Öz
Türkiye’de yüksek cari açık oranının bir ekonomik
krize yol açacağına ilişkin tartışmalar uzun süredir gündemde yer almaktadır.
Ekonomi politikasını yönetenler zaman zaman cari açığın azaltılmasına yönelik
tedbirler almaya çalışmaktadır. Alınan önlemler arasında ithalatın
azaltılmasına ilişkin kısa vadeli olanlar daha çok dikkat çekmektedir. Oysa
Türkiye’de ithalat aynı zamanda ihracatın ve ekonomik büyümenin belirleyicisi olduğundan,
ithalatın azalması hem ihracatı hem de büyüme rakamlarını geriletmektedir. Cari
açığın azaltılması ve ekonomik büyümenin sürdürülebilirliği bakımından alınacak
tedbirlerin uzun vadeli ve sağlıklı tercihlere dayanması gerekmektedir. Bu
yönüyle bakıldığında cari açık tartışmaları gerek özel gerekse kamusal
tasarrufun artırılmasına odaklanmaktadır. Tasarruflar üzerinde kısa vadede
etkili gelir vergisi ve özel tüketim vergisi ile uzun vadede etkili servet
vergilerinde bir süredir değişiklik yapılması planlanmaktadır. Bu çalışmada
özellikle kamusal tasarrufların artırılmasına ilişkin son dönemde tartışılmakta
olan vergi kanunları değişikliklerine dikkat çekilmekte ve söz konusu
değişikliklerin toplam tasarruflar ve cari açık üzerindeki muhtemel etkileri
üzerinde durulmaktadır. İlave olarak vergi reformlarının vergi adaleti üzerinde
yaratacağı etkiler de analiz edilmektedir. Böylece, vergi politikası
uygulayıcılarına ekonomik etkinlik ile vergi adaleti arasındaki değiş – tokuş
ilişkisini gözetmeleri için yol gösterilmesi amaçlanmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Cari Açık, İkiz Açık, Bütçe Açığı, Ekonomik Büyüme,
Kamusal Tasarruf, Vergi Reformu, Dış Ticaret Açığı.
The debates regarding a potential economic crisis
driven by high level of current account deficits have long been going on in
Turkey. Economic policy makers occasionally enact measures to reduce the
current account deficits. Among those measures, the policies which aim at
reducing imports in the short run are the most prominent practices. Yet, as the
import level is an important determinant of the economic growth and the
exports, a decline in imports brings about a downturn in both of those economic
indicators. Hence, in order to reduce the current account deficits and maintain
a sustainable economic growth, the measures need to be based on sound policy
choices with a long run perspective. In this view, the recent current account
deficit debates focus, to a large extend, on the methods of increasing the
private savings as well as the public savings. It has been recently planned to
make some alterations in excise tax and income tax, which are influential on
the savings in the short run, along with revisions in the property tax, which
has a long run effect thereon. The purpose of this study is to evaluate the
recently debated amendments to the tax code which intend to raise the public
savings, and thereby to point out the potential impacts of those amendments on
total savings in the economy along with the level of current account deficits.
Additionally, the study provides a look into the possible impact of tax reform
on tax justice. In this manner, it is aimed to guide tax authorities to account
for the trade-off between economic efficiency and tax justice.
Journal Section | Tüm Sayı |
---|---|
Authors | |
Publication Date | May 27, 2017 |
Submission Date | January 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 7 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.