Review
BibTex RIS Cite

GİYİLEBİLİR SANAT AKIMI VE KADIN SANATÇILARIN ETKİLERİ

Year 2020, Volume: 14 Issue: 26, 231 - 243, 29.07.2020

Abstract

Giyilebilir sanat akımı, kadın hareketinin ivme kazandığı ve sanat dünyasında varlık göstermeye başladıkları bir dönem olan 1960’ların sonu ve 1970’lerde gelişmiştir. Merkezinde giysi olan akımda kadın sanatçıların önemli bir bölümü sanata hâkim erkek egemen yapının yarattığı sanatsal normlara meydan okumuştur. Hedefleri, ‘kadın işi’ ya da ‘düşük sanat’ olarak kabul edilen yaratıların değerini yükseltmektir. Sanatın tual ile sınırlandırıldığı genel inanca karşı çıkarak bedeni ve giysiyi görsel imgelemi sergilemek ve canlandırmak için bir mecra olarak kullanmışlardır. Bu çalışmanın amacı 1970’lerden günümüze dek süregelen giyilebilir sanat akımının gelişimini incelemek, akımdaki kadın egemenliğinin nedenselliğini ortaya koymak ve uygulanan yöntemleri sınıflandırarak akımın karakteristik özelliklerinin altını çizmektir. Harekette erkek sanatçılar da yer almış olsa da sayıca kadınların belirgin bir üstünlüğü vardır ve bu makalede özellikle kadın sanatçıların işlerine odaklanılmıştır.  Çalışma, yöntem olarak literatür taramasına dayanmaktadır.

References

  • BEAUVOIR, S. (1993). Kadın: İkinci Cins I: Genç Kızlık Çağı (Çeviren: B. Onaran). İstanbul: Payel Yayınları.
  • BERGER, J. (2016). Görme Biçimleri. (Çeviren: Y. Salman). İstanbul: Metis Yayınları.
  • DALE, J. S. (1996). The Kimono in the Art-to-Wear Movement. (Editörler: R. A. T. Stevens ve Y. İ. Wada). The Kimono Inspiration. Kaliforniya: Pomegranate Artbooks, 79-128.
  • GOUMA-PETERSON, T. ve MATHEWS, P. (2016). Sanat Tarihinin Feminist Eleştirisi. (Editör: A. Entmen). Sanat/Cinsiyet: Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri. Beşinci Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları, 13-118.
  • LUNIN, F.L. (1990). The Descriptive Challanges of Fibre Art. Library Trends, 38(4), 697-716.
  • LEVENTON, M. (2005). Artwear: Fashion and Anti-fashion. New York: Thames&Hudson.
  • MAYO, S. T. (2012). Aesthetics: What is Art?. (Editör: M. S. Russo). The Problems of Philosophy. New York: SophiaOmni Press, 359-363.
  • MINKOWITZ, N. (2019). Wearable Art. Erişim adresi: http://www.normaminkowitz.com/wearable.html
  • MIONI, M. (2019). Artist. Erişim adresi: https://maschamioni.ch/en/artist
  • ORBAN, A., M. (2013). Amprente culturale în arta fibrelor (Fiber Art). Bükreş: Editura Muzeului National al Literaturii Române.
  • PRIETO, L.R. (2001). At Home in the Studio: The Professionalization of Women Artists in America. ABD: Harvard University Press.
  • ROSENFELD. G. (2019). Biography. Erişim adresi: http://www.galyarosenfeld.com/bio.html
  • ŞÖLENAY, E. (1997). Sanatta Biçim-İçerik Sorunu. Anadolu Sanat, 7, 138-144.
  • SAKALAUSKAITE, J. (2012, Kasım). Lif Sanatinin Kavramsal Sanatla İlişkisi. Akdeniz Üniversitesi, “1. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu”, 36-39.
  • SÜRMELİ, K. (2012). Dada Hareketinden Kavramsal Sanata. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(6), 337-345.
  • TWIST, R. (2012). Fiber Arts Now: Exhibition Catalog. Forest Grove: Pacific University Library.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Duygu Atalay Onur

Publication Date July 29, 2020
Submission Date November 13, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 14 Issue: 26

Cite

APA Atalay Onur, D. (2020). GİYİLEBİLİR SANAT AKIMI VE KADIN SANATÇILARIN ETKİLERİ. Akdeniz Sanat, 14(26), 231-243.

The publication periods for our journal's new issues will be updated as of 2026, and issues will be published in June and December.

 The article submission period for our June 2026 issue is set for March 1-15, 2026.

The submit article button may give an error in Google Chrome browser. The problem is solved if you use a different browser.


Creative Commons License
Akdeniz Sanat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.