Türk ve Dünya edebiyatlarında bir tablodan hareketle şiir, hikâye, roman yazma yahut bir romandan ilhamla bir tablo yapma çok yaygın olmasa da bilindik sanat uygulamalarıdır. Bu çalışmada, Türk edebiyatında eşine fazla rastlamadığımız tablodan hareketle yazılmış bir romanın incelenerek romanla tablo arasındaki ilişkinin ortaya konulması amaçlamaktadır. Roman, Ankara’nın muhtemelen 17 veya 18. yüzyıllardaki hâlini yansıtan Ankara Manzarası adlı yağlıboya tablodan hareketle yazılmıştır. Önceki yüzyıllarda Ankara’nın görüntüsüne dair çok az görsele sahip olmamız sebebiyle eski Ankara’ya yönelik tasvirî çalışmaların yapılmasında güçlük çekildiği, günümüze kalabilmiş mevcut tarihî yapılardan hareketle bir neticeye ulaşılmaya çalışıldığı ortadadır. Surdaki Sır adlı roman bu tablodan hareketle Ankara’nın yerleşim yeri olarak çizilmiş en eski hâline dayanmış, yazarın Ankara’nın tarihine, kültürüne ve mimarisine yönelik titiz çalışmalarının da katkısıyla ortaya çıkmıştır. Bir yanıyla masalsı bir atmosferi tattığımız romanda, mekânın somut mimarî yapıları ve kasabanın yerleşimi, sokak yapısı, Ahilik teşkilatının yapısı, ticaret hayatı, kadılık müessesesi gibi idarî ve kültürel öğelerin aktarımı bakımından tarihî gerçekliğe sadık kalındığını görürüz. Makalede tablo altı edebî eser üretimi ve tam tersi uygulamalarla ilgili genel bilgilendirme yapıldıktan sonra Ankara’nın en eski manzaralarından biri olan tablonun 1970’te Semavi Eyice tarafından Ankara’ya ait olduğunun keşfedilmesi sürecine ve tablonun genel niteliklerine yer verilmiştir. Tablonun daha iyi anlaşılmasında Semavi Eyice’nin makalesinden ve görsellerinden yararlanılmış, roman için ise metin-içerik analiz yöntemine başvurulmuştur.
Writing poem, story or novel based on painting or making a painting inspired by a novel is not common but familiar art practice in Turkish and world literature. The study aims at presenting relationship between novel and painting by examining a novel written about the painting, a rare example in Turkish literature. The novel was written on the base of painting titled ‘Ankara Manzarası (Ankara View)’ reflecting probably the period 17th or 18th centuries in Ankara. Due to having less visual belonging to Ankara in the previous centuries, it is said that there is a difficulty in carrying out descriptive studies related to Ankara. Therefore, it is aimed at reaching a result in the light of existing historical buildings that have survived until today. Considering this painting, the novel titled ‘Surdaki Sır (The Secret in the Wall)’ depending on the oldest drawing of Ankara a settlement area emerged with the contribution of the author’s rigorous piece of studies focusing on the history, culture and architecture of Ankara. On the one hand, the novel has based on a fairytale atmosphere, on the other hand, all the stories have based on historical reality while transferring concrete architectural buildings and settlement area in the town and also administrative/cultural elements such as street type, structure of Ahi organization, commercial life, institution of judgeship to readers. In the study, firstly general information about production of literary works related to painting below and their opposite practices were given. In the following parts, information about discovering process of the painting -accepted as one of the oldest Ankara view- by Semavi Eyice in 1970 and its general features were explained. The article written by Semavi Eyice and images in its inside were used to understand the painting clearly. The novel was analyzed using method of text-content analysis.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 23, 2025 |
| Submission Date | May 20, 2025 |
| Acceptance Date | September 20, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |