Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

GİYİLEBİLİR SANAT AKIMI VE KADIN SANATÇILARIN ETKİLERİ

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 26, 231 - 243, 29.07.2020

Öz

Giyilebilir sanat akımı, kadın hareketinin ivme kazandığı ve sanat dünyasında varlık göstermeye başladıkları bir dönem olan 1960’ların sonu ve 1970’lerde gelişmiştir. Merkezinde giysi olan akımda kadın sanatçıların önemli bir bölümü sanata hâkim erkek egemen yapının yarattığı sanatsal normlara meydan okumuştur. Hedefleri, ‘kadın işi’ ya da ‘düşük sanat’ olarak kabul edilen yaratıların değerini yükseltmektir. Sanatın tual ile sınırlandırıldığı genel inanca karşı çıkarak bedeni ve giysiyi görsel imgelemi sergilemek ve canlandırmak için bir mecra olarak kullanmışlardır. Bu çalışmanın amacı 1970’lerden günümüze dek süregelen giyilebilir sanat akımının gelişimini incelemek, akımdaki kadın egemenliğinin nedenselliğini ortaya koymak ve uygulanan yöntemleri sınıflandırarak akımın karakteristik özelliklerinin altını çizmektir. Harekette erkek sanatçılar da yer almış olsa da sayıca kadınların belirgin bir üstünlüğü vardır ve bu makalede özellikle kadın sanatçıların işlerine odaklanılmıştır.  Çalışma, yöntem olarak literatür taramasına dayanmaktadır.

Kaynakça

  • BEAUVOIR, S. (1993). Kadın: İkinci Cins I: Genç Kızlık Çağı (Çeviren: B. Onaran). İstanbul: Payel Yayınları.
  • BERGER, J. (2016). Görme Biçimleri. (Çeviren: Y. Salman). İstanbul: Metis Yayınları.
  • DALE, J. S. (1996). The Kimono in the Art-to-Wear Movement. (Editörler: R. A. T. Stevens ve Y. İ. Wada). The Kimono Inspiration. Kaliforniya: Pomegranate Artbooks, 79-128.
  • GOUMA-PETERSON, T. ve MATHEWS, P. (2016). Sanat Tarihinin Feminist Eleştirisi. (Editör: A. Entmen). Sanat/Cinsiyet: Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri. Beşinci Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları, 13-118.
  • LUNIN, F.L. (1990). The Descriptive Challanges of Fibre Art. Library Trends, 38(4), 697-716.
  • LEVENTON, M. (2005). Artwear: Fashion and Anti-fashion. New York: Thames&Hudson.
  • MAYO, S. T. (2012). Aesthetics: What is Art?. (Editör: M. S. Russo). The Problems of Philosophy. New York: SophiaOmni Press, 359-363.
  • MINKOWITZ, N. (2019). Wearable Art. Erişim adresi: http://www.normaminkowitz.com/wearable.html
  • MIONI, M. (2019). Artist. Erişim adresi: https://maschamioni.ch/en/artist
  • ORBAN, A., M. (2013). Amprente culturale în arta fibrelor (Fiber Art). Bükreş: Editura Muzeului National al Literaturii Române.
  • PRIETO, L.R. (2001). At Home in the Studio: The Professionalization of Women Artists in America. ABD: Harvard University Press.
  • ROSENFELD. G. (2019). Biography. Erişim adresi: http://www.galyarosenfeld.com/bio.html
  • ŞÖLENAY, E. (1997). Sanatta Biçim-İçerik Sorunu. Anadolu Sanat, 7, 138-144.
  • SAKALAUSKAITE, J. (2012, Kasım). Lif Sanatinin Kavramsal Sanatla İlişkisi. Akdeniz Üniversitesi, “1. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu”, 36-39.
  • SÜRMELİ, K. (2012). Dada Hareketinden Kavramsal Sanata. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(6), 337-345.
  • TWIST, R. (2012). Fiber Arts Now: Exhibition Catalog. Forest Grove: Pacific University Library.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Atalay Onur

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Atalay Onur, D. (2020). GİYİLEBİLİR SANAT AKIMI VE KADIN SANATÇILARIN ETKİLERİ. Akdeniz Sanat, 14(26), 231-243.

Akdeniz Sanat'ın 2025 Ocak sayısı (cilt: 19 sayı: 35) için makale gönderimi 15-31 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Sonraki sayımız için ilgili tarihler duyurulacaktır.

Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.


Creative Commons Lisansı
Akdeniz Sanat  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.