Research Article
BibTex RIS Cite

ANKARA VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN WEB SİTELERİ ARACILIĞIYLA GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 10 Issue: 21, 319 - 338, 28.04.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1208091

Abstract

Belediyeler seçimle işbaşına gelen, halkın ortak kamusal hizmetlerini yerel düzeyde çözümlemek için kurulmuş idarelerdir. Belediyeler hizmetlerini yaparken öncesinde, esnasında ve sonrasındaki tüm süreçlerde halkla ilişkiler faaliyetlerine ihtiyaç duyarlar. Halkın ihtiyaçlarının doğru ve zamanında tespit edilmesinde, yapılan icraatların tanıtımında ve halktan geri bildirim almada halkla iletişimin rolü büyüktür. Dijital çağın fırsatlarından olan hızlı, ekonomik, kolay ve etkileşimli iletişimi sağlayan web siteleri, belediyeler için vazgeçilmez bir dijital ortamdır. Ankara’nın Türkiye’nin başkenti ve ikinci büyük şehri olması aynı zamanda ulusal ve uluslararası diplomasideki yeri; İstanbul’un dünyanın 19 megakentinden biri olması, yoğun turist çekmesi yanında Türkiye’nin ekonomi ve finans merkezi olması sebebiyle bu iki şehrin belediyelerine ait web siteleriyle etkili halkla ilişkiler faaliyetlerinin gerçekleşmesi ayrı bir önem taşımaktadır. Bu çalışmada, Ankara ve İstanbul büyükşehir belediyelerinin web siteleri aracılığıyla gerçekleştirdikleri halkla ilişkiler faaliyetleri; sitelere erişim, genel görünüş, kullanım kolaylığı, tanımaya ve tanıtmaya yönelik faaliyetler boyutlarıyla içerik analizi yöntemiyle incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Çalışmanın bulgularından, her iki belediyenin web siteleri biçimsel verilere göre değerlendirildiğinde; erişimle ve genel görünüşleriyle ilgili veriler arasında önemli bir farkın olmadığı ve beklenen kriterleri karşıladıkları ifade edilebilir. Tanımaya yönelik halkla ilişkiler faaliyetlerinden ‘şikâyet ve istek hattı’ iki belediyenin web sitesinde de yer almazken, ‘başkana mesaj’ ve ‘bilgi edinme’ kısımları İstanbul Büyükşehir Belediyesinin web sitesinde bulunmamaktadır. Söz konusu belediyelerin web sitelerinin halkla ilişkiler faaliyetleri açısından geliştirilmesi öngörülen yanları ortaya konulmuş ve önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Kaynakça Akbulut, E., Sönmez, B. ve Okumuş, M. (2014). Türkiye’de Fortune 500 listesinde yer alan kuruluşların web sitelerinin diyalojik iletişim düzeylerine yönelik bir analiz. Atatürk İletişim Dergisi, (6), 89-104.
  • Aktel, M. (2009). İl belediye web sitelerinin ı̇şlevselliği üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14 (2), 223- 240.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi. Boztepe, H. (2013). Halkla ı̇lişkilerin kurum ile hedef kitle arasında ı̇lişki oluşturma amacı ve kurumsal web sayfalarının diyalojik halkla ı̇lişkiler aracı olarak kullanımı. Akdeniz İletişim. (20). 86-104.
  • Christ, P. (2007). Internet technologies and trends transforming public relations, Journal of Website Promotion, 1 (4), 3-14.
  • Doğmuş, E. ve Kırca, S. (2022). Web sitelerinin tanıtma aracı olarak kullanımı. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 25-46.
  • Grunig, J. E. ve Grunig, L. A. (2005). Halkla ilişkiler ve iletişim modelleri. Grunig, J. E., Dozier, D. M., Ehling, W. P. vd. (Ed.) Halkla İlişkilerde ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik içinde (s. 307-348). (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Kazancı, M. (2016). Kamuda ve özel kuruluşlarda halkla ilişkiler. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Kent, M.L, Taylor, M., White, W. (2003). The relationship between web site design and organizational responsiveness to stakeholders, Public Relations Rewiew, (29), 63-77.
  • Krippendorff, K. (2019). Content analysis an introduction to ıts methodology. Los Angeles: Sage Publications.
  • Landis, J. R, Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33 (1), 159–174.
  • Özenç Uçak, N. ve Çakmak, T (2009). Web sayfası kullanılabilirliğinin ölçülmesi: hacettepe üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü web sayfası örneği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (2), 278-298.
  • Özüpek, M. N. (2010). Belediyelerin halkla ı̇lişkiler çalışmalarında ı̇nternet kullanımı: büyüşehir belediyeleri web siteleri üzerine uygulamalı bir çalışma. Selçuk İletişim Dergisi, 6 (3), 196-205.
  • Peltekoğlu, B. F. (2016). Halkla ilişkiler nedir?. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Sayımer, İ. (2012). Sanal ortamda halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Seitel, F. P. (2016). Halkla ilişkiler uygulaması. (Çev. Mengü. Seda). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sommerfeldt, E. J., Kent, M. L., Taylor, M. (2012). Activist practitioner perspectives of website public relations: why aren’t activist websites fulfilling the dialogic promise?. Public Relations Review, 38 (2), 303-312.
  • Şenyurt, G. (2016). Belediyelerin halkla ı̇lişkiler uygulamalarında ı̇nternetin ve sosyal medyanın kullanımı: konya merkez ı̇lçe belediyeleri üzerine bir ı̇nceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1 (1), 44-67.
  • Tanyıldızı, N. İ. ve Karatepe, S. (2011). Belediyelerin halkla ı̇lişkiler çalışmalarında web siteleri: ı̇ki farklı ülke ve ı̇ki farklı belediye analizi. E-journal of New World Science Academy, 6 (3), 521-537.
  • Tarhan, A. (2007). Halkla ı̇lişkilerde tanıma ve tanıtma aracı olarak ı̇nternet: belediyelerin web sayfaları üzerine bir analiz. Selçuk İletişim, 4 (4), 75-95.
  • Yayınoğlu, P., Sayımer, İ., Arda, Z. (2007). Belediyelerin kurumsal web sitesi kullanımı üzerine bir ı̇nceleme: Londra Büyükşehir Yönetimi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi web sitesi ana sayfalarının karşılatırılması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (7), 129-157.
  • Yıldız, İ. (2019). Belediyelerin iletişim çalışmaları kapsamında web sitesi kullanım durumları (Bingöl Belediyesi web sitesi’ne yönelik bir içerik analizi). İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, (23).
Year 2023, Volume: 10 Issue: 21, 319 - 338, 28.04.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1208091

Abstract

References

  • Kaynakça Akbulut, E., Sönmez, B. ve Okumuş, M. (2014). Türkiye’de Fortune 500 listesinde yer alan kuruluşların web sitelerinin diyalojik iletişim düzeylerine yönelik bir analiz. Atatürk İletişim Dergisi, (6), 89-104.
  • Aktel, M. (2009). İl belediye web sitelerinin ı̇şlevselliği üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14 (2), 223- 240.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi. Boztepe, H. (2013). Halkla ı̇lişkilerin kurum ile hedef kitle arasında ı̇lişki oluşturma amacı ve kurumsal web sayfalarının diyalojik halkla ı̇lişkiler aracı olarak kullanımı. Akdeniz İletişim. (20). 86-104.
  • Christ, P. (2007). Internet technologies and trends transforming public relations, Journal of Website Promotion, 1 (4), 3-14.
  • Doğmuş, E. ve Kırca, S. (2022). Web sitelerinin tanıtma aracı olarak kullanımı. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 1 (1), 25-46.
  • Grunig, J. E. ve Grunig, L. A. (2005). Halkla ilişkiler ve iletişim modelleri. Grunig, J. E., Dozier, D. M., Ehling, W. P. vd. (Ed.) Halkla İlişkilerde ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik içinde (s. 307-348). (Çev. E. Özsayar). İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Kazancı, M. (2016). Kamuda ve özel kuruluşlarda halkla ilişkiler. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Kent, M.L, Taylor, M., White, W. (2003). The relationship between web site design and organizational responsiveness to stakeholders, Public Relations Rewiew, (29), 63-77.
  • Krippendorff, K. (2019). Content analysis an introduction to ıts methodology. Los Angeles: Sage Publications.
  • Landis, J. R, Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33 (1), 159–174.
  • Özenç Uçak, N. ve Çakmak, T (2009). Web sayfası kullanılabilirliğinin ölçülmesi: hacettepe üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü web sayfası örneği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (2), 278-298.
  • Özüpek, M. N. (2010). Belediyelerin halkla ı̇lişkiler çalışmalarında ı̇nternet kullanımı: büyüşehir belediyeleri web siteleri üzerine uygulamalı bir çalışma. Selçuk İletişim Dergisi, 6 (3), 196-205.
  • Peltekoğlu, B. F. (2016). Halkla ilişkiler nedir?. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Sayımer, İ. (2012). Sanal ortamda halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Seitel, F. P. (2016). Halkla ilişkiler uygulaması. (Çev. Mengü. Seda). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Sommerfeldt, E. J., Kent, M. L., Taylor, M. (2012). Activist practitioner perspectives of website public relations: why aren’t activist websites fulfilling the dialogic promise?. Public Relations Review, 38 (2), 303-312.
  • Şenyurt, G. (2016). Belediyelerin halkla ı̇lişkiler uygulamalarında ı̇nternetin ve sosyal medyanın kullanımı: konya merkez ı̇lçe belediyeleri üzerine bir ı̇nceleme. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1 (1), 44-67.
  • Tanyıldızı, N. İ. ve Karatepe, S. (2011). Belediyelerin halkla ı̇lişkiler çalışmalarında web siteleri: ı̇ki farklı ülke ve ı̇ki farklı belediye analizi. E-journal of New World Science Academy, 6 (3), 521-537.
  • Tarhan, A. (2007). Halkla ı̇lişkilerde tanıma ve tanıtma aracı olarak ı̇nternet: belediyelerin web sayfaları üzerine bir analiz. Selçuk İletişim, 4 (4), 75-95.
  • Yayınoğlu, P., Sayımer, İ., Arda, Z. (2007). Belediyelerin kurumsal web sitesi kullanımı üzerine bir ı̇nceleme: Londra Büyükşehir Yönetimi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi web sitesi ana sayfalarının karşılatırılması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (7), 129-157.
  • Yıldız, İ. (2019). Belediyelerin iletişim çalışmaları kapsamında web sitesi kullanım durumları (Bingöl Belediyesi web sitesi’ne yönelik bir içerik analizi). İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, (23).
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Tüm Sayı
Authors

Esra Şimşek Paralı 0000-0001-7730-8271

Publication Date April 28, 2023
Submission Date November 21, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 21

Cite

APA Şimşek Paralı, E. (2023). ANKARA VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN WEB SİTELERİ ARACILIĞIYLA GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler, 10(21), 319-338. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1208091
AMA Şimşek Paralı E. ANKARA VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN WEB SİTELERİ ARACILIĞIYLA GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler. April 2023;10(21):319-338. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1208091
Chicago Şimşek Paralı, Esra. “ANKARA VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN WEB SİTELERİ ARACILIĞIYLA GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ”. Akademik Hassasiyetler 10, no. 21 (April 2023): 319-38. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1208091.
EndNote Şimşek Paralı E (April 1, 2023) ANKARA VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN WEB SİTELERİ ARACILIĞIYLA GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler 10 21 319–338.
IEEE E. Şimşek Paralı, “ANKARA VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN WEB SİTELERİ ARACILIĞIYLA GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ”, Akademik Hassasiyetler, vol. 10, no. 21, pp. 319–338, 2023, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1208091.
ISNAD Şimşek Paralı, Esra. “ANKARA VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN WEB SİTELERİ ARACILIĞIYLA GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ”. Akademik Hassasiyetler 10/21 (April 2023), 319-338. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1208091.
JAMA Şimşek Paralı E. ANKARA VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN WEB SİTELERİ ARACILIĞIYLA GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler. 2023;10:319–338.
MLA Şimşek Paralı, Esra. “ANKARA VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN WEB SİTELERİ ARACILIĞIYLA GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ”. Akademik Hassasiyetler, vol. 10, no. 21, 2023, pp. 319-38, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1208091.
Vancouver Şimşek Paralı E. ANKARA VE İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN WEB SİTELERİ ARACILIĞIYLA GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN İNCELENMESİ. Akademik Hassasiyetler. 2023;10(21):319-38.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.