Research Article
BibTex RIS Cite

Şiir Öznesinin Neliği: "Heyder Baba’ya Selam" Şiiri Örnekleminde

Year 2024, Volume: 8 Issue: 3, 1381 - 1393, 30.12.2024
https://doi.org/10.34083/akaded.1569371

Abstract

Türk dünyasının köklü seslerinden Muhammed Hüseyin Şehriyar’ın şiirinde, kimlik ile görünür kılınan ben ve üçüncü şahıslar ideolojik, ahlakî veya kültürel kodlarla yeniden şekillenir. Şair tarafından yaratılan öznenin içinde tanrılığa soyunmuş, hakikati dillendiren bir konuma yükselmiş, hükmeden ve gücü elinde bulunduran bir ben ve bu benin özünü anlatmak için kullanılan diğer özneler (üçüncü şahıslar) mevcuttur. Heyder Baba’ya Selam şiirinde “özne” tanımı çerçevesinde, gerçeğe ulaşmak isteyen varlık şeklindeki özneden değil, dünyadan yalıtılmış, onu izleyen, tetkik eden, kendi dünyası ile ona dair hakikati inşa eden bir özneden söz etmek gerekir. Heyder Baba’ya Selam’da kendi sesini duymaya başlayan bir özne vardır. Yani duyum ve zihin merkezli ideale seslenen bir şiir öznesi mevcuttur. Bu özne kendi gerçeğinin ve yarattığı aidiyetin katına çıkarak Türk’ün arzusunu ve imge evrenini kuşatır. Bu bağlamda çalışmada Heyder Baba’ya Selam şiiri örnekleminde şiir öznesinin ne olduğu ve nasıl kurgulandığı tespit edilecektir.

References

  • Azeroğlu, N. & Azizpour, R. (2021). Daily Words In Persian And Turkish Poems Of Shahryar And Literary Creativity Of Heydar Babaya Salam Poem. Ş arkiyat, İ lmi Ara ş tırmalar Dergisi 13(1), 587-603. https://doi.org/10.26791/sarkiat.803626

The Whatness of the Poetry Subject: In the Example of "Heyder Baba'ya Selam" Poem

Year 2024, Volume: 8 Issue: 3, 1381 - 1393, 30.12.2024
https://doi.org/10.34083/akaded.1569371

Abstract

In the poetry of Muhammad Hussein Shahriyar, one of the deep-rooted voices of the Turkic World, the self and third parties made visible through identity are reshaped by ideological, moral or cultural codes. Within the subject created by the poet, there is a self who has ascended to godhood, who has risen to a position that speaks the truth, who rules and holds power, and other subjects (third persons) used to describe the essence of this self. Within the framework of the definition of “subject” in the poem “Heyder Baba’ya Selam”, it is necessary to speak not of a subject in the form of a being who wants to reach the truth, but of a subject who is isolated from the world, who watches it, analyses it, and constructs his own world and the truth about it. Heyder Baba’ya Selam, there is a subject who begins to hear his own voice. In other words, there is a subject of poetry that calls out to the ideal centred on sensation and mind. This subject rises above its own reality and the belonging it creates and encompasses the Turkish desire and the universe of images. In this context, the study will determine what the subject of the poem is and how it is constructed in the example of Heyder Baba’ya Selam poem.

References

  • Azeroğlu, N. & Azizpour, R. (2021). Daily Words In Persian And Turkish Poems Of Shahryar And Literary Creativity Of Heydar Babaya Salam Poem. Ş arkiyat, İ lmi Ara ş tırmalar Dergisi 13(1), 587-603. https://doi.org/10.26791/sarkiat.803626
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modern Turkish Literature in Turkiye Field
Journal Section Articles
Authors

Emrah Seferoğlu 0000-0001-9164-2604

Publication Date December 30, 2024
Submission Date October 17, 2024
Acceptance Date December 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Seferoğlu, E. (2024). Şiir Öznesinin Neliği: "Heyder Baba’ya Selam" Şiiri Örnekleminde. Akademik Dil Ve Edebiyat Dergisi, 8(3), 1381-1393. https://doi.org/10.34083/akaded.1569371


Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası  lisansı ile lisanslanmıştır. 

This work is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International