Araştırmanın amacı, Fevzi Karakoç’un, özellikle özgün baskı çalışmalarının incelenerek, bu alana getirdiği katkılar ve üslup birliği üzerine belirli noktaları gün yüzüne çıkarmak ve sanatçının beslendiği kaynakları ortaya koymak olmuştur. Bu amaca ulaşmak için sanatçının eserleri tasarım öğeleri açısından incelenmiş ve elde edilen bulgularla sonuçlara ulaşılmıştır. Sanat, sanatçının hayal gücünü ve yaratıcılığını açıkça ifade edebilmesine olanak sağlar. Sanatın bir alanı olan baskı resim, duygu ve düşünceyi kalıplarla farklı yüzeylere aktarma işlemidir. Baskı çeşitleri Linol ve Ağaç Baskı, Gravür Baskı, Litografi Baskı, Serigrafi Baskı ve Mono Baskıdır. Araştırmanın birinci kısmında sanatçının yaşamı ve sanat anlayışına değinilmiştir. Fevzi Karakoç, eserlerinde bölgenin doğal yapısını da ele alan, hem sanatçı, hem de sanat eğitimcisidir. Eserlerinde genellikle at figürleri, sanatçının stilize yorumlarıyla kompozisyonlarındaki yerini almıştır. Bunun sebebini de Karakoç, yaşadığı bölgenin kültürünü dışa vurmak için, modern farklı eserler üretmenin ve alışa gelmişten farklı tekniklerle konuyu ele almanın genel amacı olduğunu vurgulamaktadır. Araştırmanın ikinci kısımda sanatçının çalışmaları ile katalog incelemesine yer verilmiştir. Eserleri belirli ölçütler eşliğinde (renk, kompozisyon, ön yapı ve arka yapı) olarak içerik ve tasarım açısından çözümlenmiştir. Bu araştırmanın yönteminde; Fevzi Karakoç’un eserlerinin incelenip, çözümlemeleri yapıldığı için içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Üçüncü kısımda ise Fevzi Karakoç ile röportaj yapılmıştır. Yapılan röportaja sanatçının da görüş ve cevapları eklenerek, araştırmaya orijinal bir boyut kazandırılmıştır. Sonuç olarak Karakoç tek kalıpta 7-8 renk basmayı deneyerek, basan sanatçılardan olmayı başarmıştır. Sanatçıyı özgün kılan doğup büyüdüğü coğrafyadan etkilenmesi ve ele aldığı eserlerinde at figürlerini, soyutlayıp hareket algısı oluşturarak seyircinin de düşünmesine olanak tanımasıdır. Araştırmanın sonucunda Fevzi Karakoç’un sürekli yeniyi arayarak üreten bir sanatçı olduğu görülmektedir, özgün baskı alanında eğitimci kimliği de ön plana çıkmıştır. Sanatçı büyüdüğü coğrafyadan etkilenmiştir ve konuları bu çerçeve içerisinde gelişmiştir. Atlar ve doğa görüntüleri çalışmalarında önemli bir unsurdur. Türk resim ve baskı sanatına katkı sağlamıştır. Sanatçıyla yapılan röportaj araştırmaya bir ufuk kazandırmış ve sanatçının öznel görüşlerini yansıtmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 23, 2023 |
Publication Date | June 20, 2023 |
Acceptance Date | June 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 18 |