The study aims to determine the awareness of Logistics 4.0 and examine its impact on businesses' digital transformation and logistics capabilities. A survey was distributed to businesses in the Istanbul Chamber of Commerce's transportation and logistics services committee using a sampling method, and 401 responses were received. It was found that Logistics 4.0 awareness has a significant impact on digital transformation. The sub-dimensions of Logistics 4.0 awareness—business model products and services, process management, information systems infrastructure, and evaluation variables—were found to have significant effects on digital transformation. However, the marketing and customer outreach variable did not have a significant effect on digital transformation. It was also concluded that Logistics 4.0 awareness has a significant effect on logistics capabilities. When examining the impact of the sub-dimensions of Logistics 4.0 awareness on logistics service differentiation and logistics innovation, it was found that marketing and customer outreach, and process management had no significant effect on logistics service differentiation, but did affect logistics innovation. On the other hand, business model products and services, information systems infrastructure, and evaluation variables were found to have a significant effect on logistics service differentiation but no effect on logistics innovation. The study highlights that businesses' awareness of Logistics 4.0 plays a critical role in both accelerating digital transformation processes and developing logistics capabilities. The research contributes theoretically and methodologically by emphasizing that digitalization is not only a technological innovation but also a strategic tool for businesses to enhance their logistics capabilities and gain a competitive advantage.
Logistics 4.0 Digital Transformation Logistics Capabilities Logistics Service Differences Logistics Innovation
Çalışmada Lojistik 4.0 farkındalığının belirlenebilmesi ve bu farkındalığın işletmelerin dijital dönüşümü ile lojistik yeteneklerine olan etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul Ticaret Odası taşımacılık ve lojistik hizmetleri komitesinde yer alan işletmelere amaca yönelik örnekleme yöntemi ile anket formu ulaştırılmış 401 kişiden geri dönüş alınmıştır. Lojistik 4.0 farkındalığının dijital dönüşüm üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu bulunmuştur. Lojistik 4.0 farkındalığının alt boyutları olan iş modeli ürün ve hizmetler, süreç yönetimi, bilgi sistemleri altyapısı ve değerlendirme değişkenlerinin dijital dönüşüm üzerinde anlamlı etkileri olduğu ancak pazarlama müşteriye ulaşma değişkeninin dijital dönüşüm üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı belirlenmiştir. Lojistik 4.0 farkındalığının aynı zamanda lojistik yetenekler üzerinde de anlamlı bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Lojistik 4.0 farkındalığının alt boyutlarının lojistik hizmet farklılıklarına ve lojistik inovasyona etkisi incelendiğinde, pazarlama müşteriye ulaşma ve süreç yönetiminin lojistik hizmet farklılıklarına anlamlı bir etkisi olmadığı ancak lojistik inovasyona etkisi olduğu görülmüştür. Diğer yandan, iş modeli ürün ve hizmetler, bilgi sistemleri altyapısı ve değerlendirme değişkenlerinin lojistik hizmet farklılıklarına anlamlı bir etkisi olduğu ancak lojistik inovasyona etkisi olmadığı sonucuna varılmıştır. Çalışma, işletmelerin lojistik 4.0 farkındalığının hem dijital dönüşüm süreçlerini hızlandırmada hem de lojistik yeteneklerin geliştirilmesinde kritik bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. Araştırma, dijitalleşmenin yalnızca teknolojik bir yenilik değil, aynı zamanda işletmelerin lojistik yeteneklerini geliştirip rekabet avantajı elde etmede stratejik bir araç olduğuna vurgu yaparak teorik ve metodolojik bir katkı sunmaktadır.
Lojistik 4.0 Dijital Dönüşüm Lojistik Yetenekler Lojistik Hizmet Farklılıkları Lojistik İnovasyon
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Technology Management, Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2025 |
Submission Date | December 28, 2024 |
Acceptance Date | February 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 1 |