Amaç;
Çalışmanın amacı meslek yüksekokulu öğrencilerinin kadavra bağışı hakkındaki bilgi ve tutumlarının değerlendirilip; anatomi dersi alma ve sosyodemografik faktörlerin bilgi ve tutumlarına olan etkisinin araştırılmasıdır.
Yöntem;
Kesitsel tipte tanımlayıcı bir araştırma olup, bir üniversitenin sağlık ve sosyal hizmetler meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerine kadavra bağışı, anatomi dersi görme, ve sosyo-demografik özelliklerine yönelik sorular içeren anket uygulanmıştır.
Bulgular;
Çalışmaya toplam 471 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin %55,9’u anatomi dersi görmenin bedenini kadavra olarak bağışlama düşüncesini değiştirmediğini; % 9,9’u ise olumlu yönde etkilediğini belirtmiştir. Kadavra bağışı hakkında bilgi edinilen kaynak olarak tüm öğrencilerde en fazla (%64,4) medya/internet belirtilmiştir. Bilgi edinme kaynağı konusunda anatomi dersi alanlar ve almayanlar incelendiğinde; dersi almayanların büyük çoğunluğunun medya/internetten (%77,9), dersi alanların ise medya/internet (%50,9) ve okul/ders/seminerlerden (%44,6) aynı oranda bilgi edindiği görülmüştür. Anatomi dersi alıp kadavra donörü olmak isteyen öğrenci oranı % 15,3 iken, dersi almayanlarda oran % 6,4idi. birinci derece akrabalarını donör olarak bağışlama oranı, dersi alanlarda %10,4, dersi almayanlarda ise %2,8 olarak bulundu. Öğrencilerde, Allah inancı olması beden bağışı isteğini azaltırken, teorik anatomi dersi almanın bu isteği 2,9 kat artırdığı görüldü.
Sonuçlar:
Sağlık alanında eğitim görenlerde teorik anatomi dersinin kadavra bağışına olumlu etki ettiği, anatomi ders müfredatlarına da kadavra donörlüğüne yönelik düzenlemenin gerekliliği görüldü. Anatomi dersi almayanlarda ise, konuyla ilgili en fazla bilgi kaynağının medya/internet olmasından dolayı, sosyal medyanın aktif olarak kullanılması düşünülmelidir.
Objective:
This study surveyed vocational students on their knowledge and attitudes towards cadaveric donation, with a focus on the impact of anatomy education and sociodemographic factors.
Method:
A descriptive cross-sectional study where a questionnaire about cadaver donation, anatomy education, and sociodemographic characteristics was administered to students in a vocational school of health and social services.
Results:
A total of 471 students participated in the study. 55.9% indicated that taking an anatomy class did not change the idea of donating their body as a cadaver; 9.9% indicated that it had a positive effect. Media/internet was cited most frequently (64.4%) by students as a source of information about cadaver donation. When examining the sources of information, it was found that the majority of those who did not take an anatomy course obtained information from the media/internet (77.9%), while those who took a course obtained the information from the media/internet (50.9%) and from school/courses/seminars (44.6%). Students who attended an anatomy course were more likely to want to become cadaver donors (15.3% vs. 6.4% of those who did not attend), and to provide first-degree relatives as donors (10.4% vs. 2.8%). Belief in God decreased the desire to donate the body, while attendance at an anatomy class increased it by 2.9-fold.
Conclusions:
The study suggests that including body donation in the anatomy course curriculum could have a positive effect on donation rates, and that social media should be utilized as an information source for students who have not taken an anatomy class.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 10, 2024 |
Publication Date | May 1, 2024 |
Submission Date | March 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |