Research Article
BibTex RIS Cite

Determination of The Epistemological Beliefs of Nursing Students Towards The Internet

Year 2022, Volume: 8 Issue: 2, 113 - 120, 01.05.2022
https://doi.org/10.53394/akd.1057325

Abstract

References

  • 1. Yılmaz M. Hemşirelik bakım hizmetinin kalitesini geliştirme yolu olarak kanıta dayalı uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2005; 9(1): 41-48.
  • 2. Faydalıgül ÖD. Hemşirelik öğrencilerinde bilgi okuryazarlığı eğitimi.25-27 Kasım 2015 tarihinde gerçekleşen 6th International Symposium on Information Management in an Changing World’de sunulmuştur. (Erişim tarihi: 15.09.2020), https://ab.org.tr/ab16/bildiri/137.pdf
  • 3. Hallila, L. E., Al Zubaidi, R., Al Ghamdi, N., & Alexander, G. Nursing students' use of Internet and Computer for their Education in the College of Nursing. Int J Nurs Clin Pract, 2014; 1(108), 1-5.
  • 4. Çakmak EK, Yılmaz FGK, Yılmaz R. İnternete yönelik epistemolojik inanç ölçeğinin uyarlama çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2016; 5(1): 53-71.
  • 5. Deryakulu D. Epistemolojik inançlar. Kuzgun Y, Deryakulu D, editörler. Eğitimde Bireysel Farklılıklar. 2.basım. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım. 2006; 261-91.
  • 6. Tezci E, Erdener MA. ve Atici S. The effect of pre-service teachers' epistemological beliefs on teaching approaches. Universal Journal of Educational Research. 2016; 4(12A): 205-15.
  • 7. Hofer B. Personal epistemology research: Implications for teaching and learning. Journal of Educational Psychology Review. 2001; 13(4): 353-83.
  • 8. Gürol A, Altunbaş S, ve Karaaslan N. Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy. 2010; 5: 1395-404.
  • 9. Aksan N, Sözer MA. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 8(1): 31-50.
  • 10. Özşaker M, Canpolat M, ve Yıldız L. Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benlik saygıları arasındaki ilişki. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2011;5(2): 155-64.
  • 11. Başbay M. Epistemolojik inancın eleştirel düşünme ve üstbiliş ile ilişkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 249-62].
  • 12. Schommer M. Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology. 1990; 82(3): 498- 504.
  • 13. Topçu MS, Tüzün ÖY. Elementary students’ metacognition and epistemological beliefs considering science achievement, gender and socioeconomic status. Elementary Education Online. 2009; 8(3): 676-93.
  • 14. Sapancı A. Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012; 10(1): 311-31.
  • 15. Erol M, Ercan L. Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin kişisel epistemolojileri ve benlik algılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 2015; 11(2): 492-520.
  • 16. Evans L, Trotter D.R, Jones BG, Ragain R.M, Cook RL, Prabhu F.R, Linton KS. Epistemology and uncertainty. Family medicine, 2012; 44(1), 14-21.
  • 17. Çakmak EK, Yılmaz FGK, Yılmaz R. İnternete yönelik epistemolojik inanç ölçeğinin uyarlama çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2015; 5(1): 53-71.
  • 18. Stroehlein M, Bayer T. Social media and nursing today. SOJ Nur Health Care. 2016; 2(2): 1-3.
  • 19. Karasu F, Bayır B, Çam HH. Üniversite Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ile Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 7(14): 372-86.
  • 20. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. 2018. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028. Erişim Tarihi:23.05.2019
  • 21. Karhan İ. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özelliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi (Doktora tezi). İstanbul, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2007.
  • 22. Karaoğlan Yılmaz FG & Kılıç Çakmak E. Internet specific epistemological beliefs and online information searching strategies of pre service teachers gender and department differences. Participatory Educational Research. 2016; 3(2): 63- 80.
  • 23. Bayrak, E., Çoban, B., Çınar, V., & Coşkuner, Z. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğretmen adayları ile eğitim fakültesi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (Fırat Üniversitesi örneği).International Journal of Social Science. 2013; 6(2): 1817-28.
  • 24. Biçer B, Er H, Özel A. Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları ve Benimsedikleri Eğitim Felsefeleri Arasındaki İlişki. Journal of Theory & Practice in Education (Jtpe). 2013; 9(3): 229-42.
  • 25. Aypay A. Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 12(1): 1-15.
  • 26. Andsoy I.I, Güngör T, Bayburtluoğlu T. Karabük Üniversitesi Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği tercih etme nedenleri ve mesleğin geleceği ile ilgili görüşleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012; 1(3): 124-30.
  • 27. Schommer M, Calvert C, Gariglietti G. Bajaj A. The development of epistemological beliefs among scondary students: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology. 1997; 89: 37-40.
  • 28. Tüzün ÖY. Topçu MS. Exploration of preservice science teachers’ epistemological beliefs, world views, and self-efficacy considering gender and achievement. Elementary Education Online. 2013; 12(3): 659-7.
  • 29. Tatlı Z, Aydın A, Şimşek P, Özdemir M, Gölbaşı S, Karacan S, Gürsoy A, Gündüz A. Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerini Kullanma Durumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2018; 1(1): 18-27.
  • 30. Kırağ N, Yıldız H, Hayar E, Güdü G, Kandemir E, Çınar H, Öztürk N. Hemşirelik öğrencilerinin internet bağımlılığı ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2016; 8: 15-36.

Hemşirelik Öğrencilerinin İnternete Yönelik Epistemolojik İnançlarının Belirlenmesi

Year 2022, Volume: 8 Issue: 2, 113 - 120, 01.05.2022
https://doi.org/10.53394/akd.1057325

Abstract

ÖZ
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin internete yönelik epistemolojik inançlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini XXX Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nde 2018-2019 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 1187 öğrenci oluşturmuştur. Örnekleme yöntemine gidilmeden araştırmaya katılmayı kabul eden 608 öğrenci çalışma kapsamına alınmıştır. Verilerin toplanmasında 12 soruluk kişisel bilgi formu ve Türkçe geçerlilik güvenilirliği Kılıç Çakmak, Karaoğlan Yılmaz ve Yılmaz (2015) tarafından yapılan İnternete Yönelik Epistemolojik İnanç Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma için etik kurul onayı ve ilgili kurumdan resmi izin alınmıştır. Toplanan veriler bilgisayar ortamında istatistik paket programlarının yardımı ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırma sonucunda öğrencilerin internete yönelik epistemolojik inançlarında yaş grubu, sınıf, ikamet ettiği yerde internet bağlantısı olma durumu, günlük internet kullanma süresi, interneti kullanma amacı ve internete bağlanma aracı değişkenleri açısından bir farklılık görülmezken; cinsiyet, öğrencinin hemşirelik bölümünü seçme nedenleri, internet kullanma süresi ve doğru bilgiye ulaşmak açısından interneti kullanmayı güvenli bulma açısından anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Ölçek puan ortalamasına bakıldığında; kesinlik ve bilginin kaynağı alt boyutundan 45,41±14,15, bilginin gerekçelendirilmesi alt boyutundan 16,72±8,42, bilginin yapısı alt boyutundan 24,30±7,49 ve toplamda 86,37±16,74 olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin internete yönelik epistemolojik inançlarının orta/net olmayan düzeyde olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Epistemiyolojik İnanç, Hemşirelik, İnternet

References

  • 1. Yılmaz M. Hemşirelik bakım hizmetinin kalitesini geliştirme yolu olarak kanıta dayalı uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2005; 9(1): 41-48.
  • 2. Faydalıgül ÖD. Hemşirelik öğrencilerinde bilgi okuryazarlığı eğitimi.25-27 Kasım 2015 tarihinde gerçekleşen 6th International Symposium on Information Management in an Changing World’de sunulmuştur. (Erişim tarihi: 15.09.2020), https://ab.org.tr/ab16/bildiri/137.pdf
  • 3. Hallila, L. E., Al Zubaidi, R., Al Ghamdi, N., & Alexander, G. Nursing students' use of Internet and Computer for their Education in the College of Nursing. Int J Nurs Clin Pract, 2014; 1(108), 1-5.
  • 4. Çakmak EK, Yılmaz FGK, Yılmaz R. İnternete yönelik epistemolojik inanç ölçeğinin uyarlama çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2016; 5(1): 53-71.
  • 5. Deryakulu D. Epistemolojik inançlar. Kuzgun Y, Deryakulu D, editörler. Eğitimde Bireysel Farklılıklar. 2.basım. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım. 2006; 261-91.
  • 6. Tezci E, Erdener MA. ve Atici S. The effect of pre-service teachers' epistemological beliefs on teaching approaches. Universal Journal of Educational Research. 2016; 4(12A): 205-15.
  • 7. Hofer B. Personal epistemology research: Implications for teaching and learning. Journal of Educational Psychology Review. 2001; 13(4): 353-83.
  • 8. Gürol A, Altunbaş S, ve Karaaslan N. Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy. 2010; 5: 1395-404.
  • 9. Aksan N, Sözer MA. Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 8(1): 31-50.
  • 10. Özşaker M, Canpolat M, ve Yıldız L. Beden eğitimi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benlik saygıları arasındaki ilişki. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2011;5(2): 155-64.
  • 11. Başbay M. Epistemolojik inancın eleştirel düşünme ve üstbiliş ile ilişkisinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(169): 249-62].
  • 12. Schommer M. Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology. 1990; 82(3): 498- 504.
  • 13. Topçu MS, Tüzün ÖY. Elementary students’ metacognition and epistemological beliefs considering science achievement, gender and socioeconomic status. Elementary Education Online. 2009; 8(3): 676-93.
  • 14. Sapancı A. Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile bilişüstü düzeylerinin akademik başarıyla ilişkisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012; 10(1): 311-31.
  • 15. Erol M, Ercan L. Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin kişisel epistemolojileri ve benlik algılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 2015; 11(2): 492-520.
  • 16. Evans L, Trotter D.R, Jones BG, Ragain R.M, Cook RL, Prabhu F.R, Linton KS. Epistemology and uncertainty. Family medicine, 2012; 44(1), 14-21.
  • 17. Çakmak EK, Yılmaz FGK, Yılmaz R. İnternete yönelik epistemolojik inanç ölçeğinin uyarlama çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2015; 5(1): 53-71.
  • 18. Stroehlein M, Bayer T. Social media and nursing today. SOJ Nur Health Care. 2016; 2(2): 1-3.
  • 19. Karasu F, Bayır B, Çam HH. Üniversite Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığı ile Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 7(14): 372-86.
  • 20. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. 2018. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028. Erişim Tarihi:23.05.2019
  • 21. Karhan İ. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özelliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi (Doktora tezi). İstanbul, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2007.
  • 22. Karaoğlan Yılmaz FG & Kılıç Çakmak E. Internet specific epistemological beliefs and online information searching strategies of pre service teachers gender and department differences. Participatory Educational Research. 2016; 3(2): 63- 80.
  • 23. Bayrak, E., Çoban, B., Çınar, V., & Coşkuner, Z. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğretmen adayları ile eğitim fakültesi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (Fırat Üniversitesi örneği).International Journal of Social Science. 2013; 6(2): 1817-28.
  • 24. Biçer B, Er H, Özel A. Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnançları ve Benimsedikleri Eğitim Felsefeleri Arasındaki İlişki. Journal of Theory & Practice in Education (Jtpe). 2013; 9(3): 229-42.
  • 25. Aypay A. Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 12(1): 1-15.
  • 26. Andsoy I.I, Güngör T, Bayburtluoğlu T. Karabük Üniversitesi Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği tercih etme nedenleri ve mesleğin geleceği ile ilgili görüşleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012; 1(3): 124-30.
  • 27. Schommer M, Calvert C, Gariglietti G. Bajaj A. The development of epistemological beliefs among scondary students: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology. 1997; 89: 37-40.
  • 28. Tüzün ÖY. Topçu MS. Exploration of preservice science teachers’ epistemological beliefs, world views, and self-efficacy considering gender and achievement. Elementary Education Online. 2013; 12(3): 659-7.
  • 29. Tatlı Z, Aydın A, Şimşek P, Özdemir M, Gölbaşı S, Karacan S, Gürsoy A, Gündüz A. Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerini Kullanma Durumları. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2018; 1(1): 18-27.
  • 30. Kırağ N, Yıldız H, Hayar E, Güdü G, Kandemir E, Çınar H, Öztürk N. Hemşirelik öğrencilerinin internet bağımlılığı ve ilişkili faktörler. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2016; 8: 15-36.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Research Article
Authors

Nihan Türkoğlu This is me 0000-0002-5843-9097

Esin Kavuran This is me 0000-0003-3791-102X

Serkan Karaca This is me 0000-0003-4433-2085

Early Pub Date April 24, 2022
Publication Date May 1, 2022
Submission Date February 3, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Türkoğlu, N., Kavuran, E., & Karaca, S. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin İnternete Yönelik Epistemolojik İnançlarının Belirlenmesi. Akdeniz Tıp Dergisi, 8(2), 113-120. https://doi.org/10.53394/akd.1057325