Review
BibTex RIS Cite

Karaşar Bölgesi Alevi ve Bektaşilerinde Ölüm Üzerine Yakılan Ağıtlar

Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 120 - 131, 30.04.2019
https://doi.org/10.34083/akaded.541822

Abstract

Türk toplumunda yas tutma ve ağıt
yakma geleneği çok eski bir geçmişe sahiptir. Ölüm karşısında çaresizlik,
kadere duyulan öfke, kişinin sevdiğini kaybetmesinde hissettiği üzüntü ve ızdırap
ağıt söylemenin temelini oluşturur. Ağıt sadece ölüm karşısında değil evlenme,
kına, bir eşyanın kaybolması gibi durumlarda da söylenmektedir. Lakin ölüm karşısında
yakılan ağıtlardaki lirizm daha fazladır. Bu düşünceden hareketle Ankara-Karaşar
bölgesinde ölüm üzerine yakılan ağıtlar derlenmiştir. Ölüm hakkındaki ağıtlardan
yola çıkarak Karaşar Alevi ve Bektaşilerinde ağıtların rolü ve işlevi tespit
edilmeye çalışılmış, derlendiği bağlama göre ağıtlar iki gruba ayrılıp
incelenmiştir.

References

  • Aça, Mehmet (2011), ‘’Halk Şiirinde Tür ve Şekil’’, Türk Halk Edebiyatı. Mehmet Öcal Oğuz. Ankara: Grafiker Yay.
  • Artun, Erman (2009). Türk Halk Edebiyatına Giriş. İstanbul: Kitabevi Yay.
  • Elçin, Şükrü (1990). Türkiye Türkçesinde Ağıtlar, Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Ersal, Mehmet (2012). Civelek Baba Hayatı, Şiirleri ve Karaşar Bektaşiliği. Ankara: Barış Kitabevi
  • Esen, Ahmet Şükrü (1997). Anadolu Ağıtları. Ankara: İletişim Yay
  • Görkem, İsmail (2001). Türk Edebiyatında Ağıtlar, Çukurova Ağıtları, Metin-İnceleme. Ankara: Akçağ Yay.
  • İnan, Abdülkadir (1976). Eski Türk Dini Tarihi. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yay.
  • İnan, Abdülkadir (2013). Tarihte ve Bugün Şamanizm. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay.
  • Örnek, Sedat Veyis (2017). Anadolu Folklorunda Ölüm. Ankara: Bilgesu Yay.
  • Roux, Jean Paul (1999). Altay Türklerinde Ölüm. İstanbul: Kabalcı Yay.
  • Roux, Jean Paul(2002).Türklerin ve Moğolların Eski Dini. İstanbul: Kabalcı Yay.
  • Şahhüseyinoğlu, Nedim (2015). Tarihten Günümüze Karaşar, Sosyo-ekonomik Kültürel Yapı. Ankara: Ürün Yay.
  • Şenel, Süleyman (1988). Ağıt. İslam Ansiklobedisi.C.1. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 473-475.
  • Uludağ, Süleyman (1988). Ağıt. İslam Ansiklobesi.C.1.İstanbul:Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 470-473.
Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 120 - 131, 30.04.2019
https://doi.org/10.34083/akaded.541822

Abstract

References

  • Aça, Mehmet (2011), ‘’Halk Şiirinde Tür ve Şekil’’, Türk Halk Edebiyatı. Mehmet Öcal Oğuz. Ankara: Grafiker Yay.
  • Artun, Erman (2009). Türk Halk Edebiyatına Giriş. İstanbul: Kitabevi Yay.
  • Elçin, Şükrü (1990). Türkiye Türkçesinde Ağıtlar, Ankara: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Ersal, Mehmet (2012). Civelek Baba Hayatı, Şiirleri ve Karaşar Bektaşiliği. Ankara: Barış Kitabevi
  • Esen, Ahmet Şükrü (1997). Anadolu Ağıtları. Ankara: İletişim Yay
  • Görkem, İsmail (2001). Türk Edebiyatında Ağıtlar, Çukurova Ağıtları, Metin-İnceleme. Ankara: Akçağ Yay.
  • İnan, Abdülkadir (1976). Eski Türk Dini Tarihi. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yay.
  • İnan, Abdülkadir (2013). Tarihte ve Bugün Şamanizm. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yay.
  • Örnek, Sedat Veyis (2017). Anadolu Folklorunda Ölüm. Ankara: Bilgesu Yay.
  • Roux, Jean Paul (1999). Altay Türklerinde Ölüm. İstanbul: Kabalcı Yay.
  • Roux, Jean Paul(2002).Türklerin ve Moğolların Eski Dini. İstanbul: Kabalcı Yay.
  • Şahhüseyinoğlu, Nedim (2015). Tarihten Günümüze Karaşar, Sosyo-ekonomik Kültürel Yapı. Ankara: Ürün Yay.
  • Şenel, Süleyman (1988). Ağıt. İslam Ansiklobedisi.C.1. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 473-475.
  • Uludağ, Süleyman (1988). Ağıt. İslam Ansiklobesi.C.1.İstanbul:Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 470-473.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Literary Studies
Journal Section Articles
Authors

Büşra Uzunoğlu 0000-0002-3736-6511

Publication Date April 30, 2019
Submission Date March 19, 2019
Acceptance Date April 2, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Uzunoğlu, B. (2019). Karaşar Bölgesi Alevi ve Bektaşilerinde Ölüm Üzerine Yakılan Ağıtlar. Akademik Dil Ve Edebiyat Dergisi, 3(1), 120-131. https://doi.org/10.34083/akaded.541822


Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası  lisansı ile lisanslanmıştır. 

This work is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International