Grupların karşılaştırılmasında
bağımsız gruplar t-testi, ANOVA, Tukey testi, Mann-Whitney U testi,
Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır.



Araştırma elde edilen bulgularda, öğretmen
adaylarının mesleki kaygı seviyelerinin orta düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Yine
adayların ben merkezli kaygıları, görev ve öğrenci merkezli kaygılara göre daha
yüksektir. Adayların mesleki kaygı düzeyleri cinsiyet değişkenine göre anlamlı
farklılık göstermezken yaş, sınıf seviyesi ve branş değişkenlerine göre anlamlı
farklılıklar olduğu bulgularına ulaşılmıştır. 

References

  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Atkinson, R., Atkinson, R., Smith, E., & Bem, D. (2006). Psikolojiye giriş (3. b.). (Y. Alogan, Çev.) Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Atmaca, H. (2013). Almanca, Fransızca ve İngilizce öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 67-76.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü: Konya.
  • Calvin, S. (1999). Freudyen psikolojiye giriş (1. b.). (E. Devrim, Çev.) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve davranışı (15. b.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çakmak, Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Çelik, M. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının kişilik özellikleri ve mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Nevşehir.
  • Dağ, İ. (1999). Psikolojinin ışığında kaygı. Doğu Batı Düşünce Dergisi(6), 167-174.
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(24), 49-65.
  • Dursun, S., & Karagün, E. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 93-112.
  • Fuller, F. (1969). Concerns of teachers: a developmental conceptualization. American Educational Research Association(6), 207-226.
  • Ghaith, G., & Shaaban, K. (1999). The relationship between perceptions of teaching concerns, teacher efficacy, and selected teacher characteristics. Teaching and Teacher Education, 15, 487-496.
  • Horney, K. (2007). Çağımızın nevrotik kişiliği (5. b.). (S. Budak, Çev.) İstanbul: Öteki Yayınevi.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemi (4. b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köse, H. S. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının mesleki kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(12), 80-89.
  • Ralph, E. (2004). Interns' and cooperating teachers' concerns during the extended practicum. Alberta Journal of Educational Research, 50(4), 411-429.
  • Saban, A., Korkmaz, İ., & Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eurasian Journal of Educational Research, 198-209.
  • Semerci, N., & Semerci, Ç. (2004). Türkiye'de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 137-146.
  • Serin, M. K., Güneş, A. M., & Değirmenci, H. (2015). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile mesleğe yönelik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Cumhuriyet İnternational Journal of Education, 21-34.
  • Spielberger, C., & Reheiser, E. (2009). Assessment of emotions: anxiety, anger, depression, and curiosity. Applied Psychology: Health and Well-Being, 1(3), 271-302.
  • Şen, S. N. (2016). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri, empati kurma becerileri ve mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Çanakkale.
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-686.
  • Uygun, K., Avaroğulları, M., & Oran, M. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 417-436.
  • Yıldırım, A. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının mesleki öz-yeterlik algıları ile mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Coşkun Güngör 0000-0001-5715-0649

İbrahim Gül 0000-0002-0501-8221

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Güngör, C., & Gül, İ. (2019). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Giresun İli Örneği). Asian Journal of Instruction (E-AJI), 7(2), 74-89.

ASIAN JOURNAL OF INSTRUCTION

Creative Commons License  This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.