Theoretical Article
BibTex RIS Cite

İnternet Televizyonculuğuna Kuramsal Bir Yaklaşım

Year 2024, Volume: 15 Issue: 3, 232 - 245, 31.08.2024
https://doi.org/10.5824/ajite.2024.03.003.x

Abstract

Dijital teknolojilerin gelişimi, televizyon ve bilgisayar teknolojilerinin birbirine eklemlenmesine yol açmıştır. Bu sayede televizyon yayınları sadece televizyon cihazlarıyla sınırlı kalmamış, bilgisayarlar, tabletler ve akıllı telefonlar gibi mobil cihazlar üzerinden de erişilebilir duruma gelmiştir. Televizyon kullanımının yaygınlaşması ile birlikte, hemen hemen her evde bir veya birden fazla televizyon cihazı bulunmaktadır. Ayrıca, mobil cihazlar sayesinde televizyon yayınlarına her yerden erişim mümkün hale gelmiştir. Televizyon, insanların hem çevrelerinde hem de dünyada olup bitenlerden haberdar olmasını sağlayan önemli bir bilgi kaynağı durumundadır. Televizyonda yayınlanan haber programları, belgeseller ve eğitim programları gibi içerikler, izleyicilere güncel bilgiler sunar. Aynı zamanda televizyon, filmler, diziler, yarışma programları ve spor etkinlikleri gibi eğlence içerikleriyle de kitlesel olarak izlenen bir eğlence aracıdır. Dolayısıyla televizyonun kitle iletişim araçları arasında önemli bir yeri vardır ve dijital teknolojilerin entegrasyonu sayesinde erişim ve kullanım alanı daha da yaygınlaşmıştır. Bu durum, televizyonu hem bilgi hem de eğlence açısından vazgeçilmez bir araç haline getirmiştir. IPTV, OTT ve web tabanlı yayıncılık gibi farklı teknolojilerin gelişmesiyle internet televizyonculuğu günümüzde popüler hale gelmiştir. İnternet televizyonculuğu, geleneksel televizyon yayıncılığının internet üzerinden yapılmasıdır. Bu sayede televizyon içerikleri internet aracılığıyla izleyicilere ulaşmaktadır. İletişim araştırmalarında çok kullanılan kullanımlar ve doyumlar kuramı, medyanın izleyiciler tarafından nasıl kullanıldığını ve bu kullanımdan ne tür doyumlar elde edildiğini inceleyen bir yaklaşımdır. Bu kuram, izleyicilerin aktif birer katılımcı olduğunu ve medya içeriklerini belirli ihtiyaçlarını karşılamak için tükettiklerini söyler. İnternet televizyonculuğu, yani çevrimiçi televizyon yayıncılığı ile bu kuram arasında önemli bir ilişki vardır. Kullanımlar ve doyumlar kuramı, internet televizyonculuğunun izleyici davranışlarını ve medya tüketimini anlamada önemli bir çerçeve sunar. İnternet televizyonculuğu, izleyicilere daha fazla kontrol, çeşitlilik, kişiselleştirme ve etkileşim olanakları sunarak, izleyicilerin çeşitli ihtiyaçlarını daha etkin bir şekilde karşılamalarını sağlar. Teorik olarak hazırlanan bu çalışmada kullanımlar ve doyumlar kuramı, iletişim literatürü çerçevesinde yorumlanacaktır. Mobil cihazlar ve internet bağlantısı sayesinde kullanıcıların, istedikleri zaman ve yerde içeriklere erişebilmesi internet televizyonculuğunun yaygın hale gelmesini sağlamıştır. Bu durum, medya tüketimini arttırdığından bireylerin doyum elde etme süreçlerini destekler. Bu çalışmada kullanımlar ve doyumlar kuramı ve internet televizyonculuğu ilişkilendirilerek açıklanmaya çalışılacaktır.

References

  • Akyol, O. (2006). Internet Üzerinden Televizyon Yayıncılığı ve Türkiye Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme, Akyol, O. (2006). Internet üzerinden televizyon yayıncılığı ve Türkiye uygulamaları üzerine bir inceleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Aziz, A. (2006). Televizyon ve radyo yayıncılığı. Turhan Kitabevi.
  • Baran, S. J., & Davis, D. K. (2003). Mass communication theory: Foundations, ferment, and future. Wadsworth Pub.
  • Demirkıran, C. (2010). Geleneksel televizyonun sanal modeli olarak web TV ve Livestream portalında TV yönetimi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 14, 73-85.
  • Elden, M. (2009). Reklam ve reklamcılık. Say Yayınları.
  • Erdoğan, İ., & Alemdar, K. (2005). Öteki kuram: Kitle iletişim kuram ve araştırmalarının tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Erk Yayıncılık.
  • Gezgin, U. B. (2018). Kullanımlar ve doyumlar kuramı açısından bir yaygın eğitim aracı olarak sosyal medya: Eğitimcilere öneriler. İzlek Akademik Dergi, 1(1), 12-35.
  • Güngör, N. (2011). İletişim: Kuramlar ve yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi.
  • Işık, M. (2005). Kitle iletişim teorilerine giriş. Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Işık, M. (2007). Televizyon ve çocuk (6-12 yaş arası çocukların televizyon izleme alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme). Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Katz, E. (1959). Mass communications research and the study of popular culture: An editorial note on a possible future for this journal. Studies in Public Communication, 2-16. http://repository.upenn.edu/asc_papers/165
  • Kırık, A. M. (2010). Sayısal uydu teknolojisinin gelişimi ve Türkiye'de yayıncılığın geleceği. Akademik Bakış Dergisi, 41(0).
  • Mutlu, E. (1998). İletişim sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özçağlayan, M. (1998). Yeni iletişim teknolojileri ve değişim. Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Özçetin, B. (2010). Kullanımlar ve doyumlardan izlerkitle sosyolojisine: Türkiye'de izlerkitle çalışmaları. İletişim Araştırmaları, 8(2), 9-37.
  • Sirer, E. (2020). Televizyon yayıncılığında büyük veri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(4), 1655-1667.
  • Tanrıöver, H. U. (2011). Türkiye'de televizyon yayıncılığı. İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Tekinalp, Ş. (2011). Obscura'dan synopticon'a radyo ve televizyon. Der Yayınları.
  • Tekinalp, Ş., & Uzun, R. (2009). İletişim araştırmaları ve kuramları. Beta Yayınları.
  • Thompson, J. B. (2008). Medya ve modernite. Kırmızı Yayınları.
  • Tokgöz, O. (2015). İletişim kuramlarına anlam vermek: Başlangıcından günümüze Anglo-Amerikan iletişim kuramları. İmge Kitabevi.
  • Williams, R. (2003). Televizyon, teknoloji ve kültürel biçim (A. U. Türkbağ, Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Yavuz, A., & Tarhan, A. (2021). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde televizyon izleme alışkanlıkları ve motivasyonları. İNİF E-Dergi, 6(2), 450-476.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle iletişim kuramları. Dipnot Yayınları.

A Theoretıcal Approach To Internet Televısıon

Year 2024, Volume: 15 Issue: 3, 232 - 245, 31.08.2024
https://doi.org/10.5824/ajite.2024.03.003.x

Abstract

The development of digital technologies has led to the integration of television and computer technologies. In this way, television broadcasts are not limited to television devices only, but have also become accessible via mobile devices such as computers, tablets and smartphones. With the widespread use of television, almost every home has one or more television devices. In addition, thanks to mobile devices, it has become possible to access television broadcasts from anywhere. Television is an important source of information that allows people to be aware of what is happening both around them and in the world. Content such as news programs, documentaries and educational programs broadcast on television provide up-to-date information to viewers. At the same time, television is a mass-watched entertainment medium with entertainment content such as movies, TV series, game shows and sports events. Therefore, television has an important place among mass media, and its access and usage area has become more widespread thanks to the integration of digital technologies. This has made television an indispensable tool for both information and entertainment. Internet television has become popular today with the development of different technologies such as IPTV, OTT and web-based broadcasting. Internet television broadcasting is the delivery of traditional television broadcasting over the internet. In this way, television content reaches viewers via the internet. Uses and gratifications theory, which is widely used in communication research, is an approach that examines how media is used by audiences and what kind of satisfactions are obtained from this use. This theory says that audiences are active participants and consume media content to meet their specific needs. There is an important relationship between internet television, that is, online television broadcasting, and this theory. Uses and gratifications theory provides an important framework for understanding audience behavior and media consumption in internet television. Internet television offers viewers greater control, variety, personalization and interaction opportunities, enabling viewers to meet their diverse needs more effectively. In this theoretically prepared study, the uses and gratifications theory will be interpreted within the framework of communication literature. Thanks to mobile devices and internet connection, users can access content whenever and wherever they want, which has made internet television popular. This situation supports individuals' satisfaction processes as it increases media consumption. In this study, it will be tried to be explained by relating the uses and gratifications theory and internet television.

References

  • Akyol, O. (2006). Internet Üzerinden Televizyon Yayıncılığı ve Türkiye Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme, Akyol, O. (2006). Internet üzerinden televizyon yayıncılığı ve Türkiye uygulamaları üzerine bir inceleme [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Aziz, A. (2006). Televizyon ve radyo yayıncılığı. Turhan Kitabevi.
  • Baran, S. J., & Davis, D. K. (2003). Mass communication theory: Foundations, ferment, and future. Wadsworth Pub.
  • Demirkıran, C. (2010). Geleneksel televizyonun sanal modeli olarak web TV ve Livestream portalında TV yönetimi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 14, 73-85.
  • Elden, M. (2009). Reklam ve reklamcılık. Say Yayınları.
  • Erdoğan, İ., & Alemdar, K. (2005). Öteki kuram: Kitle iletişim kuram ve araştırmalarının tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Erk Yayıncılık.
  • Gezgin, U. B. (2018). Kullanımlar ve doyumlar kuramı açısından bir yaygın eğitim aracı olarak sosyal medya: Eğitimcilere öneriler. İzlek Akademik Dergi, 1(1), 12-35.
  • Güngör, N. (2011). İletişim: Kuramlar ve yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi.
  • Işık, M. (2005). Kitle iletişim teorilerine giriş. Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Işık, M. (2007). Televizyon ve çocuk (6-12 yaş arası çocukların televizyon izleme alışkanlıkları üzerine bir değerlendirme). Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Katz, E. (1959). Mass communications research and the study of popular culture: An editorial note on a possible future for this journal. Studies in Public Communication, 2-16. http://repository.upenn.edu/asc_papers/165
  • Kırık, A. M. (2010). Sayısal uydu teknolojisinin gelişimi ve Türkiye'de yayıncılığın geleceği. Akademik Bakış Dergisi, 41(0).
  • Mutlu, E. (1998). İletişim sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özçağlayan, M. (1998). Yeni iletişim teknolojileri ve değişim. Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Özçetin, B. (2010). Kullanımlar ve doyumlardan izlerkitle sosyolojisine: Türkiye'de izlerkitle çalışmaları. İletişim Araştırmaları, 8(2), 9-37.
  • Sirer, E. (2020). Televizyon yayıncılığında büyük veri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(4), 1655-1667.
  • Tanrıöver, H. U. (2011). Türkiye'de televizyon yayıncılığı. İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Tekinalp, Ş. (2011). Obscura'dan synopticon'a radyo ve televizyon. Der Yayınları.
  • Tekinalp, Ş., & Uzun, R. (2009). İletişim araştırmaları ve kuramları. Beta Yayınları.
  • Thompson, J. B. (2008). Medya ve modernite. Kırmızı Yayınları.
  • Tokgöz, O. (2015). İletişim kuramlarına anlam vermek: Başlangıcından günümüze Anglo-Amerikan iletişim kuramları. İmge Kitabevi.
  • Williams, R. (2003). Televizyon, teknoloji ve kültürel biçim (A. U. Türkbağ, Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Yavuz, A., & Tarhan, A. (2021). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde televizyon izleme alışkanlıkları ve motivasyonları. İNİF E-Dergi, 6(2), 450-476.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle iletişim kuramları. Dipnot Yayınları.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Theoretical Article
Authors

Ümmügülsüm Talipoğlu 0000-0002-6890-8424

Publication Date August 31, 2024
Submission Date July 9, 2024
Acceptance Date August 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Talipoğlu, Ü. (2024). İnternet Televizyonculuğuna Kuramsal Bir Yaklaşım. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 15(3), 232-245. https://doi.org/10.5824/ajite.2024.03.003.x