İnternet pek çok insan için birincil bilgi kaynağı haline gelmiştir. Günün her saati, farklı amaçlarla çevrimiçi olan bu kitle, çeşitli ağlarda veri tüketerek trafiğe neden olmaktadır. Arama motorları ise belirtilen bu devasa internet trafiğinin yüzde 93’ünü yönetmektedir. Google, bu trafiği yönetirken arama evreninde daha görünür olmak isteyen yayıncılar için birtakım yönergeler sunmaktadır. Bu yönergelere rağmen, algoritmada birçok bölüm gizli tutulmaktadır. Sektörel bağlamda bu bir yerde zorunluluktur, zira aksi durum arama evreninde büyük karmaşaya neden olmaktadır. Mevcut muğlaklık, yayıncılar ve SEO profesyonelleri için büyük bir keşfe benzemektedir. Bir anahtar kelimenin, Google evreninde kimi zaman milyon dolarlık hacim yarattığı düşünülürse, belirtilen keşfin ödülü, bu kaşifler için ekonomik anlamda oldukça büyüktür. SEO, çevrimiçi yayıncıların içeriklerini, arama motorlarında öne çıkarma gayretleri olarak tanımlanmaktadır. Bu çaba, çevrimiçi içerik üreticilerinin haber üretim biçimlerini ve iş akışlarını değiştirirken; SEO editörlüğü gibi yeni iş alanlarının oluşmasına neden olmuştur. İnternet haber sitelerinin toplam trafiğine bakıldığında ise SEO etkisiyle kazanılan trafiğin oldukça yüksek olduğu görülmektedir. Gelirlerin önemli bir kısmını reklamların oluşturduğu çevrimiçi yayıncılar, ayakta kalabilmek için belirli bir trafiğe ihtiyaç duymaktadır. Haber sitelerinde trafiğin büyük bölümünün aramalardan geldiği düşünülürse, Google trafiği yayıncılar önemli bir ekonomik kaynak olmaya devam etmektedir. Çalışmada, Google’daki SEO uygulamalarının internet gazeteciliği üzerindeki etkileri literatür taraması yapılarak incelenmiştir. Araştırma Türkiye’de yayın yapan internet haber siteleriyle sınırlandırılmıştır. Literatür taramasından elde edilen bulgular ışığında; Türkiye’de yayın yapan ve en çok ziyaret edilen haber siteleri incelenmiş, SEO’nun haber içerikleri üzerindeki etkileri analiz edilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise değişen SEO faktörleri analiz edilerek, internet gazeteciliğine olası etkileri sıralanmıştır.
İnternet Gazeteciliği SEO Arama Motoru Optimizasyonu Yeni Medya
The Internet has become the primary source of information for many people. These people, who are online for different purposes every hour of the day, cause traffic by consuming data on various networks. Search engines manage 93% of this huge internet traffic. Google provides guidelines for publishers who want to be more visible in the search universe while managing this traffic. Despite these guidelines, many parts of the algorithm are kept secret. In the sectoral context, this is a necessity, as otherwise, it leads to great confusion in the search universe. The current ambiguity seems like a big discovery for publishers and Search Engine Optimization (SEO) professionals. Considering that a keyword sometimes generates millions of dollars in volume in the Google universe, the reward for the mentioned discovery is quite large in economic terms for these explorers. SEO is defined as the efforts of online publishers to make their content stand out in search engines. Even though this effort has changed the way online content producers produce news and their workflow, it has resulted in the creation of new business areas such as SEO editorial. The total traffic of internet news sites reveals that the traffic gained with the effect of SEO is quite high. Online publishers whose sole income is advertising need a certain amount of traffic to stay afloat. Google traffic remains an important economic resource for online publishers, given that most of the traffic on news sites comes from searches. In this study, the effects of SEO practices in Google on internet journalism were examined based on a review of the literature. The study is limited to internet news sites broadcasting in Turkey. Based on the findings in the literature, the most visited news sites broadcasting in Turkey were examined, and the effects of SEO on news content were tried to be analyzed. In the last part of the study, the changing SEO factors were analyzed and their possible effects on internet journalism were listed.
Internet Journalism SEO Search Engine Optimization New Media
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 2 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 19 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.