Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNTERNET GAZETECİLİĞİ VE DEĞİŞEN SEO FAKTÖRLERİ

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 19, 1 - 27, 30.08.2022

Öz

İnternet pek çok insan için birincil bilgi kaynağı haline gelmiştir. Günün her saati, farklı amaçlarla çevrimiçi olan bu kitle, çeşitli ağlarda veri tüketerek trafiğe neden olmaktadır. Arama motorları ise belirtilen bu devasa internet trafiğinin yüzde 93’ünü yönetmektedir. Google, bu trafiği yönetirken arama evreninde daha görünür olmak isteyen yayıncılar için birtakım yönergeler sunmaktadır. Bu yönergelere rağmen, algoritmada birçok bölüm gizli tutulmaktadır. Sektörel bağlamda bu bir yerde zorunluluktur, zira aksi durum arama evreninde büyük karmaşaya neden olmaktadır. Mevcut muğlaklık, yayıncılar ve SEO profesyonelleri için büyük bir keşfe benzemektedir. Bir anahtar kelimenin, Google evreninde kimi zaman milyon dolarlık hacim yarattığı düşünülürse, belirtilen keşfin ödülü, bu kaşifler için ekonomik anlamda oldukça büyüktür. SEO, çevrimiçi yayıncıların içeriklerini, arama motorlarında öne çıkarma gayretleri olarak tanımlanmaktadır. Bu çaba, çevrimiçi içerik üreticilerinin haber üretim biçimlerini ve iş akışlarını değiştirirken; SEO editörlüğü gibi yeni iş alanlarının oluşmasına neden olmuştur. İnternet haber sitelerinin toplam trafiğine bakıldığında ise SEO etkisiyle kazanılan trafiğin oldukça yüksek olduğu görülmektedir. Gelirlerin önemli bir kısmını reklamların oluşturduğu çevrimiçi yayıncılar, ayakta kalabilmek için belirli bir trafiğe ihtiyaç duymaktadır. Haber sitelerinde trafiğin büyük bölümünün aramalardan geldiği düşünülürse, Google trafiği yayıncılar önemli bir ekonomik kaynak olmaya devam etmektedir. Çalışmada, Google’daki SEO uygulamalarının internet gazeteciliği üzerindeki etkileri literatür taraması yapılarak incelenmiştir. Araştırma Türkiye’de yayın yapan internet haber siteleriyle sınırlandırılmıştır. Literatür taramasından elde edilen bulgular ışığında; Türkiye’de yayın yapan ve en çok ziyaret edilen haber siteleri incelenmiş, SEO’nun haber içerikleri üzerindeki etkileri analiz edilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise değişen SEO faktörleri analiz edilerek, internet gazeteciliğine olası etkileri sıralanmıştır.

Kaynakça

  • Alexa (2020). Alexa Türkiye top 100 listesi. Erişim Tarihi: 11.05.2021. www.alexa.com
  • Aydoğan, A. (2012). İletişim araştırmalarında internet gazeteciliği: bağlamsal çalışmaların eksikliği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 35. ss.19-41.
  • Choi, H., & Varian, H. (2012). Predicting the present with Google Trends. Economic record. 88. ss.2-9.
  • Codina, L., Iglesias García, M., Pedraza, R., & García Carretero, L. (2016). Search engine optimization and online journalism: the SEO-WCP framework. Erişim Tarihi: 26.03.2022. www.repositori.upf.edu/handle/10230/26098
  • Çakır, P. ve Temir, E. (2021). İnternet haberciliğinde etik sorunlar: aldatıcı başlık üzerine ampirik bir çalışma. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi. (7). ss.1-26.
  • Çevekil, T. (2004). Türkçe haber siteleri ve Türkiye'de internet gazeteciliğinin gelişimini sınırlayan faktörler. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi. (1). ss.147-163.
  • Çevikel, T. (2020). Dijital çağda gazeteciliğin krizi ve finansmanı. Ankara: um:ga Vakfı Yayınları.
  • Dick, M. (2011). Search engine optimisation in UK news production. Journalism practice, 5(4). ss.462-474-476.
  • Duman, K. (2018). Arama motorları ve internet haberciliğine etkileri: Türk internet haber medyası örneği. Selçuk İletişim. 11(1). ss.257-287.
  • Duman, K. ve Özdoyran, G. (2018). Dijital emek ve kullanıcı içeriğinin metalaşması: Katılımcı sözlük yazarları üzerine inceleme. Erciyes İletişim Dergisi. 5(4). ss.75-99.
  • Ensonhaber (2022). Erişim Tarihi:11.03.2022. www.ensonhaber.com
  • Facebook (2022). Facebook yayın içi reklamlari için gelir istatistikleri. Erişim Tarihi:15.05.2022. www.facebook.com/business/help/372100366658322?id=1200580480150259
  • Facebook, (2022). 35+ Facebook statistics & facts for 2022. Erişim Tarihi: 15.04.2022. www.websiterating.com/?s=facebook
  • Fesenmaier, D. R., Xiang, Z., Pan, B. ve Law, R. (2011). A framework of search engine Use for travel planning. Journal of Travel Research. 50 (6). pp.577-601.
  • Gedik, Y. (2022). Arama motoru pazarlaması: Avantajları, zorlukları ve stratejileri üzerine kavramsal bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13(1). ss.146- 163.
  • Giomelakis, D., & Veglis, A. (2015). Employing search engine optimization techniques in online news. Studies in media and communication. 3(1). ss.22-33.
  • Google Trends (2022). Google Türkiye trendleri. Erişim Tarihi:14.03.2022. https://trends.google.com/trends/?geo=TR
  • Google/1 (2022). Google Analytics. Erişim Tarihi:05.03.2022. https://support.google.com/analytics/answer/3297892?hl=tr&ref_topic=6010089
  • Google/2 (2022). Google varsayılan kanal tanımları. Erişim Tarihi:19.02.2022. https://support.google.com/analytics/answer/3297892?hl=tr&ref_topic=6010089
  • Google/3 (2022). Google kullanıcı araçları. Erişim Tarihi:24.02.2022 https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/overview-google-crawlers
  • Google/4 (2022). Google Trendler verileri hakkında. Erişim Tarihi:21.02.2022 https://support.google.com/trends/answer/4365533?hl=tr&ref_topic=6248052
  • Google/5 (2022). Google görselleri en iyi uygulamaları. Erişim Tarihi:17.01.2022 https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/google-images?hl=tr
  • Google/6 (2022). Google keşfet ve web siteniz. Erişim Tarihi:11.01.2022 https://developers.google.com/search/docs/advanced/mobile/google-discover?hl=tr
  • Güzel, M. ve Özmen, K. (2018). Google tekelinde haberciliğin dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 206-229.
  • Hermida A. (2010). “Twittering the news: the emergence of ambient journalism”, journalism practive. 4(3). pp. 297-308.
  • Hu, W. C., Chen, Y., Schmalz, M. S., & Ritter, G. X. (2001, July). An overview of world wide web search technologies. In the proceedings of 5th World Multi Conference on Systems, Cybernetics, Informatics.pp. 22-25.
  • IAB Avrupa AdEx Benchmart (2022). The Global DEI Census. Erişim Tarihi: 08.02.2022. https://iabtr.org/UploadFiles/Reports/WFA%20DEI%20Survey%202021%20- %20Turkey%20Market%20Report1012022173650.pdf
  • Iglesias-García, M., & Codina, L. (2016). Los cibermedios y la importancia estratégica del posicionamiento en buscadores (SEO). Opción. 32(9). pp.929-944. Erişim Tarihi: 28 Şubat 2022. https://bit.ly/2J8Skcu.
  • Işık, M. (2013). Arama motorları mimarisi, web sayfalarının içerik skoru ve google pagerank formülünün incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kadir Has Üniversitesi, İstanbul.
  • Işık, U. ve Koz, K. A. (2014). “Çöp yığınlarında haber aramak: İnternet gazeteciliği üzerine bir çalışma.” Humanities Science. 9(2). ss.27-43.
  • Işık, U. ve Koz, K. A. (2020). Türkiye’de internet gazeteciliği: Meslek profesyonellerinin gözünden gazetecilik ortamı. Selçuk İletişim. 13(3). ss.1264-1295.
  • Karaca, P. (2021). Sosyal medya çağında dijital emek kavramı ve bir ticari medya platformu olarak Google. Aksaray İletişim Dergisi. 3(1). ss.131-164.
  • Karyotakis, M. A., Lamprou, E., Kiourexidou, M., & Antonopoulos, N. (2019). SEO practices: A study about the way news websites allow the users to comment on their news articles. Future Internet. 11(9). pp.188.
  • Kaynak, E. A. (2001). Elektronik kaynakların bibliyografik denetimi ve metadata. Bilgi Dünyası. 2(2). ss.188-205.
  • Khan, M. N. A., & Mahmood, A. (2018). A distinctive approach to obtain higher page rank through search engine optimization. Sādhanā. 43(3). pp.1-12.
  • Kılıç, N. (2021). Yeni medyanın dönüştürdüğü gazetecilik. İnsan ve Toplum, 117.
  • Kocabıyık, T., Teker, T., ve Aksoy, E. (2020). Google trends ‘dolar’aramaları ile dolar kuru arasındaki ilişkinin keşfi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi. (6). ss.258-271.
  • Koetsier, J. (2018). Digital duopoly declining? Facebook’s, Google’s share of digital ad dollars dropping. Erişim Tarihi: 01.04.2022. https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2018/03/19/digital-duopoly-declining- facebooks-googles-share-of-digital-ad-dollars-dropping/?sh=2e105ad660a8
  • Korap Özel, E. ve Deniz, Ş. (2018), “Google gazeteciliği” mi “empati editörlüğü’ mü? Gazetecilikte SEO editörlüğü ve dönüşen gazetecilik pratikleri üzerine bir araştırma”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (AKİL). Aralık (30). ss.164-190.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal ağ sitesi kullanıcılarının motivasyonları: Facebook üzerine bir araştırma. Selçuk İletişim. 7(2). ss.58-81.
  • Kritzinger, W.T. & Weideman, M. (2013). “Search engine optimization and pay-per-click marketing strategies”, Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce. 23(3). ss.273– 286.
  • Levent, S. (2022). Telif yasası çıkarsa Google masaya oturur. Erişim Tarihi: 23.05.2022. https://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/sefer-levent/telif-yasasi-cikarsa-google-masaya- oturur- 42067218
  • Malaga, R. A. (2008). Worst practices in search engine optimization. Communications of the ACM. 51(12). ss.147-150.
  • NTV, (2022). Google'ın gelirleri rekor kırdı: Hisseler yükselişe geçti, Google'ın gelirleri rekor kırdı: Hisseler yükselişe geçti. Erişim Tarihi: 19.04.2022. https://www.ntv.com.tr/teknoloji/googleingelirleri-rekor-kirdi-hisseler-yukselise-gecti,eRZVom_8Q06QU9rVU5-Gww
  • Nuti, S. V., Wayda, B., Ranasinghe, I., Wang, S., Dreyer, R. P., Chen, S. I., & Murugiah, K. (2014). The use of google trends in health care research: a systematic review. PloS one. 9(10). pp.1-49.
  • Pew Research Center, (2013). Health online 2013. Erişim Tarihi: 01.03.2022. https://www.pewresearch.org/internet/2013/01/15/health-online-2013/
  • Prawira, I., & Rizkiansyah, M. (2018). Search engine optimization in news production online marketing practice in ındonesia online news media. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities. 26 (T). pp.263-270.
  • Richmond, S. (2008). How SEO is changing journalism. British journalism review. 19(4). ss.51-55.
  • RVD, (2017). Türkiye’de tahmini medya ve reklam yatırımları. Erişim Tarihi: 08Şubat2022. https://rd.org.tr/www/rd/assets/doc/RD-medya-ve-reklam-yatirimlari-2017-Raporu.pdf
  • RVD, (2021). Türkiye’de tahmini medya ve reklam yatırımları. Erişim Tarihi:03.02.2022.https://www.rvd.org.tr/uploads/2022/04/medyayatirimlari_2021yilsonu_raporu_final.pdf
  • Search Metrics, (2022). Erişim Tarihi: 22.01.2022 https://www.searchmetrics.com/glossary/featured-snippets/#:~:text=Featured%20snippets%20are%20highlighted%20excerpts,users%20enter%2 0informational%20search%20queries.
  • Sedat, Ö. (2019). Sosyal medya ve arama motorları trend karşılaştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Sistrix, (2020). Wieso (fast) alles, was du bislang über die Google CTR wusstest, nicht mehr s timmt. Erişim Tarihi:18.02.2022. https://www.sistrix.de/news/wieso-fast-alles-was-du-bislang-ueber-die-google-ctr- wusstest-nicht-mehr-stimmt/#285-der-Google-Nutzer-klicken-auf-den-ersten-organischen-Treffer
  • Sridhar, S., & Sriram, S. (2015). Is online newspaper advertising cannibalizing print advertising?. Quantitative Marketing and Economics. 13(4). ss.283-318.
  • Tarhan, Ç. ve Koç, H. (2019). Site içi arama optimizasyonunun bir websitesi trafiğinde neden olduğu değişimlerin ölçümlenmesi. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi. 5(2). ss.69-80.
  • Tonta, Y., & Sever, H. (2006). Arama motorları. Türkiye Bilişim Ansiklopedisi. İstanbul: Papatya Yayınevi
  • TÜİK, (2021). Yazılı medya ve uluslararası standart kitap numarası istatistikleri. Erişim Tarihi: 21.01.2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yazili-Medya-ve- Uluslararasi-Standart- Kitap- Numarasi-Istatistikleri-2020-37204.
  • WeAreSocial, (2022). Erişim Tarihi: 24.01.2022. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital- 2022-another-year-of-bumper-growth-2.
  • Weideman, M. (2009). Website visibility: The theory and practice of improving rankings, Chandos Publishers, Oxford.
  • Zeo, (2017). Search Engine Land, SEO Başarı Faktörleri Tablosunu Yeniledi! Erişim Tarihi: 07.02.2022. https://zeo.org/tr/kaynaklar/blog/seo-periyodik-tablosu.

INTERNET JOURNALISM AND CHANGING SEO FACTORS

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 19, 1 - 27, 30.08.2022

Öz

The Internet has become the primary source of information for many people. These people, who are online for different purposes every hour of the day, cause traffic by consuming data on various networks. Search engines manage 93% of this huge internet traffic. Google provides guidelines for publishers who want to be more visible in the search universe while managing this traffic. Despite these guidelines, many parts of the algorithm are kept secret. In the sectoral context, this is a necessity, as otherwise, it leads to great confusion in the search universe. The current ambiguity seems like a big discovery for publishers and Search Engine Optimization (SEO) professionals. Considering that a keyword sometimes generates millions of dollars in volume in the Google universe, the reward for the mentioned discovery is quite large in economic terms for these explorers. SEO is defined as the efforts of online publishers to make their content stand out in search engines. Even though this effort has changed the way online content producers produce news and their workflow, it has resulted in the creation of new business areas such as SEO editorial. The total traffic of internet news sites reveals that the traffic gained with the effect of SEO is quite high. Online publishers whose sole income is advertising need a certain amount of traffic to stay afloat. Google traffic remains an important economic resource for online publishers, given that most of the traffic on news sites comes from searches. In this study, the effects of SEO practices in Google on internet journalism were examined based on a review of the literature. The study is limited to internet news sites broadcasting in Turkey. Based on the findings in the literature, the most visited news sites broadcasting in Turkey were examined, and the effects of SEO on news content were tried to be analyzed. In the last part of the study, the changing SEO factors were analyzed and their possible effects on internet journalism were listed.

Kaynakça

  • Alexa (2020). Alexa Türkiye top 100 listesi. Erişim Tarihi: 11.05.2021. www.alexa.com
  • Aydoğan, A. (2012). İletişim araştırmalarında internet gazeteciliği: bağlamsal çalışmaların eksikliği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 35. ss.19-41.
  • Choi, H., & Varian, H. (2012). Predicting the present with Google Trends. Economic record. 88. ss.2-9.
  • Codina, L., Iglesias García, M., Pedraza, R., & García Carretero, L. (2016). Search engine optimization and online journalism: the SEO-WCP framework. Erişim Tarihi: 26.03.2022. www.repositori.upf.edu/handle/10230/26098
  • Çakır, P. ve Temir, E. (2021). İnternet haberciliğinde etik sorunlar: aldatıcı başlık üzerine ampirik bir çalışma. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi. (7). ss.1-26.
  • Çevekil, T. (2004). Türkçe haber siteleri ve Türkiye'de internet gazeteciliğinin gelişimini sınırlayan faktörler. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi. (1). ss.147-163.
  • Çevikel, T. (2020). Dijital çağda gazeteciliğin krizi ve finansmanı. Ankara: um:ga Vakfı Yayınları.
  • Dick, M. (2011). Search engine optimisation in UK news production. Journalism practice, 5(4). ss.462-474-476.
  • Duman, K. (2018). Arama motorları ve internet haberciliğine etkileri: Türk internet haber medyası örneği. Selçuk İletişim. 11(1). ss.257-287.
  • Duman, K. ve Özdoyran, G. (2018). Dijital emek ve kullanıcı içeriğinin metalaşması: Katılımcı sözlük yazarları üzerine inceleme. Erciyes İletişim Dergisi. 5(4). ss.75-99.
  • Ensonhaber (2022). Erişim Tarihi:11.03.2022. www.ensonhaber.com
  • Facebook (2022). Facebook yayın içi reklamlari için gelir istatistikleri. Erişim Tarihi:15.05.2022. www.facebook.com/business/help/372100366658322?id=1200580480150259
  • Facebook, (2022). 35+ Facebook statistics & facts for 2022. Erişim Tarihi: 15.04.2022. www.websiterating.com/?s=facebook
  • Fesenmaier, D. R., Xiang, Z., Pan, B. ve Law, R. (2011). A framework of search engine Use for travel planning. Journal of Travel Research. 50 (6). pp.577-601.
  • Gedik, Y. (2022). Arama motoru pazarlaması: Avantajları, zorlukları ve stratejileri üzerine kavramsal bir değerlendirme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13(1). ss.146- 163.
  • Giomelakis, D., & Veglis, A. (2015). Employing search engine optimization techniques in online news. Studies in media and communication. 3(1). ss.22-33.
  • Google Trends (2022). Google Türkiye trendleri. Erişim Tarihi:14.03.2022. https://trends.google.com/trends/?geo=TR
  • Google/1 (2022). Google Analytics. Erişim Tarihi:05.03.2022. https://support.google.com/analytics/answer/3297892?hl=tr&ref_topic=6010089
  • Google/2 (2022). Google varsayılan kanal tanımları. Erişim Tarihi:19.02.2022. https://support.google.com/analytics/answer/3297892?hl=tr&ref_topic=6010089
  • Google/3 (2022). Google kullanıcı araçları. Erişim Tarihi:24.02.2022 https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/overview-google-crawlers
  • Google/4 (2022). Google Trendler verileri hakkında. Erişim Tarihi:21.02.2022 https://support.google.com/trends/answer/4365533?hl=tr&ref_topic=6248052
  • Google/5 (2022). Google görselleri en iyi uygulamaları. Erişim Tarihi:17.01.2022 https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/google-images?hl=tr
  • Google/6 (2022). Google keşfet ve web siteniz. Erişim Tarihi:11.01.2022 https://developers.google.com/search/docs/advanced/mobile/google-discover?hl=tr
  • Güzel, M. ve Özmen, K. (2018). Google tekelinde haberciliğin dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29), 206-229.
  • Hermida A. (2010). “Twittering the news: the emergence of ambient journalism”, journalism practive. 4(3). pp. 297-308.
  • Hu, W. C., Chen, Y., Schmalz, M. S., & Ritter, G. X. (2001, July). An overview of world wide web search technologies. In the proceedings of 5th World Multi Conference on Systems, Cybernetics, Informatics.pp. 22-25.
  • IAB Avrupa AdEx Benchmart (2022). The Global DEI Census. Erişim Tarihi: 08.02.2022. https://iabtr.org/UploadFiles/Reports/WFA%20DEI%20Survey%202021%20- %20Turkey%20Market%20Report1012022173650.pdf
  • Iglesias-García, M., & Codina, L. (2016). Los cibermedios y la importancia estratégica del posicionamiento en buscadores (SEO). Opción. 32(9). pp.929-944. Erişim Tarihi: 28 Şubat 2022. https://bit.ly/2J8Skcu.
  • Işık, M. (2013). Arama motorları mimarisi, web sayfalarının içerik skoru ve google pagerank formülünün incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kadir Has Üniversitesi, İstanbul.
  • Işık, U. ve Koz, K. A. (2014). “Çöp yığınlarında haber aramak: İnternet gazeteciliği üzerine bir çalışma.” Humanities Science. 9(2). ss.27-43.
  • Işık, U. ve Koz, K. A. (2020). Türkiye’de internet gazeteciliği: Meslek profesyonellerinin gözünden gazetecilik ortamı. Selçuk İletişim. 13(3). ss.1264-1295.
  • Karaca, P. (2021). Sosyal medya çağında dijital emek kavramı ve bir ticari medya platformu olarak Google. Aksaray İletişim Dergisi. 3(1). ss.131-164.
  • Karyotakis, M. A., Lamprou, E., Kiourexidou, M., & Antonopoulos, N. (2019). SEO practices: A study about the way news websites allow the users to comment on their news articles. Future Internet. 11(9). pp.188.
  • Kaynak, E. A. (2001). Elektronik kaynakların bibliyografik denetimi ve metadata. Bilgi Dünyası. 2(2). ss.188-205.
  • Khan, M. N. A., & Mahmood, A. (2018). A distinctive approach to obtain higher page rank through search engine optimization. Sādhanā. 43(3). pp.1-12.
  • Kılıç, N. (2021). Yeni medyanın dönüştürdüğü gazetecilik. İnsan ve Toplum, 117.
  • Kocabıyık, T., Teker, T., ve Aksoy, E. (2020). Google trends ‘dolar’aramaları ile dolar kuru arasındaki ilişkinin keşfi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi. (6). ss.258-271.
  • Koetsier, J. (2018). Digital duopoly declining? Facebook’s, Google’s share of digital ad dollars dropping. Erişim Tarihi: 01.04.2022. https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2018/03/19/digital-duopoly-declining- facebooks-googles-share-of-digital-ad-dollars-dropping/?sh=2e105ad660a8
  • Korap Özel, E. ve Deniz, Ş. (2018), “Google gazeteciliği” mi “empati editörlüğü’ mü? Gazetecilikte SEO editörlüğü ve dönüşen gazetecilik pratikleri üzerine bir araştırma”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (AKİL). Aralık (30). ss.164-190.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal ağ sitesi kullanıcılarının motivasyonları: Facebook üzerine bir araştırma. Selçuk İletişim. 7(2). ss.58-81.
  • Kritzinger, W.T. & Weideman, M. (2013). “Search engine optimization and pay-per-click marketing strategies”, Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce. 23(3). ss.273– 286.
  • Levent, S. (2022). Telif yasası çıkarsa Google masaya oturur. Erişim Tarihi: 23.05.2022. https://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/sefer-levent/telif-yasasi-cikarsa-google-masaya- oturur- 42067218
  • Malaga, R. A. (2008). Worst practices in search engine optimization. Communications of the ACM. 51(12). ss.147-150.
  • NTV, (2022). Google'ın gelirleri rekor kırdı: Hisseler yükselişe geçti, Google'ın gelirleri rekor kırdı: Hisseler yükselişe geçti. Erişim Tarihi: 19.04.2022. https://www.ntv.com.tr/teknoloji/googleingelirleri-rekor-kirdi-hisseler-yukselise-gecti,eRZVom_8Q06QU9rVU5-Gww
  • Nuti, S. V., Wayda, B., Ranasinghe, I., Wang, S., Dreyer, R. P., Chen, S. I., & Murugiah, K. (2014). The use of google trends in health care research: a systematic review. PloS one. 9(10). pp.1-49.
  • Pew Research Center, (2013). Health online 2013. Erişim Tarihi: 01.03.2022. https://www.pewresearch.org/internet/2013/01/15/health-online-2013/
  • Prawira, I., & Rizkiansyah, M. (2018). Search engine optimization in news production online marketing practice in ındonesia online news media. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities. 26 (T). pp.263-270.
  • Richmond, S. (2008). How SEO is changing journalism. British journalism review. 19(4). ss.51-55.
  • RVD, (2017). Türkiye’de tahmini medya ve reklam yatırımları. Erişim Tarihi: 08Şubat2022. https://rd.org.tr/www/rd/assets/doc/RD-medya-ve-reklam-yatirimlari-2017-Raporu.pdf
  • RVD, (2021). Türkiye’de tahmini medya ve reklam yatırımları. Erişim Tarihi:03.02.2022.https://www.rvd.org.tr/uploads/2022/04/medyayatirimlari_2021yilsonu_raporu_final.pdf
  • Search Metrics, (2022). Erişim Tarihi: 22.01.2022 https://www.searchmetrics.com/glossary/featured-snippets/#:~:text=Featured%20snippets%20are%20highlighted%20excerpts,users%20enter%2 0informational%20search%20queries.
  • Sedat, Ö. (2019). Sosyal medya ve arama motorları trend karşılaştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Sistrix, (2020). Wieso (fast) alles, was du bislang über die Google CTR wusstest, nicht mehr s timmt. Erişim Tarihi:18.02.2022. https://www.sistrix.de/news/wieso-fast-alles-was-du-bislang-ueber-die-google-ctr- wusstest-nicht-mehr-stimmt/#285-der-Google-Nutzer-klicken-auf-den-ersten-organischen-Treffer
  • Sridhar, S., & Sriram, S. (2015). Is online newspaper advertising cannibalizing print advertising?. Quantitative Marketing and Economics. 13(4). ss.283-318.
  • Tarhan, Ç. ve Koç, H. (2019). Site içi arama optimizasyonunun bir websitesi trafiğinde neden olduğu değişimlerin ölçümlenmesi. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi. 5(2). ss.69-80.
  • Tonta, Y., & Sever, H. (2006). Arama motorları. Türkiye Bilişim Ansiklopedisi. İstanbul: Papatya Yayınevi
  • TÜİK, (2021). Yazılı medya ve uluslararası standart kitap numarası istatistikleri. Erişim Tarihi: 21.01.2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yazili-Medya-ve- Uluslararasi-Standart- Kitap- Numarasi-Istatistikleri-2020-37204.
  • WeAreSocial, (2022). Erişim Tarihi: 24.01.2022. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital- 2022-another-year-of-bumper-growth-2.
  • Weideman, M. (2009). Website visibility: The theory and practice of improving rankings, Chandos Publishers, Oxford.
  • Zeo, (2017). Search Engine Land, SEO Başarı Faktörleri Tablosunu Yeniledi! Erişim Tarihi: 07.02.2022. https://zeo.org/tr/kaynaklar/blog/seo-periyodik-tablosu.
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Konur Alp Koz 0000-0001-6969-8660

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 2 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Koz, K. A. (2022). İNTERNET GAZETECİLİĞİ VE DEĞİŞEN SEO FAKTÖRLERİ. Akademik Hassasiyetler, 9(19), 1-27.
AMA Koz KA. İNTERNET GAZETECİLİĞİ VE DEĞİŞEN SEO FAKTÖRLERİ. Akademik Hassasiyetler. Ağustos 2022;9(19):1-27.
Chicago Koz, Konur Alp. “İNTERNET GAZETECİLİĞİ VE DEĞİŞEN SEO FAKTÖRLERİ”. Akademik Hassasiyetler 9, sy. 19 (Ağustos 2022): 1-27.
EndNote Koz KA (01 Ağustos 2022) İNTERNET GAZETECİLİĞİ VE DEĞİŞEN SEO FAKTÖRLERİ. Akademik Hassasiyetler 9 19 1–27.
IEEE K. A. Koz, “İNTERNET GAZETECİLİĞİ VE DEĞİŞEN SEO FAKTÖRLERİ”, Akademik Hassasiyetler, c. 9, sy. 19, ss. 1–27, 2022.
ISNAD Koz, Konur Alp. “İNTERNET GAZETECİLİĞİ VE DEĞİŞEN SEO FAKTÖRLERİ”. Akademik Hassasiyetler 9/19 (Ağustos 2022), 1-27.
JAMA Koz KA. İNTERNET GAZETECİLİĞİ VE DEĞİŞEN SEO FAKTÖRLERİ. Akademik Hassasiyetler. 2022;9:1–27.
MLA Koz, Konur Alp. “İNTERNET GAZETECİLİĞİ VE DEĞİŞEN SEO FAKTÖRLERİ”. Akademik Hassasiyetler, c. 9, sy. 19, 2022, ss. 1-27.
Vancouver Koz KA. İNTERNET GAZETECİLİĞİ VE DEĞİŞEN SEO FAKTÖRLERİ. Akademik Hassasiyetler. 2022;9(19):1-27.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.